• Anonym (Maten)

Förskolemat och neddragningar

Hur har ni andra det med förskolelunchen numera? Hos oss är numera 4 dagar vegetariska och en dag fisk. Någon gång i månaden serveras kyckling och ytterligare någon gång kalkon som lite tilltugg till maten. Annars är det vegetariskt, med tonvikt på rotfrukter och linser, eller sojafärs. 

Mellis, som förr var ägg och smoothie, eller ägg och mjuk smörgås med pålägg och grönsaker, är numera fil med sylt och knäckemacka.  

Det är inte bara mitt barn som numera är vrålhungrig när jag hämtar! Mitt barn är verkligen inte matkräsen, men är heller ingen storkonsument av rotfruktsgratänger och zucchinibiffar. Av låtsaskött blir hen dessutom väldigt lös i magen. Förr serverades en variation av kolhydrat också. Det var couscous och bulgur, matvete, mathavre, havreris, vanligt ris och potatis i olika former. Nu serveras i princip bara pasta, förutom en dag i veckan då det är grönsakssoppa på potatisbas. 

Hur ser det ut hos er andra? Vi har ett barn till, som går i skolan och som serveras en betydligt större variation av mat och mat som barn traditionellt äter (utan att för den sakens skull fastna i köttbullar och korv). Det är mättande luncher och mättande mellis och dessutom en frukt för de barn som stannar extra länge på fritids. 

Vi pusslar och krånglar redan nu för att hämta så tidigt som möjligt, men vi har inte möjlighet att gå ner i tid bara för att förskolan inte längre kan servera mättande måltider!

• Svar på tråden Förskolemat och neddragningar
  • Agda90
    Har du pratat med förskolans personal om att ditt barn är vrålhungrig när du hämtar?
    Jag personligen är inte förtjust i att barn ska tvingas bli halv vegetarianer. Barn äter mindre än vi vuxna så de behöver näringstät mat då de växer och utvecklas. Man får ALDRIG i sig tillräckligt med vitamin B-12 genom vegetarisk kost. 

Köttersättningsprodukterna får mina barn inte äta punkt. Tur för oss så är de allergiker och varje år får vi ett nytt läkarintyg. Läkaren håller med mig i den frågan. De gånger som mina barn har fått i sig köttsubstitut så hade mått dåligt båda två (de är allergiska mot mjölk, vete, havre och ägg). 

Om ni är fler på förskolan som upplever att era barn inte blir mätta så får ni agera. 

Dessa råd hittade jag på livsmedelsverkets hemsida. 
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/barn-och-ungdomar/barn-1-2-ar

Kommuner är extremt snabba med att kontra alla förslag till ändring vad gäller mat på förskola och skola med att de följer livsmedelsverkets rekommendationer. Så kräv att man gör det. 
  • Anonym (Maten)
    Agda90 skrev 2023-10-24 10:51:56 följande:
    Har du pratat med förskolans personal om att ditt barn är vrålhungrig när du hämtar?
    Jag personligen är inte förtjust i att barn ska tvingas bli halv vegetarianer. Barn äter mindre än vi vuxna så de behöver näringstät mat då de växer och utvecklas. Man får ALDRIG i sig tillräckligt med vitamin B-12 genom vegetarisk kost. 

Köttersättningsprodukterna får mina barn inte äta punkt. Tur för oss så är de allergiker och varje år får vi ett nytt läkarintyg. Läkaren håller med mig i den frågan. De gånger som mina barn har fått i sig köttsubstitut så hade mått dåligt båda två (de är allergiska mot mjölk, vete, havre och ägg). 

Om ni är fler på förskolan som upplever att era barn inte blir mätta så får ni agera. 

Dessa råd hittade jag på livsmedelsverkets hemsida. 
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/barn-och-ungdomar/barn-1-2-ar

Kommuner är extremt snabba med att kontra alla förslag till ändring vad gäller mat på förskola och skola med att de följer livsmedelsverkets rekommendationer. Så kräv att man gör det. 
    Personalen har ingenting att säga i frågan. Inte rektorn heller som hänvisar till koncernbeslut. Men det kan inte vara rimligt att servera kokta morötter i tomatsås med pasta, och förvänta sig att barnen ska hålla sig mätta resten av dagen. 

