• Anonym (osäker)

Förlovning? Fattar inte.

Detta låter helt korkat. Från min sida sett så trodde jag att jag alltid vetat men när jag studerar det i detalj så blir jag osäker.
    Jag tänkte fråga min kvinna om hon vill gifta sig med mig. Enkelt - eller hur? Gå ner på knä och fråga och sen hålla fram en ask med ringen. Eller? Vad sker egentligen?  När jag gör det, går vi in i en förlovningsfas då? Då är det en förlovningsring jag ger henne? Då ska asken innehålla två ringar? En till henne, en till mig.
    När vi väl bestämt bröllopsdag så får hon en ytterligare ring framme vid altaret. Bröllopsringen. Jag behöver inte få en till? Jag graverar in bröllopsdagen i min ring.

1) Fråga "vill du gifta dig med mig?". Hon och jag får varsin ring. Förlovning
    2)  En viss tid går som förlovade.
    3) Bröllop. Hon får en till ring och kanske jag också. Då är vi gifta.

Har jag fattat detta rätt?

• Svar på tråden Förlovning? Fattar inte.
  • Anonym (N)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-13 21:33:00 följande:
    Vid kyrklig vigsel behövs det en ring till bruden, för det ingår i själva vigselritualen att brudgummen ska trä den på hennes ringfinger. Men man kan ju gifta sig med lånad ring också, eller en ring av oädel metall som byts ut mot en guldring senare - var ganska vanligt förr när folk var fattiga. 
    Dock fortfaradeinget krav på att bära den. Jag hade aldrig ring, ville inte ha. Men ha en plastring undet själva vigseln. Var helt ok det med. 
  • Wattie

Vi har varsin vigselring, inga förlovningsringar, valde tillsammans, frun friade, gifta 8 mån efter frieriet.

• Anonym (osäker)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-13 21:33:00 följande:
    Vid kyrklig vigsel behövs det en ring till bruden, för det ingår i själva vigselritualen att brudgummen ska trä den på hennes ringfinger. Men man kan ju gifta sig med lånad ring också, eller en ring av oädel metall som byts ut mot en guldring senare - var ganska vanligt förr när folk var fattiga. 
    Jag har en penna med guldfärg. Ska fråga damen ifråga.
  • Anonym (osäker)

Hur som helst, det spretar lite i förslagen mellan olika traditioner men jag ska givetvis välja ut svensk tradition. Alltså, jag skippar det där med att gå ner på knä. Jag håller med föregående talare om att det är lite "too much".
    Men jag ska skriva ut hela tråden och sen ska jag välja väg framåt.
    Det är inte det minsta nervöst men jag vill det ska vara så bra det går.

Tack för alla goda råd och tips.

• Anonym (Me)

Vi hade bestämt bröllop till sommaren efter. Så vi ville göra en fin grej av förlovningen. Vi köpte ringar och åkte på en helgresa och under middagen skålade vi och bytte ringar. Vi bestämde allt ihop. Inget överraskande eller ner på knä. Med förlovning gör man lite som man vill. 

• Anonym (osäker)
    Anonym (Me) skrev 2023-10-14 10:43:35 följande:

Vi hade bestämt bröllop till sommaren efter. Så vi ville göra en fin grej av förlovningen. Vi köpte ringar och åkte på en helgresa och under middagen skålade vi och bytte ringar. Vi bestämde allt ihop. Inget överraskande eller ner på knä. Med förlovning gör man lite som man vill. 

