Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-26 21:19:13 följande:
Hon bits inte av aggressivitet, hon tror att det är lek men hon fattar inte att jag inte vill.
Säga till på skarpen har jag provat, det triggar henne bara ännu mer så därför har jag ignorerat och bara stått stilla för då tycker hon att jag är tråkig och slutar oftast. Men den här gången funkade inte det och då slog jag till henne utan att tänka för att hon bet mig så jävla hårt och nu mår jag skit.
Du lär dig att hantera dina rädslor, och hur du ska göra för att träna hunden, och bli lite mer till freds med dig själv, om du bara lägger tid på lite hundträning.
Du blev rädd, för du är ovan, vet inte vad det är meningen att man skall göra. Och sen blev du biten av din kompis och därmed blev du lite sårad och ledsen.
Det är helt naturligt och förmodligen väldigt mänskligt.
Vägen över detta, det är att du tar med dig hunden och åker till ett hunddagis, någon slags hundträning.. där ni båda kan få vara med folk som är lite vanare med sånt här och som kan ge dig lite mera vägledning och träning.
När du blir van med det här sedan, då kommer du inte "överreagera" som du gjorde här. Du överreagerade helt enkelt, för du vet inte vad du kan göra för att få stopp på det här, och därmed kan du behöva lite mer träning.