• Emmamisen

    Stopp i avloppet, kan inte släppa in någon

    Okej, jag ska försöka ta detta kortfattat. Pga psykisk ohälsa, problem med kroppen osv så är mitt hem ett kaos. Har ni hört talas om termen "depression home"? Vi snackar grejer överallt, noll ork eller energi till att hålla rent. Jag skäms. Gjort under SÅ lång tid. Varje gång jag börjat ta tag i det händer något och det tar stopp. 


    Två barn på 6 och 7 år (på halvtid) som bidrar till kaoset.
    Pekpinnar och dömande behövs inte. Jag vet att det är överjävligt. Jag har börjat rensa (igen) men än är jag långt ifrån färdig. Problemet nu är att det är totalt stopp i avloppet, kasst dasspapper i kombination med min kassa mage. Det bubblar upp i duschen.
    Jag har två toaletter. Eller nja, en toalett och en toa + dusch.
    Det är då i badrummet problemet är. Jag vet att jag måste ringa någon men med tanke på hur det ser ut så kan jag inte just precis nu. Jag är rädd att dom anmäler mig och att jag inte får ha barnen. Det är mer stökigt än skitigt alltså men ni förstår nog. 

    Så min fråga är egentligen, om det är badrummet som är problemet.. behöver dom komma åt vasken i köket? Inne på andra toaletten?

    Vi kan gärna diskutera hela min livssituation också men främst vill jag ha svar på just det. Var kommer dom behövs komma åt? 

    /Sämst någinsin
  • Svar på tråden Stopp i avloppet, kan inte släppa in någon
  • Spucks

    Förstoppning i toan, om det handlar enbart om saker som toan är till för (toapapper och avföringar): häll i bakvulver och ättika och vänta ...

  • Qarina

    Förstår din känsla, har varit i samma situation o det gick så långt att min dotter inte vill ha mig i sitt perfekta, pedantiska liv så jag inte får träffa mina barnbarn. Är lite bättre nu när jag flyttade till större bostad o har rensat som aldrig förr.
    Men stopp i avloppen kan man lösa själv med bikarbonat och ättika o sen hett vatten så det löser sig, men inte för hett så det smälter rören. Känn dig inte sämst, alla kan bli dåliga i perioder av livet men försök ta lite i taget när du orkar. Lycka till!

  • Anonym (Ninni)
    Spucks skrev 2023-10-15 13:00:58 följande:

    Förstoppning i toan, om det handlar enbart om saker som toan är till för (toapapper och avföringar): häll i bakvulver och ättika och vänta ...


    Håller med! Försök med alla huskurer du hittar. Hyr eller äger du ditt boende? Om man hyr är man skyldig att anmäla fel till värden. Men försök med hurmorstrixen först. Men använd inte starka kemikalier som kaustik soda/lut eller klor. Det kan skada dig, barnen och rörmokaren, om det visar sig behövas.


    Sen behöver du våga be om hjälp med hemmet, för dina barns skull om inte annat. Finns någon vän eller familjemedlem som kan hjälpa dig? 

  • Anonym (Anonymios)

    Använder Mr Muscle propplösare, löser de flesta proppar. Finns i de flesta mataffärer. Håll bara barnen borta så att de inte andas in. 

  • Anonym (Anonymios)
    Anonym (Anonymios) skrev 2023-10-15 13:14:53 följande:

    Använder Mr Muscle propplösare, löser de flesta proppar. Finns i de flesta mataffärer. Håll bara barnen borta så att de inte andas in. 


    Tillägg: har använt längre pinne för att rensa eventuella stopp i toan. 
  • Anonym (S)

    Snälla be om hjälp så att du kan sköta ditt hem. Det finns boendestöd till exempel. Låt inte dina barn växa upp i detta. Det är hemskt att vara ett barn och bo i ett hem där man inte klarar av att lösa det basala. Alternativt låt den andra föräldern ha baren på heltid till du har löst situationen.

  • Pope Joan II

    Varför missunnar du dina barn en vettig uppväxt? Om du lider av psykisk ohälsa, dålig mage och "problem med kroppen" så är det väl otroligt självupptaget och närmast elakt att barnen ska behöva leva som om de också hade samma problem?

  • Anonym (Abc)
    Anonym (Anonymios) skrev 2023-10-15 13:14:53 följande:

    Använder Mr Muscle propplösare, löser de flesta proppar. Finns i de flesta mataffärer. Håll bara barnen borta så att de inte andas in. 


    Det avråder jag ifrån. Får man inte loss stoppet så har man frätande medel kvar i rören. 

    Bättre att rent Fysiskt avlägsna stoppet.
  • Emmamisen

    Eftersom det kommer upp vatten från toaletten i duschen tror jag inte nå husmorstips hjälper tyvärr. Jag ver med mig att jag måste ringa någon, vill bara veta var dom behöver komma åt.

    Vad gäller att söka hjälp osv så är planen att jag ska rensa igenom hela lägenheten, har som sagt redan börjat. Så tar jag det därifrån. Har ingen familj eller vänner att prata.
    Angående barnen så tar dom inte stryk mer än att det är stökigt. Dom får mat, är hela och rena. Dom har heller ingenting emot att vara hemma hos mig utan föredrar det framför att vara hos sin pappa många gånger (mammagrisar sen dag 1). 

  • äsch

    Har du en sån där sugpropp i gummi? Och har du en propp du kan sätta i duschen? Jag tror att du borde kunna lösa det här stoppet själv, men det är viktigt att det blir lite vakuum när du drar sugproppen upp och ner i toaletten.

