• Anonym (?)

Varför bryr man sig om en muslim väljer att ta alkoholdryck?

Jag var på en fest. Egentligen inte så mycket alkoholdrycker till hands. Mest läsk och kaffe.

Men det var en person som kom med en kylväska och bjöd folk.

En muslim var på festen och en kristen försökte stoppa honom och sa: ''Det är alkohol i det där, det är alkohol i det där!''.

Men muslimen ryckte på axlarna och svarade att han inte brydde sig.

Men då sa kristen: ''Jaha, okej. Jag tänkte mest för att du sa tidigare att du var muslim. Men okej.''

Varför bryr man sig, om man inte är själv muslim och dessutom är kristen. Som kristen borde man förstå att det inte är tabu att dricka alkohol i alla fall. Det är inte så att muslimer är allergiska. Märker han att det var alkohol, så får det ju bli så.

Varför brydde man sig? Jag förstod inte. Men kristen agerade som om det rörde sig om ''medmänsklighet''.

• Svar på tråden Varför bryr man sig om en muslim väljer att ta alkoholdryck?
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2023-10-14 21:00:58 följande:
    Anonym (Släpp honom någon gång) skrev 2023-10-14 20:54:48 följande:

Alkohol är haram i islam, så det är helt naturligt att han ville informera om det.

Jo, att det är haram inom Islam. Men inom Kristendomen är det inte det. Som jag sa, så är ju inte för att muslimer får fysiskt allergiska reaktioner. Utan mest för att det är haram. Så varför brydde sig kristna personen, som om personen skulle vara allergiskt.

Okej, om det var en annan muslim, för då vill man hjälpa sin broder. Men det kristna, som är insatt i att det inte är tabu. Varför bry sig?
    Enligt kristen tro ska man hjälpa ALLA människor. Inte bara dom som är kristna
  • Anonym (pk)

Alltid svårt att veta vad muslimer själva anser är tillåtet och deras moral men jag antar att den kristna sa det i all välmening

• Anonym (E)

Alkohol är haram i islam, så det är helt naturligt att han ville informera om det.

Jo, att det är haram inom Islam. Men inom Kristendomen är det inte det. Som jag sa, så är ju inte för att muslimer får fysiskt allergiska reaktioner. Utan mest för att det är haram. Så varför brydde sig kristna personen, som om personen skulle vara allergiskt.

Okej, om det var en annan muslim, för då vill man hjälpa sin broder. Men det kristna, som är insatt i att det inte är tabu. Varför bry sig?
    Men nu tänkte du väl ändå lite fel! Tror du att man har NOLL koll på andra religioner bara för att man själv tillhör en annan?? Aldrig hört talas om att folk gått i grundskola och antagligen också gymnasiet och har lärt som om detta, eller varför inte helt vanlig livserfarenhet? Suck...

Personen försökte vara hjälpsam. Varför bryr DU dig så mycket och verkar nästan ta illa upp av att hen var det?
  • Anonym (O)

"Jag såg en gammal tant tappa sin plånbok igår, men hon märkte inget. En person gjorde henne uppmärksam på det och plockade upp plånboken åt henne. Varför betedde sig personen så?" är en lika märklig fråga som din, i mitt tycke.

• Spucks

Vilken märklig TS. Är det verkligen så svårt att förstå att degt finns folk som faktiskt bryr sig om andra?

• Anonym (M)
    Anonym (--) skrev 2023-10-14 21:11:09 följande:
    Det är väl inte konstigare än att någon som INTE är laktosintolerant säger till någon som just har presenterat sig som det, "du det är grädde i den där gratängen". Just den här laktosintoleranta personen kanske tål mindre mängder laktos, eller har tagit Lactase, så att varningen var helt i onödan. Eller så blir den tacksam över att den slipper tillbringa resten av kvällen i magplågor. 
    Fast det här var en rätt konstig liknelse. En laktosintolerant person tål inte laktos rent fysiskt och kan få väldigt jobbiga/obehagliga effekter. En muslim väljer att tro på gud och att följa påbuden inom islam. Två helt skilda saker.
  • Anonym (Poe)
    Anonym (M) skrev 2023-10-15 12:32:26 följande:
    Fast det här var en rätt konstig liknelse. En laktosintolerant person tål inte laktos rent fysiskt och kan få väldigt jobbiga/obehagliga effekter. En muslim väljer att tro på gud och att följa påbuden inom islam. Två helt skilda saker.
    Med tanke på att alkohol är ett gift/drog så tycker jag att det är en utmärkt liknelse. Ingen människa tål ju alkohol egentligen. Vi påverkas tvärtom ganska kraftigt. Inget man vill uppleva ofrivilligt. 
  • Anonym (A)

