Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Förlovning? Fattar inte.

Anonym (osäker) skrev 2023-10-13 10:03:04 följande:
    Ok. Superbra. Jag har läst tråden och det är "lite upp till personen ifråga".
    Ja. Hon har redan sagt Ja till giftemål men jag vill formalisera det lite. Jag vill göra det högtidligt vid ett tillfälle. Så jag tänkte köpa två stycken enklare ringar mest för att symbolisera händelsen.
    Då är ni tekniskt sätt redan förlovade om hon har sagt ja till giftemål
  • Anonym (N)
    Anonym (osäker) skrev 2023-10-13 10:35:00 följande:
    Jaaa men hon bär ingen ring.
    Det är inte heller något måste. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Flora) skrev 2023-10-13 16:42:28 följande:
    Självklart. Jag skrev bara att man inte måste ha en ring vid förlovning. En ring är inget krav vid förlovning. Är förövrigt inget krav vid giftemål heller. Alla gör som de vill. 

Men eftersom de redan har bestämt sig för att gifta sig är de tekniskt sätt redan förlovade. 
  • Anonym (N)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-13 21:33:00 följande:
    Vid kyrklig vigsel behövs det en ring till bruden, för det ingår i själva vigselritualen att brudgummen ska trä den på hennes ringfinger. Men man kan ju gifta sig med lånad ring också, eller en ring av oädel metall som byts ut mot en guldring senare - var ganska vanligt förr när folk var fattiga. 
    Dock fortfaradeinget krav på att bära den. Jag hade aldrig ring, ville inte ha. Men ha en plastring undet själva vigseln. Var helt ok det med. 
Svar på tråden Förlovning? Fattar inte.