• Lollo94

Flerbarnstillägg

Moderaterna verkar vara bestämda att slopa flerbarnstillägget.
    I Sverige väljer allt fler och fler att inte föda barn utan satsa på karriären istället. Och endel väljer säkert att inte skaffa barn pga oroligheter som faktiskt råder.
    För mig känns det som detta förslag är helt absurt. Om deras agenda att få större utländska familjer inte utnyttja våra bidrag så är detta helt fel väg att gå. Man hade kunnat ha krav på svenskt medborgarskap eller kunna prata svenska så faller ju många bort. Men att slopa helt för alla.. känner jag personligen inte Sverige ska göra. Kommer inte finnas några barn då i framtiden. Har själv barn och tillägget hjälper oss och känner allmän panik att det ska sluta? Någon mer än jag?

• Svar på tråden Flerbarnstillägg
  • Anonym (Lis)
    Valuta2019 skrev 2023-10-22 17:52:53 följande:

Varför de vill ta bort detta är bla. att utländska kvinnor kommer aldrig in i det svenska samhället utan blir fast hemma.

Och för att kunna finansiera att det ska bli lättare att bli sjukskriven som gravid. 

Dvs vi som inte får godkänd sjukskrivning nu innan ändringen kommer heller inte få del av flerbarnstillägget sen... loose loose...

• Anonym (Isak)
    Anonym (Fel) skrev 2023-10-22 20:29:58 följande:
    Håller inte alls med. Det är inte rimligt att leva med 5 barn i en 3:a. Ska man ha en viss levnadsstandard så ökar kostnaden per barn. punkt. Det blir absolut inte billigare per barn utom möjligen vissa prylar som mindre barn kan ärva. När barnen blir äldre är det svårt att även time:a sånt för det beror på säsong, kön och storlek. Min första och andra har varit i princip lika stora sedan de var 3-4 för han är en stor kille och hon en späd tjej. Sånt har maningen aning om på förhand.  Sedan säger jag inte att man ska förlita sig på barnbidrag eller på att andra ska stå för det egna valet att få flera barn. I Sverige kan man välja hur många barn man vill föda. Men billigare blir det banne mig inte för varje ytter barn man får. Köper inte den kalkylen. 
    Du behöver inte köpa det, det här är ett forum. Och du får bo hur stort du vill. Vilken levnadsstandard du vill ha för din familj är er sak och du har ordnat det för er. Hur stor din dotter är i förhållande till din son är totalt irrelevant.
    Ni har skapat en familj utifrån era förutsättningar som det verkar.

Så resonerar dock inte alla. Det finns folk som tänker att man absolut har stjärterum och bara hjärterummet finns. Och sen förlitar sig på den typen av struktur du själv beskriver. Många bidrag staplade på varann, mycket vab = blir knappt nåt jobb ändå så är det ens värt att ha ett? Och dessa människor kan nog mycket väl bo trångt med många barn. Eller nog, det gör dom. Vilket spiller över på skolan bland annat när barn inte har möjlighet till ro för läsning, läxor och annat. Tyvärr väljer inte alla kvinnor hur många barn de vill föda heller, utan familjeplaneringen behöver man tydliggöra och stärka upp så att man förstår vilka rättigheter man har här. Föda många barn är okej men inte ta cellprov... i vissa kulturer. ... men det är en parallell diskussion!
    Sjukt är det dock att du redan vid 4 barn är uppe i 1685kr per barn. Och vid sex barn har du nästan 2000kr per unge. Varför då?
    Barn kostar men det fattar man väl redan innan.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

Helt rätt att slopa flerbarnstillägget.

För mig får de gärna även sänka eller slopa även barnbidraget.

• Anonym (XXX)

Ja, det slår mot fel grupp - vanliga, normala två- trebarnsfamiljer. De man vill åt påverkas inte ändå, eftersom de har försörjningsstöd. Det spelar ingen roll för dem hur mycket andra bidrag ökar eller minskar, eftersom de alltid får fylla på upp till normen ändå.

I så fall är det mycket bättre att sätta gränsen för hur många barn man kan få försörjningsstöd för, till två. (Varje barn får ju sin egen norm, baserat på ålder.) Så är det i Storbritannien. Då får man välja mellan att: 

a) hushålla bättre med det bidrag man får
    b) hålla barnantalet nere till två
    c) börja arbeta och försörja sina barn själv. Borde egentligen vara självklart.

• Anonym (Feltänk)
    Alla fattar ju att man gör detta p.g.a. alla invandrare som skaffar mängder med barn. Eller hur? Det är ingen här som tror något annat väl? Problemet då blir ju att dessa personer kommer bara få ökad pott i andra bidrag p.g.a. minskningen. Så det kommer inte bli att vi betalar mindre till denna grupp, vi kommer betala samma mängd, men med mer administration. Vad är vinsten?

Den som kommer förlora på detta är ju svenska Maja som har tre barn och idag har det jäkligt knapert p.g.a. inflation, ökade räntekostnader med mera. För henne kommer lite försvinna nu. Visserligen lär ju hon och barnen överleva det, men dottern Novas dans kommer det inte längre finnas pengar till, och sonen Theo får lägga av med innebandyn. Är det verkligen dessa vi vill göra livet lite surare för..? För det är där det kommer landa. Inte hos somalierna som fortsätter kosta exakt lika mycket som innan. Eller mer, p.g.a. ökad administration.
  • Anonym (Elize)

Det bästa är väl att barnbidraget blir inkomstbeprövat. De säger att det blir för dyrt men konstigt nog är det inte för dyrt att inkomstbepröva bostadsbidraget?