Nu resonerar du ju väldigt konstigt. För den kristne, så var det inte tabu att dricka alkohol, så då kan han ju dricka om han vill det. Men nu var det ju muslimen som tog en flaska och skulle själv dricka ur den. Då spelar det väl ingen roll att det enligt NÅGON ANNANS tro är ok att dricka alkohol. Den kristne såg muslimen ta en alkoholhaltig dryck, tänkte att han kanske inte visste att det var alkohol i, och tänkte varna honom.

Precis som någon annan skrev - det är ju precis samma sak som att varna en vegetarian för att maten innehåller kött. Att JAG tycker att det är ok att äta kött, har ju noll betydelse för vegetarianen, som inte vill äta kött. Så man varnar naturligtvis av omtanke, och det gjorde även den kristna personen på festen, är jag helt övertygad om.
  • Anonym (M)
    Anonym (Poe) skrev 2023-10-15 12:56:10 följande:
    Med tanke på att alkohol är ett gift/drog så tycker jag att det är en utmärkt liknelse. Ingen människa tål ju alkohol egentligen. Vi påverkas tvärtom ganska kraftigt. Inget man vill uppleva ofrivilligt. 
    OK jag kan hålla med om att du har en poäng. Men - det är nog väldigt få människor som får en så obehaglig upplevelse av 1 drink. Vilket jag gissar att det var fråga om i trådstarten. Det är rätt svårt att dricka sig berusad utan att märka att man dricker alkohol medan det kan räcka med väldigt små mängder för en laktosintolerant.
  • Anonym (Staellan)

Alltså antingen varnar man av omtanke eller för att man vill kontrollera den andra från att göra något man själv tycker är ett dåligt val. Människor utifrån vet såklart inte vad som pågår i huvudet på andra men det rimliga här är väl att tro att det var omtanke.

Det kan ju såklart även handlat om kontroll och att den kristna ville hindra muslimen från att begå en synd. I det fallet kan jag förstå att du tycker det är lite konstigt. Jag tror att om det var så ska du främst tänka på den kristna som alkoholmotståndare och inte som kristen. Det finns många som vill hindra andra från att ta droger eller dricka alkohol eftersom de tycker det är fel val för alla. 
    Om den kristna tycker att alla muslimer specifikt ska avstå alkohol av religösa skäl så rör det sig nog om en väldigt regelstyrd människa som har svårt för när saker faller utanför ramarna.

• Anonym (--)
    Anonym (M) skrev 2023-10-15 12:32:26 följande:
    Poängen var att det var en person som inte är begränsad av samma sak som sa ifrån, utan att helt veta om det faktiskt påverkade personen med begränsningen.
    Men ok, byt ut mot vegetarian (som kan vara lacto/ovo, pescatarian, tom äta fågel, eller bara säger att den är vegetarian för att den inte gillar nöt- och fläskkött men kan äta lamm) och icke-vegetarian. 
  • Anonym (Beta)
    Anonym (?) skrev 2023-10-14 20:50:20 följande:
    Varför bryr man sig om en muslim väljer att ta alkoholdryck?

Jag var på en fest. Egentligen inte så mycket alkoholdrycker till hands. Mest läsk och kaffe.

Men det var en person som kom med en kylväska och bjöd folk.

En muslim var på festen och en kristen försökte stoppa honom och sa: ''Det är alkohol i det där, det är alkohol i det där!''.