Det känns mycket trevligt det du berättade. Kanske det är så jag/vi borde göra.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (osäker) skrev 2023-10-15 23:01:07 följande:
    Det känns mycket trevligt det du berättade. Kanske det är så jag/vi borde göra.
    Du kan ju börja prata med din partner om det, fråga lite hur hon vill göra.
  • Anonym (Fint)

Lyssna inte på alla tradiga människor som påstår att det är osvenskt att fria. Min fästman och alla mina väninnors män friade på mer eller mindre traditionellt vis, det är fint och ingen vulgär amerikansk filmtradition! Vissa av killarna väntade med sina egna ringar tills bröllopet, min fästman gav mig en ring vid frieriet och då jag ville ge honom en också hittade vi den till honom efteråt. Detta beror inte minst på att det kommer dröja ett tag innan vi gifter oss, men följer ni traditionen med att gifta er inom ett år tycker jag inte du som man behöver en egen ring förrän bröllopet. Om du inte vill ha det såklart! Dock har jag aldrig sett en man med två ringar, det är kvinnan som får en vid förlovningen + en till bröllopet samtidigt som mannen får sin, alternativt att båda har en förlovningsring på bröllopsdagen och endast kvinnan får en vigselring. Om hon vill bära två ringar. Annars kan man helt enkelt gravera in datum för vigseln i förlovningsringen.

Alla gör som de finner bäst. Men som sagt, lyssna inte på de urtrista berättelserna om hur viktigt det är att mannen o kvinnan först måste prata ihop sig i detalj om giftermålet och räkna upp alla för- och nackdelar innan de gemensamt går till guldbutiken och köper två ringar av enklaste sorten som de sen delar på kostnaden av för det ska vara svensk mellanmjölk och ekonomiskt rättvist, inte riskera tangera det ytligt amerikanska eller innehålla minsta lilla unsen av  romantik. Blää säger jag bara till den tråkiga inställningen. Vill du fria så bara gå all in! Lycka till :)

• Anonym (Me)
    Anonym (Fint) skrev 2023-10-16 10:39:31 följande:

Lyssna inte på alla tradiga människor som påstår att det är osvenskt att fria. Min fästman och alla mina väninnors män friade på mer eller mindre traditionellt vis, det är fint och ingen vulgär amerikansk filmtradition! Vissa av killarna väntade med sina egna ringar tills bröllopet, min fästman gav mig en ring vid frieriet och då jag ville ge honom en också hittade vi den till honom efteråt. Detta beror inte minst på att det kommer dröja ett tag innan vi gifter oss, men följer ni traditionen med att gifta er inom ett år tycker jag inte du som man behöver en egen ring förrän bröllopet. Om du inte vill ha det såklart! Dock har jag aldrig sett en man med två ringar, det är kvinnan som får en vid förlovningen + en till bröllopet samtidigt som mannen får sin, alternativt att båda har en förlovningsring på bröllopsdagen och endast kvinnan får en vigselring. Om hon vill bära två ringar. Annars kan man helt enkelt gravera in datum för vigseln i förlovningsringen.

Alla gör som de finner bäst. Men som sagt, lyssna inte på de urtrista berättelserna om hur viktigt det är att mannen o kvinnan först måste prata ihop sig i detalj om giftermålet och räkna upp alla för- och nackdelar innan de gemensamt går till guldbutiken och köper två ringar av enklaste sorten som de sen delar på kostnaden av för det ska vara svensk mellanmjölk och ekonomiskt rättvist, inte riskera tangera det ytligt amerikanska eller innehålla minsta lilla unsen av  romantik. Blää säger jag bara till den tråkiga inställningen. Vill du fria så bara gå all in! Lycka till :)

Respekt bör väl gå åt två håll? Man kan berätta hur man själv gjorde utan att kalla andras val för urtrista.
  • Anonym (Me)

Nu kan jag inte citera igen, men som svar på din kommentar TS: Du känner henne och dig själv bäst och är du inte säker så kommunicera kring det.
    I det där är vi så olika, någon kanske blir jättebesviken om man inte får ett ner på knä frieri, någon annan skulle bli jätteobekväm av det. Man gör som man vill och det som passar.

• Anonym (Fint)

Till Me; självklart respekterar jag de som valt den andra modellen. Gjorde själv så när jag förlovade mig som 18-åring. Vad jag syftade på var att FL är fullt av folk med negativ attityd som av någon anledning ska tala om för andra hur man gör o inte gör i Sverige. Att frieri bara förekommer i filmer osv osv. 

