• Steffe78

    Springer alla andras ärenden

    Jag har blivit som en radisostyrd maskin som i princip är fri för vem som helst att nyttja.

    Jag hjälper min sambo med det mesta och visst det är ju naturligt i ett förhållande. Men det är alltid på hennes villkor.

    Mina barn/ungdomar frågar var och varannan dag om hjälp med diverse saker och självklart hjälper jag dem eftersom de är mina barn.

    Min gamla mor kräver min hjälp några gånger i veckan och visst hjälper jag henne eftersom hon är min mor.

    På mitt jobb lägger man på mig den ena arbetsuppgiften efter den andra eftersom jag är en person man kan lita på för att få saker gjort.

    Så här har det pågått länge. Jag har inga intressen kvar. Har knappt några vänner kvar. Jag skrattar inte, njuter inte av mat eller livet. Jag bara existerar.

    Jag vill vara en god medmänniska och har fått för mig att ge av min tid till någon annan är en fin handling. Men jag finns inte kvar längre. Jag är en radisostyrd maskin. Vad kan jag göra för att åtminstone känna mig lite levande igen? 

  • Svar på tråden Springer alla andras ärenden
  • Sanjos

    Min fråga är vad ör det som dina barn/ungdomar behöver hjälp med ? Hur gamla är de? Är det saker som de egentligen skulle kunna klara själva? Visst man hjälper de om det behövs men att behöva hjälp ve och varannan dag verkar mycket. Om de behöver hjälp  för att det är bekvämt att du gör det, så sluta med det. 

    Vad hjälper du din sambo med? Och nej jag hade inte gått med på att det bara hade vart på dennes villior. Det ska vara på bådas. 


    Den som mest skulle behöva din hjälp är din mor. 


    Låter som du är lite för snäll och sett till att dina nära blivit bekväma utav att du fixar och donar det de inte vill klara av själva. 


     

  • Dexter dot com

    Visst ska man hjälpa till men inte så pass att man utplånar sig själv. Säg nej och börja lägg lite tid på det som intresserar dig och ger dig energi & får dig att må bra.
    Vad är det du hjälper din sambo,barn och mor med som inte går att lösa på andra sätt?

  • Ylva34

    Låter som du håller på att bli utbränd, deprimerad. De måste ta mer eget ansvar eller låta andra ta över din del. Så här är det desto mer du gör för andra desto mer får du att göra. Ingen av alla de du hjälper kan se din helhet och förstå hur belastande det är. Det är bara du som måste sätta gränser, ta helhetsansvar för ditt mående. 

    De som älskar dig och förstår vettiga gränser kommer inte protestera. De som bara vill utnyttja dig kommer sätta sig på tvären. 

    Var rädd om dig. Jag hoppas din livsgnista tänds åter snart igen.

  • Themis

    Man börjar säga nej, det är vad man gör.

    Folk kommer att reagera i början, sen kommer de antingen att ta hjälp av en annan person eller lösa det själva.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • duanto

    Har varit där själv och det slutade med att jag lämnade. Så här några år senare är alla i familjen glada över att det blev skilsmässa.

    Du måste ta tag i ditt eget liv annars orkar du inte i längden. Alla människor behöver ha balans i sina liv och se till att fylla på med positiv energi i samma mängd som man dräneras på energi av allt som händer runt omkring.

    Jobbet är antagligen det lättaste att ändra på. Byt jobb om det är möjligt annars kanske gå ner 5-10% i arbetstid och gör något för din egen skull de 2-4 timmarna per vecka du vinner på det.

    Tyvärr är det ofta väldigt svårt att ändra på andras vanor och beteenden men du måste verkligen göra ett försök att prata med din familj och mamma om hur du mår och att det inte fungera att fortsätta ha det som du har det nu. Din tid räcker inte till för att du ska göra alla i din omgivning nöjda utan att du knäcker dig själv.

    Bor ni i hus? Din mamma också kanske? Sänk ambitionsnivån i hur ni har det. Starta inga nya stora projekt på ett bra tag. Vad kan ni förenkla i trädgården och i huset så att ni spar tid där? Ta bort rabatter och häckar, klipp inte hela gräsmattan, ta in hantverkare och utnyttja rot- och rut-avdrag istället för att göra allt själva? Försök få alla att hjälpa till så att det inte bara är du som gör det mesta. Du ska inte känna dig som slav i ditt eget liv! 

    Du måste se till att få mer tid åt dig själv och inte bara göra det som du känner alla andra förväntar sig eller kräver att du ska göra. Ta tag i ditt liv, styr det själv och se till att du är nöjd och glad en större del av din vakna tid. Kommer ta tid att nå dit men du måste göra det! 

Svar på tråden Springer alla andras ärenden