Anonym (Fel) skrev 2023-10-22 20:29:58 följande:
Håller inte alls med. Det är inte rimligt att leva med 5 barn i en 3:a. Ska man ha en viss levnadsstandard så ökar kostnaden per barn. punkt. Det blir absolut inte billigare per barn utom möjligen vissa prylar som mindre barn kan ärva. När barnen blir äldre är det svårt att även time:a sånt för det beror på säsong, kön och storlek. Min första och andra har varit i princip lika stora sedan de var 3-4 för han är en stor kille och hon en späd tjej. Sånt har maningen aning om på förhand. Sedan säger jag inte att man ska förlita sig på barnbidrag eller på att andra ska stå för det egna valet att få flera barn. I Sverige kan man välja hur många barn man vill föda. Men billigare blir det banne mig inte för varje ytter barn man får. Köper inte den kalkylen.
Du behöver inte köpa det, det här är ett forum. Och du får bo hur stort du vill. Vilken levnadsstandard du vill ha för din familj är er sak och du har ordnat det för er. Hur stor din dotter är i förhållande till din son är totalt irrelevant.
Ni har skapat en familj utifrån era förutsättningar som det verkar.
Så resonerar dock inte alla. Det finns folk som tänker att man absolut har stjärterum och bara hjärterummet finns. Och sen förlitar sig på den typen av struktur du själv beskriver. Många bidrag staplade på varann, mycket vab = blir knappt nåt jobb ändå så är det ens värt att ha ett? Och dessa människor kan nog mycket väl bo trångt med många barn. Eller nog, det gör dom. Vilket spiller över på skolan bland annat när barn inte har möjlighet till ro för läsning, läxor och annat. Tyvärr väljer inte alla kvinnor hur många barn de vill föda heller, utan familjeplaneringen behöver man tydliggöra och stärka upp så att man förstår vilka rättigheter man har här. Föda många barn är okej men inte ta cellprov... i vissa kulturer. ... men det är en parallell diskussion!
Sjukt är det dock att du redan vid 4 barn är uppe i 1685kr per barn. Och vid sex barn har du nästan 2000kr per unge. Varför då?
Barn kostar men det fattar man väl redan innan.