Inlägg från: Anonym (Alexandra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Alexandra)

Förlovning? Fattar inte.

Anonym (osäker) skrev 2023-10-13 06:42:22 följande:
    Förlovning? Fattar inte.

Detta låter helt korkat. Från min sida sett så trodde jag att jag alltid vetat men när jag studerar det i detalj så blir jag osäker.
    Jag tänkte fråga min kvinna om hon vill gifta sig med mig. Enkelt - eller hur? Gå ner på knä och fråga och sen hålla fram en ask med ringen. Eller? Vad sker egentligen?  När jag gör det, går vi in i en förlovningsfas då? Då är det en förlovningsring jag ger henne? Då ska asken innehålla två ringar? En till henne, en till mig.
    När vi väl bestämt bröllopsdag så får hon en ytterligare ring framme vid altaret. Bröllopsringen. Jag behöver inte få en till? Jag graverar in bröllopsdagen i min ring.

1) Fråga "vill du gifta dig med mig?". Hon och jag får varsin ring. Förlovning
    2)  En viss tid går som förlovade.
    3) Bröllop. Hon får en till ring och kanske jag också. Då är vi gifta.

Har jag fattat detta rätt?

Grejen med förlovning är att det får gå till lite som man vill. Du behöver inte gå ner på knä (men du kan). Du behöver inte ge henne en ring där och då (hon kanske vill välja den själv). Om du vill får du också ha två ringar. Om ni inte vill behöver ni inte ha ringar alls. Ibland kan man behöva ringar för själva vigselceremonin, men det är inget generellt krav. Har ni ringar behöver ni inte gravera in förlovnings- och bröllopsdag, utan kan gravera vad ni vill.

Så ni får göra som ni vill. Har du pratat nåt med henne om förlovning och giftemål?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Biggan) skrev 2023-10-13 08:09:25 följande:

Som sagts, du gör som du vill. Är du säker på att hon gillar det här med frieri och gå ner på knä? Jag hade nog dött av skratt. Jag hade också hellre kommit fram till en sån grej gemensamt, inte att min kille i princip redan bestämt att det ska ske och köpt ring och sådär. 

De där storvulna frierierna är ju från amerikanska filmer. Därför finns inte riktigt någon svensk tradition kring det. Förlovningen är perioden från det man bestämt att gifta sig tills man ingår äktenskap. Den finns bla för att det förr skulle lysas, men nu gör man bara en hindersprövning, så förlovningen fyller bara en känslomässig funktion, ingen praktisk eller juridisk. Och det är ju bra på så sätt att man kan göra som man vill. En del nöjer sig ju med förlovning och gifter sig aldrig. 

Ja, det låter ju onekligen taskigt att hålla på sådär. Och vad gör det dig om nån vill ha eller vill fria på ett stort sätt? Handlar det kanske om svenska jantelagen och att man inte ska tro att man är nåt?

Och även i USA brukar ju de flesta diskutera den andres syn på giftemål innan de friar. Det är inte som att det är nåt mannen bestämt på egen hand. De flesta diskuterar ju om de är sugna på att gifta sig, hur de ser på barnfrågan, hur de vill bo och såna saker. Många par går ju även och tittar på ringar tillsammans innan frieriet. Bara för att någon friar betyder det inte att det inte ändå är ett gemensamt beslut.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (osäker) skrev 2023-10-15 23:01:07 följande:
    Det känns mycket trevligt det du berättade. Kanske det är så jag/vi borde göra.
    Du kan ju börja prata med din partner om det, fråga lite hur hon vill göra.
Svar på tråden Förlovning? Fattar inte.