• MallaL
    Anonym (Fint) skrev 2023-10-16 12:43:53 följande:

Till Me; självklart respekterar jag de som valt den andra modellen. Gjorde själv så när jag förlovade mig som 18-åring. Vad jag syftade på var att FL är fullt av folk med negativ attityd som av någon anledning ska tala om för andra hur man gör o inte gör i Sverige. Att frieri bara förekommer i filmer osv osv. 

Men det är väl klart att folk i alla tider har friat även i Sverige?
    Det är att fria på knä med diamantring som är en nyare tradition, och de flesta har nog fått den från amerikanska filmer. Folk i tråden skriver ju att man gör som man vill, men man bör vara medveten om bakgrunden.
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Me) skrev 2023-10-16 12:33:01 följande:

Nu kan jag inte citera igen, men som svar på din kommentar TS: Du känner henne och dig själv bäst och är du inte säker så kommunicera kring det.
    I det där är vi så olika, någon kanske blir jättebesviken om man inte får ett ner på knä frieri, någon annan skulle bli jätteobekväm av det. Man gör som man vill och det som passar.

Enda anledningen till att gå ner på knä och hålla upp en ring mot damen är att symbolen kan inte missförstås. Sen blir det lite speciellt också. Jag kan tänka mig att hon kommer att stor-le av att se mig stå på knä. Hela grejen blir lite....minnesvärd - oavsett ursprung. Hon har bott i USA stor del av livet också så...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (osäker) skrev 2023-10-16 21:45:00 följande:
    Enda anledningen till att gå ner på knä och hålla upp en ring mot damen är att symbolen kan inte missförstås. Sen blir det lite speciellt också. Jag kan tänka mig att hon kommer att stor-le av att se mig stå på knä. Hela grejen blir lite....minnesvärd - oavsett ursprung. Hon har bott i USA stor del av livet också så...
    OK. Då ska jag oroa dig lite mer! Skrattande I USA är det vanligt att brudgummen köper en förlovningsring för ett belopp som motsvarar hans månadsinkomst. Sedan jämför tjejerna sina förlovningsringar med varandra, och spekulerar med ledning av diamantens storhet och klarhet i, vem som har fått den mest framgångsrike fästmannen! Skrattande
  • Anonym (osäker)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-16 21:54:14 följande:
    OK. Då ska jag oroa dig lite mer! Skrattande I USA är det vanligt att brudgummen köper en förlovningsring för ett belopp som motsvarar hans månadsinkomst. Sedan jämför tjejerna sina förlovningsringar med varandra, och spekulerar med ledning av diamantens storhet och klarhet i, vem som har fått den mest framgångsrike fästmannen! Skrattande
    Hahaha. Då får jag nog ganska låga betyg faktiskt. Bröllopsringen kan däremot vara värd en månadslön. 

PS/ Vem är så neggo hela tiden och trycker ogilla i tid o otid?  Ett troll måhända?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (osäker) skrev 2023-10-16 23:31:48 följande:
    Hahaha. Då får jag nog ganska låga betyg faktiskt. Bröllopsringen kan däremot vara värd en månadslön. 

PS/ Vem är så neggo hela tiden och trycker ogilla i tid o otid?  Ett troll måhända?
    Ja, jag undrar också. Speciellt om det handlar om rena faktauppgifter. Om man anser att fakta är fel, så är det väl bättre att skriva ut det som man tror är rätt. Ett "tummen ner" tillför ju inget annat än otrevnad. 
  • Anonym (Fint)

Tror snarare vi pratar 3 månadslöner :))

• Anonym (Fint)

Men där är ju också smaken som baken. Och visst känner jag till att man friat i alla tider även i detta landet, jag syftade på frieri på knä.

Personligen tillhör jag skaran som uppskattar en diamantring, inte för att kunna jämföra med väninnornas utan för att det är en vacker kärlekssymbol. Men många härinne på FL verkar tycka att detta bara är materialistiskt och att man hellre ska lägga pengarna på bröllopsresan när det väl är dags för det. Alla har olika preferenser helt enkelt.

Svar på tråden Förlovning? Fattar inte.