Men muslimen ryckte på axlarna och svarade att han inte brydde sig.

Men då sa kristen: ''Jaha, okej. Jag tänkte mest för att du sa tidigare att du var muslim. Men okej.''

Varför bryr man sig, om man inte är själv muslim och dessutom är kristen. Som kristen borde man förstå att det inte är tabu att dricka alkohol i alla fall. Det är inte så att muslimer är allergiska. Märker han att det var alkohol, så får det ju bli så.

Varför brydde man sig? Jag förstod inte. Men kristen agerade som om det rörde sig om ''medmänsklighet''.

Jag tror det är för att Allah blir arg om muslimerna dricker alkohol, likasom att han blir förbannad om de äter griskött. Allah är en väldigt arg gud och gör dom inte som han säger så blir det inga tusen oskulder i efterlivet, det blir inte ens ett efterliv. 
  • Xenia
    Anonym (Poe) skrev 2023-10-15 12:56:10 följande:
    Och om man aldrig druckit alkohol förr så blir man ju ännu mer påverkad.

Den kristne utgick från att muslimen var en from muslim som aldrig druckit alkohol pga sin tro och inte heller ville göra det.  Han var verkligen kristen, dvs gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig. Inte för att man behöver vara kristen för att vara hjälpsam.

Nu var den här muslimen inte så from, kanske bara muslim till namnet (för släktens skull) och kanske brukade dricka alkohol och göra annat som var förbjudet enligt islam. Men det visste ju inte den som påpekade att det var alkohol.

Så TS, du skulle aldrig kommit på tanken att t ex varna en muslim el jude för att en maträtt innehåller fläsk? Det är helt deras egen sak att hålla reda på, inget som du tänker hjälpa till med.
  • Anonym (Ui)

Men herregud, vilka människor det finns. Mitt ex var muslim, i alla fall när det kommer till traditionerna, men drack alkohol. I stora mängder vid vissa tillfällen, till och med. 

• Anonym (Ui)

Har även en gammal vän som är katolik, väldigt troende men drack alkohol. 

• Xenia
    Anonym (Ui) skrev 2023-10-15 18:15:13 följande:

Men herregud, vilka människor det finns. Mitt ex var muslim, i alla fall när det kommer till traditionerna, men drack alkohol. I stora mängder vid vissa tillfällen, till och med. 

Ja, och? Inte så from alltså. Men det kunde ju inte den som varnade muslimen i TS inlägg veta. Skulle ditt ex blivit arg om någon påpekat det för honom, typ "Sköt dig själv, jävla besserwisser!" Eller skulle han sagt typ "Tack, men jag dricker faktiskt alkohol"?
  • Xenia
    Anonym (Ui) skrev 2023-10-15 18:15:42 följande:

Men det finns ju inget kristet förbud mot att dricka alkohol. Jesus själv förvandlade ju vatten till vin, han var alltså inte mot alkohol.

Det är väl vissa frikyrkliga rörelser som varit emot alkohol (och dans och kortspel m m). Men de är inte katoliker.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ui) skrev 2023-10-15 18:15:42 följande:

Det finns inget förbud för katoliker att dricka alkohol. Tvärtom, de använder fortfarande riktigt nattvardsvin, medan vi (Svenska kyrkan) har gått över till druvjuice (i alla fall i mitt stift). Och Jesus drack vin - han förvandlade till och med vatten till vin när vinet tog slut! :)

...sedan är det en annan sak att kristna förväntas dricka så pass måttligt att de håller koll på sitt beteende, så att de inte begår någon synd under alkoholens inflytande. Men själva alkoholdrickandet är inte syndigt. Det är det för muslimer (men då tuggar de khat i stället, vilket inte är ett dugg bättre). 
  • Anonym (Teodor Brasved)

Jag hade inte sagt ett ord. Varför skulle jag bry mig om en muslim dricker alkohol? Det är väl hans ensak. Vet han inte om att det är öl i burken lär han snart bli varse om det  och kan undvika den i fortsättningen.

Svar på tråden Varför bryr man sig om en muslim väljer att ta alkoholdryck?