Anonym (osäker) skrev 2023-10-13 06:42:22 följande:
Förlovning? Fattar inte.
Detta låter helt korkat. Från min sida sett så trodde jag att jag alltid vetat men när jag studerar det i detalj så blir jag osäker.
Jag tänkte fråga min kvinna om hon vill gifta sig med mig. Enkelt - eller hur? Gå ner på knä och fråga och sen hålla fram en ask med ringen. Eller? Vad sker egentligen? När jag gör det, går vi in i en förlovningsfas då? Då är det en förlovningsring jag ger henne? Då ska asken innehålla två ringar? En till henne, en till mig.
När vi väl bestämt bröllopsdag så får hon en ytterligare ring framme vid altaret. Bröllopsringen. Jag behöver inte få en till? Jag graverar in bröllopsdagen i min ring.
1) Fråga "vill du gifta dig med mig?". Hon och jag får varsin ring. Förlovning
2) En viss tid går som förlovade.
3) Bröllop. Hon får en till ring och kanske jag också. Då är vi gifta.
Har jag fattat detta rätt?
1)
Stämmer att ni båda får vars en ring. Dock en liten påtalande om detaljen. Skall du följa den svenska traditionen fullt ut, så skall ni båda välja ut förlovningsringarna. Att gå ned på knä är frivilligt enligt den svenska traditionen.
2)
Jupp det brukar vara så normalt enligt äldre Svensk tradition. Skall man vara "petig" så var det (enligt äldre tider" c:a 1år mellan förlovning och bröllop. Dock ej slaviskt samma datum. Utan c:a 1 år.
3)
Stämmer...Hon får en extra ring. Men det har smugit in en liten modernisering av den traditionen hos vissa svenskar, Även mannen skaffar en ring till, vanligen är då mannens vigselring ganska lik förlovningsringen. Men det är inte vanligt med det.
Måste få säga att det är kul att se en kille som vill följa våra Svenska traditioner kring bröllop och frierier.
Lycka till och hoppas att du får ditt ja.. 🙂