Slopa både barnbidrag och bostadsbidrag. Sätt en gräns för alla bidrag vid 2 barn. 

Det sjuka vad gäller bostadsbidrag tycker jag är detta:

Jag är ensamstående och sett till min inkomst (studerar) har jag rätt till bostadsbidrag. Men jag är en spara och har snålat in och sparat upp till över det man får ha på kontot för bidrag. Jag hade kunnat shoppa loss och sedan få bidrag på några tusen varje månad.

Så en annan förälder som är i samma sits som jag men som istället prioriterat shopping framför spara, har rätt till bidrag. Men inte jag. Jag ?straffas? för att jag tar hand om min ekonomi.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Elize) skrev 2023-10-23 06:19:00 följande:

Det bästa är väl att barnbidraget blir inkomstbeprövat. De säger att det blir för dyrt men konstigt nog är det inte för dyrt att inkomstbepröva bostadsbidraget?

Slopa både barnbidrag och bostadsbidrag. Sätt en gräns för alla bidrag vid 2 barn. 

Det sjuka vad gäller bostadsbidrag tycker jag är detta:

Jag är ensamstående och sett till min inkomst (studerar) har jag rätt till bostadsbidrag. Men jag är en spara och har snålat in och sparat upp till över det man får ha på kontot för bidrag. Jag hade kunnat shoppa loss och sedan få bidrag på några tusen varje månad.

Så en annan förälder som är i samma sits som jag men som istället prioriterat shopping framför spara, har rätt till bidrag. Men inte jag. Jag ?straffas? för att jag tar hand om min ekonomi.

Samma gäller ju försörjningsstödet. Eller i ännu hög grad: man får inte ha någonting sparat - varje krona måste levas upp innan man får något från kommunen.
  • Mentat
    Lollo94 skrev 2023-10-21 07:28:18 följande:
    Flerbarnstillägg

Moderaterna verkar vara bestämda att slopa flerbarnstillägget.
    I Sverige väljer allt fler och fler att inte föda barn utan satsa på karriären istället. Och endel väljer säkert att inte skaffa barn pga oroligheter som faktiskt råder.
    För mig känns det som detta förslag är helt absurt. Om deras agenda att få större utländska familjer inte utnyttja våra bidrag så är detta helt fel väg att gå. Man hade kunnat ha krav på svenskt medborgarskap eller kunna prata svenska så faller ju många bort. Men att slopa helt för alla.. känner jag personligen inte Sverige ska göra. Kommer inte finnas några barn då i framtiden. Har själv barn och tillägget hjälper oss och känner allmän panik att det ska sluta? Någon mer än jag?

(m) vill alltså slopa flerbarnstillägget från fjärde barnet. Det har inte ett smack att göra med om folk väljer barn eller karriär. Du får fortfarande barnbidrag för barn 4, 5 etc.
    Exakt vad är det som är märkligt med detta förslag?
  • Anonym (Larissa)
    Mentat skrev 2023-10-23 08:31:23 följande:
    (m) vill alltså slopa flerbarnstillägget från fjärde barnet. Det har inte ett smack att göra med om folk väljer barn eller karriär. Du får fortfarande barnbidrag för barn 4, 5 etc.
    Exakt vad är det som är märkligt med detta förslag?
    Tycker det låter som ett bra förslag. 

Skaffar man fler än 3 barn har man gjort ett aktivt val att ha en stor familj med många barn. Detta val brukar göras av antingen förmögna personer eller utfattiga/outbildade personer. Den senare gruppen kanske förhoppningsvis tvingas till arbete om de inser att det blir för dyrt att vara arbetslös under de omständigheterna? 
  • Anonym (S)

Jag har barn och tycker flerbarnstillägget är märkligt faktiskt. Nu är mina barn fortfarande små. Men min erfarenhet är att det första barnet kostar mest. För med första barnet hade man inget. Fick köpa barnvagn, babyskydd spjälsäng, kläder och mycket mycket mer. Med de andra barnen har man ju allt. har knappt behövt köpa något alls till mina minsta då dom kan ärva barnkläder, vagnar, leksaker, nappflaskor, spjälsäng och allt annat typ. Sen köper jag inte barnmat, barngröt eller så utan ger dom samma mat som resten av familjen. Vi använder tygblöjor och barnen är små så vi behöver inte bo stort heller. Skulle vara mer rimligt att ta bort flerbarnstillägget och ge förstagångsföräldrar ett bidrag till att köpa babysaker (om de har tigt ekonomi) sen ha högre barnbidrag till äldre barn för dom kosta såklart mer. Tycker även att man kan ta bort barnbidraget för de rika. Helt meningslöst att rika ska ha barnbidrag. Bidrag ska vara till för dom som behöver det. Inte för att man ska kunna spara hela barnbidraget till barnen i alla år. Bättre att dom fattiga får högre bidrag. Jag är inte rik och inte fattig och förstår att jag skulle få lägre barnbidrag då men som sagt det är jag som valt att skaffa barnen och skulle ha råd att ha dom utan bidrag. 

Svar på tråden Flerbarnstillägg