• Anonym (Ts)

Barn som klättrar upp på bord?

Bästa knep ni haft för att få era småbarn att sluta klättra upp på köksbord?

Har en tvååring som har det som stor trots nu, klättra upp på bordet och putta kökslampan så den flyger och far. 

Lägger stolarna ned när vi inte äter men vid maten klättrar han upp direkt. Vi har försökt lugnt bara avleda och lyfta ned men han klättrar upp direkt igen. Sen blir han tvåårsarg och sopar ned maten på golvet och skriker när vi lugnt säger att vi låter lampan vara ifred, den ska bara få ge ljus.

Försökt avleda med stt prata med honom, be honom ge något eller leka något vid bordet men det funkar inte.

Värst är det när jag är ensam då vi har fler barn och han passar på när jag är upptagen. 

Jag förstår ju att det är trots och blir som en kul lek för honom, vill bara hitta ett bra sätt att bryta det, också då lampan är tung och kan skada honom om den lossnar.

Tips?? Ska vi helt enkelt ta bort lampan ett tag?

• Svar på tråden Barn som klättrar upp på bord?
  • Anonym (Säg ifrån på skarpen)

Ibland kan det vara så att man som förälder får ryta till. 
    Har man försökt att avstyra, avleda, kört lågaffektivt osv osv. Ja då får man någon gång höja rösten. 

• Lönnsirap
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-23 09:59:00 följande:
    Barn som klättrar upp på bord?

Bästa knep ni haft för att få era småbarn att sluta klättra upp på köksbord?

Har en tvååring som har det som stor trots nu, klättra upp på bordet och putta kökslampan så den flyger och far. 

Lägger stolarna ned när vi inte äter men vid maten klättrar han upp direkt. Vi har försökt lugnt bara avleda och lyfta ned men han klättrar upp direkt igen. Sen blir han tvåårsarg och sopar ned maten på golvet och skriker när vi lugnt säger att vi låter lampan vara ifred, den ska bara få ge ljus.

Försökt avleda med stt prata med honom, be honom ge något eller leka något vid bordet men det funkar inte.

Värst är det när jag är ensam då vi har fler barn och han passar på när jag är upptagen. 

Jag förstår ju att det är trots och blir som en kul lek för honom, vill bara hitta ett bra sätt att bryta det, också då lampan är tung och kan skada honom om den lossnar.

Tips?? Ska vi helt enkelt ta bort lampan ett tag?

Personligen hade jag en period tagit bort lampan. Speciellt om det fanns minsta risk för skada.

Du verkar ju redan gjort det svårare.  Och det verkar ju vara svårt att "vakta". 
  • Anonym (P)

När det handlar om saker som kan vara potentiellt farliga för barnen, då har vi rutit ifrån. Att ramla ner från kökbordet, eller att dra ner kökslampan och få den i huvudet är typexempel på sådant. Lugna tillsägelser hör hemma i sammanhang som inte orsakar fara. 

• Anonym (Ts)
    Lönnsirap skrev 2023-10-23 10:54:39 följande:
    Personligen hade jag en period tagit bort lampan. Speciellt om det fanns minsta risk för skada.

Du verkar ju redan gjort det svårare.  Och det verkar ju vara svårt att "vakta". 
    Ja, han är snabb. Och ammar jag yngsta tar det ju några sekunder att få händerna fria. Det räcker.
  • Anonym (Mmm)

Sätt en grind till köket så att han inte kan kila dit utan att ni är med. 

Fäst lampan högre upp så att han inte når. 

Vad har han för stol? Kan ni göra någon justering på den så att han inte kan klättra ur den? 

• Anonym (Mmm)

Ikeas stol antilop har bälte och saknar fotstöd (=svår att komma ur). Den har också bricka så att den kan stå en bit ifrån köksbordet. 

Att han klättrar ur sin stol är ju en säkerhetsrisk bara det, tänker jag. 

