• Lilla Lila 78

Dreadlocks!

Hej är ny här men vill höra med er som har erfarenhet av dreadlocks hur det påverkar hårbotten.
    Min son på 12 år vill ha det men jag fick höra från en arbetskollega att hans hårbotten blev förstört och att vissa ställen har hårrötterna slitits av och där har han nu inget hår som växer ut längre utan kommer vara kal där.
    Han har så på fler ställen i hårbotten.
    Han hade mycket hår som var tungt och hade det i många år, men hur påverkar detta barn som har tunt och lite hår?
    Förstör det hårbotten på barn oxå?
    /Mvh En mamma

Dreadlocks!
  • Svar på tråden Dreadlocks!
  • Anonym (Google is your friend)
    www.seienstyle.net/Faq-dreadlocks

Hur kan hårbotten reagera på att jag har dreads?

Det finns risken att man kan bli torr i hårbotten i början. Dock så brukar detta gå över efter ett tag. Det är bara att tvätta hårbotten regelbundet och även att masera hårbotten kan motverka detta. Det finns även en hel del olika spejer som motverkar torr hårbotten. En favorit jag har är knotty boys pepparmin coolingsprej som funkar galant.  www.knottyboy.com Ett annat tips är acos droppar mot torr hårbotten som du hittar på svenska apoteket.

Finns det någon åldersgräns när det kommer till dreads?

Det finns ingen åldersgräns, Jag har träffat allt från barn till pensionärer som har dreads. Det man får ha i å tanke är om ditt barn som är under fem år vill ha dreads är att man inte får göra dom för stora för att huvudet växer och utvecklas mycket och fram till att man blir i tonåren så gör lite tunnare dreads. Det som kan hända är att dreadsen kan sprika och bli väldigt obekväma på huvudet när huvudet växer.

Kan folk med tunt hår skaffa dreads?

Ja det kan man dock rekommenderar vi inte att välja att göra tjocka dreads. Du kan även om du går till salong eller har en kunnig kompis om det är så att du inte tycker att ditt hår har blivit tillräckligt mycket dreads så kan man göra några av löshår för att få ett tjockare intryck.

• Aliona

Båda jag och kompisar hade dreadlocks i tonåren och det var inget som påverkade varken på kort eller lång sikt. Det är klart fett och ofräsht men verkligen inga såna skador som du nämner.

• EnAnonumius
    Lilla Lila 78 skrev 2023-10-24 21:33:01 följande:
    Dreadlocks!

Hej är ny här men vill höra med er som har erfarenhet av dreadlocks hur det påverkar hårbotten.
    Min son på 12 år vill ha det men jag fick höra från en arbetskollega att hans hårbotten blev förstört och att vissa ställen har hårrötterna slitits av och där har han nu inget hår som växer ut längre utan kommer vara kal där.
    Han har så på fler ställen i hårbotten.
    Han hade mycket hår som var tungt och hade det i många år, men hur påverkar detta barn som har tunt och lite hår?
    Förstör det hårbotten på barn oxå?
    /Mvh En mamma

Lite fel av dig att dra förhastade generella  slutsatser om ålder på den som bär dreads och förstörd hårbotten baserat på en individ, så som du gör.

Man får se till att sköta hårbotten ordentligt, om man har dreads eller rastafariflätor oavsett om mana är ung eller gammal.. Det finns till och med speciella schampon och oljor för att ta han om dreads (rastafariflätor) och hårbotten.

Anonym (Googl­e is your friend­) har länkat redan.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Dreadlocks!