• Anonym (Hatar mig själv)

Hjälp jag slog min hund

Mår så jävla dåligt. Jag har en riktig slyngel här hemma på 1 år som väger 30 kg. När vi är ute på promenad får hon ofta överslagsbeteende för att hon blir så exalterad att hon inte vet var hon ska ta vägen så då börjar hon hoppa på mig och bita och slita i mina armar, hon har förstört flera jackor för mig. Hon biter inte löst heller utan det blir blåmärken så jag ser ut att ha blivit misshandlad av min man. Idag på vår 1 timmes promenad fick hon dessa ryck 3 gånger, första 2 gångerna varade inte länge och hon slutade när jag bara stod stilla och ignorerade henne. Sen tredje gången när vi nästan var hemma så blev hon ännu värre och slutade inte när jag stod stilla, så då försökte jag fortsätta gå med henne i kort koppel, då biter hon mig skithårt i armen och i ren reflex utan att tänka mig för slår jag till henne över nosen med öppen handflata. Fattar direkt vad jag hade gjort och börjar gråta, ringer min man så han får komma och ta henne för jag vågar inte hantera henne mer. Hunden verkar inte vara brydd av det som hände för hon fortsatte bara hålla på och märkte typ inte ens vad som hade hänt men jag mår ändå piss, känner mig som en hemsk människa. Vet inte vad jag ska göra, är rädd för att jag ska tappa kontrollen igen och funderar på att omplacera hunden för att det inte ska hända. Jag hatar mig själv. 

• Svar på tråden Hjälp jag slog min hund
  • ViltHane

Känns som att detta har mer att göra dina egna tankar om dig själv än vad det har att göra med någon hund ens?

Tycker du ska ta med hunden någon dag till någon tränare, där du kan lära hunden att bete sig, men även så att du får lite träning själv.

Vet inte vad du tror att "ignorera" hunden skulle göra i det här fallet? Kanske är ett ställe i uppfostran där du måste ställa dig framför hunden och visa att du bestämmer och den får lov att lugna ner sig. 

• ViltHane

Vaddå hatar dig själv? Du blev biten först, vet inte hur du ska agera och sen rädd...

• Anonym (?)

Har grannar som passar sina vuxna barns hundar regelbundet.
    De (hundarna) har alltid varit opålitliga och känts instabila.
    Grannarna i sig är riktigt trevliga.
    MEN. idag skulle jag åka och handla, en hund stod kopplad på trappan men när jag gick förbi dörren gjorde den andra, okopplad, ett utfall mot mig. Sprang ut ur huset och kom rakt emot mig skällandes med munnen öppen för bett.
    Jag är inte hundrädd men, händer samma sak igen så kommer jag att sparka skiten ur hundjäveln. Den kommer att dö eller bli riktigt skadad.
    Varför kan inte folk ha pli på sina hundar?
    Inte ett ord till ursäkt heller.

• Anonym (Hatar mig själv)

Hon bits inte av aggressivitet, hon tror att det är lek men hon fattar inte att jag inte vill. 

Säga till på skarpen har jag provat, det triggar henne bara ännu mer så därför har jag ignorerat och bara stått stilla för då tycker hon att jag är tråkig och slutar oftast. Men den här gången funkade inte det och då slog jag till henne utan att tänka för att hon bet mig så jävla hårt och nu mår jag skit. 

• Anonym (Juno)

Du gjorde ett misstag. Du kommer att göra många fler misstag och en del kommer till och med att vara värre än detta, men det viktiga är inte att du gjorde ett misstag. Det viktiga är att du inte upprepar samma misstag igen.

Du slog din hund som en instinktiv reaktion. FEL förstås, men det är ju inte så att du planerade att slå hunden och att det är en del av din hundträning. Från hundens sida är det inte mer allvarligt än att du råkade knuffa till eller trampa på den av misstag. Hunden kommer inte att ta skada av det här och när du ser att hunden inte är brydd är det med stor sannolikhet för att hon inte är det. 

Jag tror att det garanterat kommer att vara betydligt mer traumatiskt för din hund att bli omplacerad* än för henne att stanna med dig, som uppenbarligen älskar henne och vill ta väl hand om henne.

