• Anonym (X)

Min man trodde jag överdrev hans supande

Anonym (Beror på) skrev 2023-10-24 15:20:48 följande:
    Mm men det är inte ditt fel. En del kallar alkoholism för sjukdom. Det är inte ditt fel att han är "sjuk". Dessutom var han "sjuk" redan innan. Liksom de andra i hans familj. Inget du kan göra något åt, det är totalt systemfel i deras familj.

Du måste förstå en sak. Du kan inte förändra hans drickande. Det kommer ALDRIG hända. Han lär bli en sådan som dör av sitt drickande en dag. Det enda du kan förändra är din attityd och ditt liv. Du har valet att lämna honom.

Jag är en av dem som betraktar alkoholism som sjukdom.
    Bästa jämförelsen är väl med typ allergi. Du kan inte "hjälpa" att du har det men endast du har ett ansvar att inte utlösa allergin. 

Har levt med en alkis; dagliga lögner, gas-lighting är väldigt nerbrytande. Min resa ut ur det hela var att jag separerade våra ekonomier och lät henne falla ner till sin botten. Först då erkände hon för sig själv att hon hade problem. 

• Anonym (X)
    Anonym (Inte en sjukdom) skrev 2023-10-25 09:07:01 följande:
    En allergiker håller inte på med lögner och gas lightning de utsätter sig heller inte för de som de är allergiska mot konstant så det går inte att jämföra. Jag ser inte alkoholism som en sjukdom för jag tror på eget ansvar. En sjuk person hjälper man, hjälper man en alkoholist blir situationen bara värre för båda. 
    Jag förstår din invändning.
    En aktiv alkoholist är precis som du skriver. Alkisen kan vara nykter eller full men hela livet kretsar kring alkoholen. De är sinnessjuka.
    En nykter alkoholist med självinsikt förstår att om denne tar ett glas så åker de tillbaka. Där finns ansvaret.

Du hjälper en aktiv alkoholist genom att tvinga dem ta ansvar, inte underlätta, ge pengar, inte bädda ner dem utan låta dem vakna nakna och nerspydda bredvid soffan. Ta sig hem själv från fyllecellen.
    Tvinga dem att ta konsekvenserna. Så visst skall du hjälpa alkoholisten men inte som de flesta tror.
  • Anonym (X)
    Anonym (Inte en sjukdom) skrev 2023-10-25 10:07:04 följande:
    Det är tvärtemot vad du gör med en sjuk person, som du hjälper genom att fråga om det finns något du kan göra exempelvis hjälpa till med praktiska saker som städning, sitta barnvakt, komma med en matkasse eller bara finnas där och lyssna. Ställa upp helt enkelt. Med personer som inte är sjuka ställer man krav och låter dem städa upp sin egen röra. Det som hjälper en alkoholist är samma sak som hjälper någon som bara är lat eller egocentrerad i största allmänhet därför anser jag inte att alkoholism är en sjukdom. 
    ok, du vill bråka om sjukdomsbegrepp. Sorry, inte intresserad och du kan inte förändra mitt förhållningssätt.
  • Anonym (X)
    Anonym (Inte en sjukdom) skrev 2023-10-25 10:33:52 följande:
    Varför är du så otrevlig? Jag har inte bråkat med någon. Det här är ett diskussionsforum eftersom du svarade (något man inte är skyldig att göra) är du helt uppenbarligen intresserad av att diskutera. 

Du har rätt, ber om ursäkt...

Jag var lite irriterad innan och du fick en släng av det...

Svar på tråden Min man trodde jag överdrev hans supande