• Anonym (Orolig)

Flera aborter, vill nu bli gravid

Hej!

På grund av en hel del omständigheter så har jag gjort en del aborter i mina dar. Detta är inget jag är stolt över men det var dessvärre nödvändigt.

Vi har nu bestämt oss för att skaffa barn och jag är så fruktansvärt orolig att vi inte kommer lyckas pga aborterna.

Jag läser runt lite och alla har delade meningar, vissa menar att varje abort gör det svårare att bli gravid medans andra säger att det inte påverkar alls sålänge aborterna var komplikationsfria vilket mina var.

vad tror ni?

• Svar på tråden Flera aborter, vill nu bli gravid
  • Anonym (Birgitta)

Hur länge har ni försökt?Du märker väl ganska fort om du lyckas.

• Anonym (??)

Det här har du väl pratat med BM om innan du gjorde aborterna? Varför tror du att någon härinne ska kunna svara något bättre än den/de? 

• Anonym (Orolig)

Här var det otrevligt!

Riktar min fråga till folk som har något vettigt att säga. Ni andra kan vara tysta tack.

• Aliona

Du pratar om delade meningae - men är det verkligen det? Vilka källor är det som påstår att det är svårare att bli gravid efter en abort? Abort är en het politisk fråga som upprör många känslor och det finns massa disinformation om ämnet så man måste verkligen vara noga med källkritiken. 

Tillförlitliga sidor pratar om att korrekt utförda aborter utan komplikationer inte gör det svårare att bli gravid sen. Anledningen varför folk här säger att du ska prata med bm är inte för att vara dumma, utan för att det faktiskt spelar in hur aborten gjordes, om du fick komplikationer osv., alltså saker som folk på ett forum omöjligen kan svara dig på. Är du orolig för att din fertilitet påverkas så bör du prata med din gynekolog. 

• RaYzLeR

Varför skyddade du dig inte ts? En abort kan jag förstå, men flera? Då är man slarvig.

• Anonym (La)

Det ska inte påverka :) jag har gjort abort två gånger frågat barnmorskor och läkare då och de sa att det inte påverkar fertiliteten alls, om det inte är något som gått väldigt snett då. du kan vara lugn!

• Anonym (Carinata)

Time will tell. Svårt det där. Du kan ju tydligen bli gravid så det borde rimligen inte vara ett problem. Jag gissar att antalet aborter du gjort och tillvägagångssättet kan ha betydelse. Din BM kommer att ha kloka idéer kring det hela. Bara att försöka och händer inget så rådgör med vården. 

• Anonym (idio)
    RaYzLeR skrev 2023-10-15 21:20:01 följande:

Varför skyddade du dig inte ts? En abort kan jag förstå, men flera? Då är man slarvig.

Varför lägger du dig alltid i känsliga ämnen där du inte är insatt eller välvillig? Det är lätt att hålla käften.
  • RaYzLeR
    Anonym (idio) skrev 2023-10-15 21:44:19 följande:
    Varför lägger du dig alltid i känsliga ämnen där du inte är insatt eller välvillig? Det är lätt att hålla käften.
    Jag har rätt att få yttra mig. Gör man flera aborter så har man varit slarvig. Sen så vet jag inte om det är kvinnan eller mannen som har varit slarvig. Mannen har ju med ett ansvar med kondomer.
  • Aliona
    Anonym (Carinata) skrev 2023-10-15 21:31:46 följande:

Time will tell. Svårt det där. Du kan ju tydligen bli gravid så det borde rimligen inte vara ett problem. Jag gissar att antalet aborter du gjort och tillvägagångssättet kan ha betydelse. Din BM kommer att ha kloka idéer kring det hela. Bara att försöka och händer inget så rådgör med vården. 

Varför gissar du det?
Svar på tråden Flera aborter, vill nu bli gravid