SÅ, hur kan du gå vidare? Gör för det första upp en plan för du ska hantera liknande situationer i framtiden. Det kan tex vara att du sätter foten på hennes koppel så att hon inte kan hoppa upp på dig eller till och med binder henne vid en stolpe eller träd så att du kan stå säker tills hon lugnar ner sig igen, eller att hon har en munkorg på sig, eller att du har med dig en leksak hon kan bita i istället för dig. För det andra så se till att få lite hjälp och input i er träning av henne. Även om ni redan tar en kurs så kanske den inte adresserar just era problem tillräckligt?

* Känner du att ni faktiskt inte är rätt hem för henne så är det en helt annan sak. Omplaceringar kan ge en hund en andra chans och det kan vara det ansvarsfullaste och mest kärleksfulla valet att göra. Gör det bara inte för ett misstag om ni faktiskt vill ha henne kvar.

• Anonym (Heddiz)

Har du inte gjort "värre" än så mot en så pass stark hund som bet dig först så är det ju ingenting som hunden kommer ta skada av på något sätt!

Jag har själv haft flera stora brukshundar och dom flesta av dom 10 hundar jag haft har "bara" nafsat som valp nafs..
    Förutom en, som jag skaffade när han var 6 månader från uppfödaren...
    När vi gick ut en gång bara han och jag så vände han sig om på tomten och attackerade mig, ordentligt alltså, det gjorde skit ont och han fortsatte bara att attackera och jag höll på att tappa balansen, så jag reagerade instinktivt och sparkade bort honom...(jag hann tänka att jag sparkar så han inte blir skadad) men jag kände mig tvungen att göra så för att få bort honom från mig och för att markera att "nu har du gått FÖR långt..

Efter det så attackerade han inte mig någon mer gång och blev den bästa, snällaste hund vi någonsin haft...

Så alla kan självklart reagera om man blir biten av en så stor hund..det är inget konstigt alls, tycker jag..

Du kanske skulle behöva markera på något sätt istället för att bara ignorera hunden när den får sina "utbrott" 
    Jag menar inte att du ska slå eller sparka hunden, men på något sätt markera att hunden ska sluta genom att tex ta tag i hunden, gärna INNAN den får sina bitutbrott..

Sen är det ju bra med förebyggande träning/lydnads träning och olika aktiviteter som kan lugna ner hunden lite..

• felicityporter

Snälla nu, sluta, andas! Du blev rädd och förvirrad och visste inte vad du skulle göra och agerade i affekt. Det händer! I synnerhet med stora hundar! Försök vara snäll och förlåta dig själv. En gång är ingen gång. Ta lärdom av detta och försök gå i en kurs med din hund så att ni båda har det trevligare. Jag lovar det finns bra hundtränare därute som kan visa dig och hunden bättre sätt i framtiden. Älskar du hunden behöver den absolut inte bli omplacerad!

• Anonym (Carinata)

Lämna ifrån dig hunden omedelbart. Du är inte kapabel att hantera djuret. Inget daltande varken med dig eller hunden. Det är den bästa chansen för er båda. 

• Anonym (?)

Så kan man tycka men de här hundarna har en historia av taskigt beteende.
    Ger de sig på mig igen så dör de, Är upp till ägaren att sköta sina djur och hålla dem under uppsikt.
    Annars tar jag över, har inga problem med det!Älskar katter och hundar men har gränser.

• ViltHane
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-26 21:19:13 följande:

Hon bits inte av aggressivitet, hon tror att det är lek men hon fattar inte att jag inte vill. 

Säga till på skarpen har jag provat, det triggar henne bara ännu mer så därför har jag ignorerat och bara stått stilla för då tycker hon att jag är tråkig och slutar oftast. Men den här gången funkade inte det och då slog jag till henne utan att tänka för att hon bet mig så jävla hårt och nu mår jag skit. 

Du lär dig att hantera dina rädslor, och hur du ska göra för att träna hunden, och bli lite mer till freds med dig själv, om du bara lägger tid på lite hundträning. 

Du blev rädd, för du är ovan, vet inte vad det är meningen att man skall göra. Och sen blev du biten av din kompis och därmed blev du lite sårad och ledsen. 

Det är helt naturligt och förmodligen väldigt mänskligt.

Vägen över detta, det är att du tar med dig hunden och åker till ett hunddagis, någon slags hundträning.. där ni båda kan få vara med folk som är lite vanare med sånt här och som kan ge dig lite mera vägledning och träning. 

När du blir van med det här sedan, då kommer du inte "överreagera" som du gjorde här. Du överreagerade helt enkelt, för du vet inte vad du kan göra för att få stopp på det här, och därmed kan du behöva lite mer träning.
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund