• Anonym (?)

Varför bryr man sig om en muslim väljer att ta alkoholdryck?

Jag var på en fest. Egentligen inte så mycket alkoholdrycker till hands. Mest läsk och kaffe.

Men det var en person som kom med en kylväska och bjöd folk.

En muslim var på festen och en kristen försökte stoppa honom och sa: ''Det är alkohol i det där, det är alkohol i det där!''.

Men muslimen ryckte på axlarna och svarade att han inte brydde sig.

Men då sa kristen: ''Jaha, okej. Jag tänkte mest för att du sa tidigare att du var muslim. Men okej.''

Varför bryr man sig, om man inte är själv muslim och dessutom är kristen. Som kristen borde man förstå att det inte är tabu att dricka alkohol i alla fall. Det är inte så att muslimer är allergiska. Märker han att det var alkohol, så får det ju bli så.

Varför brydde man sig? Jag förstod inte. Men kristen agerade som om det rörde sig om ''medmänsklighet''.

• Svar på tråden Varför bryr man sig om en muslim väljer att ta alkoholdryck?
  • Anonym (Poe)

Den kristna ville väl vara snäll antar jag. 

• Anonym (qq)

Vad sa personen när du frågade då?

• Anonym (Släpp honom någon gång)

Alkohol är haram i islam, så det är helt naturligt att han ville informera om det.

• Anonym (?)
    Anonym (Poe) skrev 2023-10-14 20:51:48 följande:

Den kristna ville väl vara snäll antar jag. 

Anonym (Släpp honom någon gång) skrev 2023-10-14 20:54:48 följande:

Alkohol är haram i islam, så det är helt naturligt att han ville informera om det.

Jo, att det är haram inom Islam. Men inom Kristendomen är det inte det. Som jag sa, så är ju inte för att muslimer får fysiskt allergiska reaktioner. Utan mest för att det är haram. Så varför brydde sig kristna personen, som om personen skulle vara allergiskt.

Okej, om det var en annan muslim, för då vill man hjälpa sin broder. Men det kristna, som är insatt i att det inte är tabu. Varför bry sig?
  • Anonym (--)

Varför var det konstigt? Troende muslimer dricker normalt inte alkohol. Hade personen presenterat sig som muslim hade jag också gjort den uppmärksam på att den var på väg att ta en alkoholhaltig dryck, ifall personen tex var ouppmärksam och bara plockade för att det bjöds. 

• Anonym (Släpp honom någon gång)
    Anonym (?) skrev 2023-10-14 21:00:58 följande:

Jo, att det är haram inom Islam. Men inom Kristendomen är det inte det. Som jag sa, så är ju inte för att muslimer får fysiskt allergiska reaktioner. Utan mest för att det är haram. Så varför brydde sig kristna personen, som om personen skulle vara allergiskt.

Okej, om det var en annan muslim, för då vill man hjälpa sin broder. Men det kristna, som är insatt i att det inte är tabu. Varför bry sig?
    Du får nog läsa på lite, kära TS. Bibeln säger också att man inte ska berusa sig. Helt normalt att en religiös vill hjälpa en annan religiös. Och fint. Och haram är något man verkligen inte vill göra. Så det var jättefint av honom. Sämre av dig som stod och glodde.
  • Anonym (Poe)

Den kristna ville väl vara en bra kompis. Det var kanske burkar/flaskor som såg ut som läsk och den kristna ville vara hjälpsam. Det vill ju folk generellt vara, oavsett tro. 
  • Anonym (--)

Det är väl inte konstigare än att någon som INTE är laktosintolerant säger till någon som just har presenterat sig som det, "du det är grädde i den där gratängen". Just den här laktosintoleranta personen kanske tål mindre mängder laktos, eller har tagit Lactase, så att varningen var helt i onödan. Eller så blir den tacksam över att den slipper tillbringa resten av kvällen i magplågor. 
  • Aliona

Jag har många muslimska vänner, självklart säger jag till dem om det är alkohol eller fläsk om jag har anledning att tro att de inte vet. En del av dem äter fläsk/dricker alkohol, andra inte. Vet jag inte så informerar jag, sen får de göra som de vill. Det är helt och hållet av omtanke. 

På samna sätt informerar jag vegetarianer om jag vet att något innehållet kött och det inte är uppenbart. För att jag bryr mig om dem. Om de sen väljer att äta/dricka eller inte lägger jag ingen som helst värdering i. 

• Anonym

Hen ville väl ge information som den trodde var viktig / relevant.

Svar på tråden Varför bryr man sig om en muslim väljer att ta alkoholdryck?