ViltHane skrev 2023-10-26 22:38:19 följande:
Själv är jag uppväxt med hundar men det är likadant för mig med katter.
Ett ex hade en utekatt som hon inte vässade klorna på så att den skulle kunna klättra i träd. Denna satte klorna rakt in i min hand när den låg i min famn och jag klappade den. Har nog aldrig varit så sur eller blivit så förådd av ett djur som jag blev då.
Men istället för att låta ilskan ta över så googlade jag problemet. Och tydligen är det så på katter, att dom kan bli klappade över magen en liten stund och ha det gott. Sen ifrån ingenstans så kickar deras naturliga instinkt in.. Då magen är en av dom sköraste områden på ett kattdjur. Så egentligen var det inte kattens fel, utan min ovana med katter som var problemet..
Allt sånt här det handlar om hur van man är med djuret.. Och nu förstår man nästan lite varför kattägare bara klappar en liten stund, innan dom släpper ner kattdjuret eller låter den vandra iväg igen.
Det är ingenting du behöver vara orolig för TS. Du är bara ovan med hur det är man ska göra med det nya djuret. Det tar lite tid och kan säkert gå lite fortare och säkrare till om man får hjälp med lite träning.
Jag blir jätteglad av att höra detta ska du veta! Så många människor blir helt förfärade av kattera beteenden utan att undersöka saken närmare och utan vilja att hitta vad det är som gick fel. Eloge till dig, tack! Jag är som sagt i motsatt situation och hundvärlden är så kolossalt annorlunda mot kattvärlden att det känns övermäktigt stundvis, men jag läser mig in på hundar och deras beteenden och anpassar mig därefter.