• Anonym (L)

Lämna skruvar i väggar?

Sålt hus och flyttar snart. Det finns massa skruvar kvar efter hyllor, tavlor etc, "måste" man avlägsna sånt?

• Svar på tråden Lämna skruvar i väggar?
  • Anonym (Nej)

Nej det måste man inte.

• Anonym (Hin håle)

Nej det måste man inte men hade jag varit köpare hade jag bett er skruva ut och spackla igen hål eller så hade jag anlitat en hantverkare på din bekostnad för att vidta dessa åtgärder. 

• Anonym (L)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-10-25 11:45:47 följande:

Nej det måste man inte men hade jag varit köpare hade jag bett er skruva ut och spackla igen hål eller så hade jag anlitat en hantverkare på din bekostnad för att vidta dessa åtgärder. 

Och hur skulle du kunna kräva det om det inte är något man måste fixa?
  • Anonym (Heh)

Lycka till med det.
    Är det saker på väggarna när du ser på ett hus får du räkna med att det är hål/skruv/plugg när du tar över huset. Vill du ha det på ett annat vis får du laga hålen själv. Eller köpa ett helt nytt hus.
  • Anonym (Mo)

Jo det ska man, det ingår i flyttstädning och iordningställande vid flytt. Man kan komma överens om annat men standard är att man tar bort skruvar och spikar och spacklar igen. 

• EnAnonumius

Ha ha lycka till med det.

Vid ett husköp så köper man det i befintligt skick. Inte i det skicket du önskar att det skulle vara.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • zelgon

Då ska ni ha avtalat om det. Annars så är det i befintligt skick. Det ingår inte i städning.

Personligen hade jag inte sålt till en sådan person som börjar hålla på med att diskutera sådant. Då vet man att det kommer att dyka upp ditten och datten efteråt.

Finns några grundregler. Sälj/hyr inte ut till jurister, advokater och rättshaverister för ett enklare liv.
  • Anonym (Heh)
    Anonym (Mo) skrev 2023-10-25 12:28:15 följande:

Jo det ska man, det ingår i flyttstädning och iordningställande vid flytt. Man kan komma överens om annat men standard är att man tar bort skruvar och spikar och spacklar igen. 

Om man bor i hyresrätt, ja.
    Säljer man en bostadsrätt eller ett hus så är det befintligt skick som gäller. Du kan lämna ett hål rakt genom ytterdörren ifall det fanns där vid visningen. 
  • Anonym (Allan)

Hur skulle det se ut om man spacklade igen 10 hål i varierande storlek på en tapetserad vägg?

Nej hålen, spikar och skruvar sitter kvar.

• Dexter dot com

Fanns skruvarna på visningen behöver du inte återställa utan lämnar i det skick det var på visningen.

• Anonym (Nej2)

Man säljer i det skick som huset visas på visningen så det stämmer inte alls. Har sålt 5 fastigheter och aldrig hört ett pip om detta.
  • Sunflora

När man bor i hyresrätt kan det vara så (beroende på hur många hål det är) men inte när man äger fastigheten. 
  • MsM84

Som sagt - i hyresrätt återställer man men inte i ägd bostad. 

• elmadumle

Inte när man säljer ett hus;) städa ja men annars är det ju vad man kommer överrens om som köpare och säljare.
  • Anonym

Du kan inte applicera din oerfarna hyresrättsvärldsbild på husaffärer.
    Vem ska köparen av TS hus anmäla en icke-sopad entretrappa till, tänkte du?
  • Anonym

Det var iofs en god tanke bara för att det hade varit så förbannat roligt att se tvisten om fakturan efteråt, när du har anlitat hantverkare på främlingars beskostnad.
  • viktorjohan
    zelgon skrev 2023-10-25 12:33:35 följande:
    Då ska ni ha avtalat om det. Annars så är det i befintligt skick. Det ingår inte i städning.

Personligen hade jag inte sålt till en sådan person som börjar hålla på med att diskutera sådant. Då vet man att det kommer att dyka upp ditten och datten efteråt.

Finns några grundregler. Sälj/hyr inte ut till jurister, advokater och rättshaverister för ett enklare liv.
    Jag gjorde misstaget att sälja en villa till en fullständigt opraktisk människa som också trodde jag som säljare skulle ordna allt i huset långt efter hans tillträde. Det var tvättmaskinen som luktade mögel. Det visade sig att han inte plockat ut gammal tvätt som börjat mögla. Värmepumpen som pajade för att han stängt av eltillskottet så att pumpen blev överbelastad när det var -30 ute. Köksfläkten som en knapp spruckit på. Översvämning i ett badrum för att han stängt av en avloppspump för att spara ström. Jag var tillmötesgående i början, men tvingades be honom fara och flyga till slut. 
    Välj köpare i stället för att maximera försäljningspriset.
Svar på tråden Lämna skruvar i väggar?