En förlovad kvinna har en ring, en gift kvinna har två ringar, en förlovad eller gift man har en ring - där syns det ingen skillnad om han är gift eller bara förlovad.
Låna en av hennes ringar som du vet passar, ta till en guldsmed så han får mäta den, och beställ ett par matchande släta guldringar, om du vill följa den svenska traditionen. Vill du följa en mer internationell tradition (här skulle jag försiktigt höra mig för vad din flickvän föredrar), så kan du även köpa en förlovningsring med en solitär i till henne (alltså t.ex. en diamant). En rad små stenar är också möjligt. Men hennes vigselring ska sedan matcha din släta guldring, i så fall - alltså inga stenar i den. Det finns mycket skrock kring vilka stenar som är lämpliga - jag tror inte att du ska välja en förlovningsring med en eller flera pärlor i t.ex., för pärlor symboliserar tårar (alltså sorg).
Om hennes förlovningsring är slät och matchar din, så kan hon senare välja en vigselring med t.ex. en rad små diamanter i, eller ett band av platina mot rödguldet, eller både och. Finns massor av fint därute!
Ja, om du tror att hon uppskattar att du faller på knä så gör du det (själv tycker jag att det är lite fånigt, men men...), och så frågar du "Vill du gifta dig med mig?" Om du vill visa upp fölovningsringen medan du frågar, eller tar fram den efter att hon svarat ja, är valfritt. Idag är det även vanligt att mannen inte överräcker någon ring när han friar, utan när hon har svarat ja så går paret tillsammans till en guldsmed och väljer ringar. När hon har börjat använda sin ring börjar du också använda din (annars kan det bli konstiga frågor från omgivningen).
Om hon svarar ja så är ni förlovade sedan, och bör börja planera bröllopet inom inte alltför lång tid, max ett år.