Förskolemat och neddragningar
Hur har ni andra det med förskolelunchen numera? Hos oss är numera 4 dagar vegetariska och en dag fisk. Någon gång i månaden serveras kyckling och ytterligare någon gång kalkon som lite tilltugg till maten. Annars är det vegetariskt, med tonvikt på rotfrukter och linser, eller sojafärs.
Mellis, som förr var ägg och smoothie, eller ägg och mjuk smörgås med pålägg och grönsaker, är numera fil med sylt och knäckemacka.
Det är inte bara mitt barn som numera är vrålhungrig när jag hämtar! Mitt barn är verkligen inte matkräsen, men är heller ingen storkonsument av rotfruktsgratänger och zucchinibiffar. Av låtsaskött blir hen dessutom väldigt lös i magen. Förr serverades en variation av kolhydrat också. Det var couscous och bulgur, matvete, mathavre, havreris, vanligt ris och potatis i olika former. Nu serveras i princip bara pasta, förutom en dag i veckan då det är grönsakssoppa på potatisbas.
Hur ser det ut hos er andra? Vi har ett barn till, som går i skolan och som serveras en betydligt större variation av mat och mat som barn traditionellt äter (utan att för den sakens skull fastna i köttbullar och korv). Det är mättande luncher och mättande mellis och dessutom en frukt för de barn som stannar extra länge på fritids.
Vi pusslar och krånglar redan nu för att hämta så tidigt som möjligt, men vi har inte möjlighet att gå ner i tid bara för att förskolan inte längre kan servera mättande måltider!