På skolan har de gjort så att det alltid serverar extra barnvänlig mat måndag och fredag, med hänvisning till att många barn kanske inte får i sig tillräckligt under helgen längre. Det är ingen dundermat, men alltid pasta med någon enklare sås som sen kan kompletteras från "delikatessbordet" och på fredagar är det tacos, pizza, schnitzel, etc. Jag tänker att om skolan kan hålla budget och serverar mättande mat, borde förskolan också kunna göra det.
  • Aliona

Nu har sonen slutat på förskolan men under tiden han gick, 2017-2022, var maten katastrofalt dålig. Det var skräpmat minst 4 dagar i veckan, alltså korv, hamburgare, tacos, spagetti, pizza, fiskpinnar. Vegetariskt var de skyldiga att servera en dag i veckan och efterdom de inte hade lust att göra ordentlig vegetarisk mat med bönor och linser så lade de alltid den vegetariska maten på soppdagen och serverade blaskig grönsakssoppa med mest vatten och lite överkokta grönsaker. Ibland slängde de i lite makaroner och kallade det minestrone. Till mellis fick de mest flingor, mackor eller flottiga potatisbullar. 

Sonen gick ett tag i förskola i Östeuropa och fick alltid sallad, soppa och huvudrätt och ordentliga mellanmål som barnen fick laga tillsammans med lärarna. 

Nu går han tack och lov i skola och där måste jag säga att det är bra och varierad mat. 

• Jemp

Andelen veg har nog inte främst med ekonomi att göra. Det är också jättebra att ge barn andra normer från början iom att konsumtionen måste förändras. 

Jag har ett kräset barn, men har aldrig upplevt att varken skola eller förskola serverar för lite eller för dålig mat. Veg brukar väl vara 1-2 gånger/vecka (skolan har alltid vegalternativ för alla, men serverar 3 olika rätter). Skolan mycket eko. Förskolan lagar all mat själv. Smoothie osv vanligt förekommande. 

• Anonym (A)

Jag följer kocken på dotterns gamla fsk och det är nästan bara veg/fisk/soppa som serveras där vad jag ser.
    Allt ser gott ut men jag själv är inte mycket för bönor, linser, zucchini etc så jag skulle vara rätt hungrig om dagarna.

• Anonym (Maten)

Saken är att den här förskolan, och hela koncernen, haft otroligt god mat. Man har vunnit flera priser för maten och vi föräldrar har köpt hem matlådor som smakat otroligt gott. Fiskgrytor med aioli, olika wokar och en fantastisk fransk kycklinggryta har serverats. Mycket asiatiska smaker har också funnits. Det har verkligen inte varit dålig mat. Det har också varit mycket vegomat, men inte fyra av veckans fem dagar. 

Nu är det billig vegomat. Att koka morotsstavar i tomatsås och servera med pasta (rotfruktsgryta) kostar inte mycket, men varken smakar eller mättar särskilt mycket heller. 

• Jemp
    Anonym (Maten) skrev 2023-10-24 12:49:16 följande:

Saken är att den här förskolan, och hela koncernen, haft otroligt god mat. Man har vunnit flera priser för maten och vi föräldrar har köpt hem matlådor som smakat otroligt gott. Fiskgrytor med aioli, olika wokar och en fantastisk fransk kycklinggryta har serverats. Mycket asiatiska smaker har också funnits. Det har verkligen inte varit dålig mat. Det har också varit mycket vegomat, men inte fyra av veckans fem dagar. 

Nu är det billig vegomat. Att koka morotsstavar i tomatsås och servera med pasta (rotfruktsgryta) kostar inte mycket, men varken smakar eller mättar särskilt mycket heller. 

Problemet är ju inte att det är veg utan att det saknar både fett och protein? (och kryddor, låter det som). 
  • Anonym (Maten)
    Jemp skrev 2023-10-24 12:50:53 följande:
    Problemet är ju inte att det är veg utan att det saknar både fett och protein? (och kryddor, låter det som). 
    Fett och protein framförallt. Och att det dessutom är mat som många barn inte äter så mycket av. 
  • Aliona
    Anonym (Maten) skrev 2023-10-24 12:49:16 följande:

Det där är ju inte ens vego-mat utan bara en undermålig måltid. Det minstaman kan begära är att de serverar kolhydrater, protein och grönsaker, oavsett om det är kött, fisk eller vegetariskt.
  • Agda90
    Anonym (Maten) skrev 2023-10-24 12:15:07 följande:
    Personalen har ingenting att säga i frågan. Inte rektorn heller som hänvisar till koncernbeslut. Men det kan inte vara rimligt att servera kokta morötter i tomatsås med pasta, och förvänta sig att barnen ska hålla sig mätta resten av dagen. 

På skolan har de gjort så att det alltid serverar extra barnvänlig mat måndag och fredag, med hänvisning till att många barn kanske inte får i sig tillräckligt under helgen längre. Det är ingen dundermat, men alltid pasta med någon enklare sås som sen kan kompletteras från "delikatessbordet" och på fredagar är det tacos, pizza, schnitzel, etc. Jag tänker att om skolan kan hålla budget och serverar mättande mat, borde förskolan också kunna göra det.
    Ta det med de som bestämmer då. 

När mina barn hade problem med mat pga sina allergier drog jag kostchefen i örat tills han förstod. 
Svar på tråden Förskolemat och neddragningar