• Anonym (Isak)

Du gör nog det man kan tycka är rimligt utifrån barnets ålder. Lägga ner stolarna är givet men förr eller senare ska man äta och då är det klart att hen passar på. 
    Någon av er får punktmarkera barnet just då och lyfta ner och säga nej.
    Igen och igen.
    Hen kommer lägga av snart,  tonåringar klättrar inte på bord. Och ni kommer ha glömt denna period (eller rent av skratta åt den).

• Anonym (Ts)
    Anonym (Isak) skrev 2023-10-23 14:45:19 följande:

Du gör nog det man kan tycka är rimligt utifrån barnets ålder. Lägga ner stolarna är givet men förr eller senare ska man äta och då är det klart att hen passar på. 
    Någon av er får punktmarkera barnet just då och lyfta ner och säga nej.
    Igen och igen.
    Hen kommer lägga av snart,  tonåringar klättrar inte på bord. Och ni kommer ha glömt denna period (eller rent av skratta åt den).

Problemet är ju att jag är ensam hemma vid frukost.

Middagar löser vi som du säger. Säger nej lugnt och lyfter ned. Om och om igen.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Mmm) skrev 2023-10-23 13:47:30 följande:

Ikeas stol antilop har bälte och saknar fotstöd (=svår att komma ur). Den har också bricka så att den kan stå en bit ifrån köksbordet. 

Att han klättrar ur sin stol är ju en säkerhetsrisk bara det, tänker jag. 

Han är vig, och har lärt sig att knö sig upp i den (har en sån med). Sätter jag bälte på blir det sånt skrik att det ändå inte blir frukost.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Mmm) skrev 2023-10-23 13:45:04 följande:

Sätt en grind till köket så att han inte kan kila dit utan att ni är med. 

Fäst lampan högre upp så att han inte når. 

Vad har han för stol? Kan ni göra någon justering på den så att han inte kan klättra ur den? 

Jodå, men vi måste ju äta nån gång med :) Når lampan gör han nog om den inte är en plafond, han blir ju rätt lång när han står på ett köksbord liksom. Tror det mer blev en utmaning att försöka hoppa mot den.

Vi har en vanlig tripp trapp. Tog bort babyinsatsen eftersom den blev ännu farligare, han ställde sig upp i den och höll på att ramla av den.
  • Anonym (Hopplösa ungar)

Har inga råd, bara igenkännande medkännande Skrattande Vårt ena barn i den åldern ägnade ett halvår åt att hoppa upp på alla bord, hoppa och dansa och skratta och slå efter lampor och blomkrukor och vattenglas. Spelade ingen roll om man höll sig lugn, avledde, plockade bort saker, blev arg... han antingen struntade i en eller skrattade och fortsatte med förnyad energi. 

Han slutade före treårsåldern, han också. Håll ut Flört

Mitt enda råd är väl att se till att du själv beter dig värdigt. Så här i efterhand minns jag ju knappt hur jobbig och stressande den perioden var - men jag minns gångerna jag lät mig provoceras och blev för arg, och skäms.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hopplösa ungar) skrev 2023-10-23 20:30:18 följande:

Har inga råd, bara igenkännande medkännande  // Skrattande Vårt ena barn i den åldern ägnade ett halvår åt att hoppa upp på alla bord, hoppa och dansa och skratta och slå efter lampor och blomkrukor och vattenglas. Spelade ingen roll om man höll sig lugn, avledde, plockade bort saker, blev arg... han antingen struntade i en eller skrattade och fortsatte med förnyad energi. 

Han slutade före treårsåldern, han också. Håll ut Flört

Mitt enda råd är väl att se till att du själv beter dig värdigt. Så här i efterhand minns jag ju knappt hur jobbig och stressande den perioden var - men jag minns gångerna jag lät mig provoceras och blev för arg, och skäms.

Jag tänker att man gör sitt bästa. Jag blir mest rädd, ärligt talat, att han ska ramla ned eller sopa ned lampan och att jag inte ska hinna få fatt på honom, så jag ropar mest till av rädsla. Han är så himla snabb och vig nu att han är som en sportklättrare upp.

Skönt att det slutade iaf. 
Svar på tråden Barn som klättrar upp på bord?