  • Pope Joan II
    Emmamisen skrev 2023-10-15 16:27:00 följande:

    Eftersom det kommer upp vatten från toaletten i duschen tror jag inte nå husmorstips hjälper tyvärr. Jag ver med mig att jag måste ringa någon, vill bara veta var dom behöver komma åt.

    Vad gäller att söka hjälp osv så är planen att jag ska rensa igenom hela lägenheten, har som sagt redan börjat. Så tar jag det därifrån. Har ingen familj eller vänner att prata.
    Angående barnen så tar dom inte stryk mer än att det är stökigt. Dom får mat, är hela och rena. Dom har heller ingenting emot att vara hemma hos mig utan föredrar det framför att vara hos sin pappa många gånger (mammagrisar sen dag 1). 


    Det är väl klart att de far illa av att leva i misär, och misär är det fråga om när du inte kan släppa in människor på grund av hur det ser ut. Att de föredrar att vara hos dig brukar bero på att barn känner ansvar för den förälder som mår dåligt och som de bedömer inte är kapabel att klara sig. Det är så barn gör - de täcker upp för, försvarar och försöker räcka till för föräldrar som har otillräcklig kapacitet. 

    Har pappan liknande problem eller problem av annat slag? Missbruk? Psykisk ohälsa?
  • Friger
    Emmamisen skrev 2023-10-15 16:27:00 följande:

    Eftersom det kommer upp vatten från toaletten i duschen tror jag inte nå husmorstips hjälper tyvärr. Jag ver med mig att jag måste ringa någon, vill bara veta var dom behöver komma åt.

    Vad gäller att söka hjälp osv så är planen att jag ska rensa igenom hela lägenheten, har som sagt redan börjat. Så tar jag det därifrån. Har ingen familj eller vänner att prata.
    Angående barnen så tar dom inte stryk mer än att det är stökigt. Dom får mat, är hela och rena. Dom har heller ingenting emot att vara hemma hos mig utan föredrar det framför att vara hos sin pappa många gånger (mammagrisar sen dag 1). 


    Nä, de behöver nog bara spola rensa stammen i badrummet. Som du säger sitter stoppet djupare om det bubblar upp i duschen. De går nog in i stammen via golvbrunnen.

    Är det stopp i toan brukar jag bara tälja till mig en fleibel pinne/gren. Tryck igenom skiten och släng pinnen.
  • Anonym (Knas)

    Har du provat med rengöringsmedel, diskmedel och hälla ner några kastruller med kokande vatten?

    hällande städningen så kanske du ska sätta upp realistiska delmål, som att du tar tag i badrummet bara 10min om dagen. Sortera, slänga och bära ut det som inte hör hemma där. När projektet badrummet är klart gör du samma med barnens kläder eller hallen eller något annat du bestämmer då.

    helt ärligt, det är skitjobbigt att komma igång när man inte orkat ett längre tag. Jag vet precis hur det är. Var inte rädd för att öppna upp dig till en nära vän eller förälder. Jag hade direkt ställt upp och stöttat mina nära om de bara tagit steget att be om hjälp.

  • Anonym (?)

    Tyvärr låter det som en given orosanmälan...
    Stopp i avlopp, garn i hemmet och ingen förmåga att ta tag i situationen.
    Tro mig - jag anser alltid att barn ska vara hos sina föräldrar men om du är oförmögen att ta tag i situationen - kanske bättre ni skiljs ett tag. 
    Ven  låter sina barn leva där avlopp kommer upp ur duschen??
    Handlar inte om "pekpinnar", handlar om dina barn!!!

  • Anonym (Biobonus)
    Emmamisen skrev 2023-10-15 16:27:00 följande:

    Eftersom det kommer upp vatten från toaletten i duschen tror jag inte nå husmorstips hjälper tyvärr. Jag ver med mig att jag måste ringa någon, vill bara veta var dom behöver komma åt.

    Vad gäller att söka hjälp osv så är planen att jag ska rensa igenom hela lägenheten, har som sagt redan börjat. Så tar jag det därifrån. Har ingen familj eller vänner att prata.
    Angående barnen så tar dom inte stryk mer än att det är stökigt. Dom får mat, är hela och rena. Dom har heller ingenting emot att vara hemma hos mig utan föredrar det framför att vara hos sin pappa många gånger (mammagrisar sen dag 1). 


    Kan barnen ta hem kompisar? Om de inte vågar/får för att de eller du skäms så far de illa.

    Önskar dig lycka till med både hälsa. avlopp och uppstädning! 
  • Fliselisan

    Det finns även avloppsrensare du kan köpa själv, som en jättelång sladd man petar in i avloppet flera meter, men kräver en borrmaskin som vispar runt sladden.

  • RaYzLeR

    Det bästa är att stoppa ner handen i toakröken och gräva bort stoppet. En pinne kommer inte in i kröken och hjälper föga.

  • Anonym (?)
    Fliselisan skrev 2023-10-15 21:00:48 följande:

    Det finns även avloppsrensare du kan köpa själv, som en jättelång sladd man petar in i avloppet flera meter, men kräver en borrmaskin som vispar runt sladden.


    Joo, men hur får man stopp? Massor med muggpapper eller rejäla lass med "annat". Kan ju inte vara så svårt att lossa, egentligen....
    Vad har du dumpat i muggen? Kan vara så enkelt som att hälla vatten ur en hink rakt ner i muggen . men, stiger bajsvatten i duschen så ....
    Bo, eller hyresrätt?? Ok om du mår dåligt men detta gäller ju dig och framförallt dina barn. Framförallt dina barn. 
    Finns det någon/några andra som kan ta hand om barnen?
Svar på tråden Stopp i avloppet, kan inte släppa in någon