Inlägg från: Anonym (Hatar mig själv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hatar mig själv)

Hjälp jag slog min hund

Mår så jävla dåligt. Jag har en riktig slyngel här hemma på 1 år som väger 30 kg. När vi är ute på promenad får hon ofta överslagsbeteende för att hon blir så exalterad att hon inte vet var hon ska ta vägen så då börjar hon hoppa på mig och bita och slita i mina armar, hon har förstört flera jackor för mig. Hon biter inte löst heller utan det blir blåmärken så jag ser ut att ha blivit misshandlad av min man. Idag på vår 1 timmes promenad fick hon dessa ryck 3 gånger, första 2 gångerna varade inte länge och hon slutade när jag bara stod stilla och ignorerade henne. Sen tredje gången när vi nästan var hemma så blev hon ännu värre och slutade inte när jag stod stilla, så då försökte jag fortsätta gå med henne i kort koppel, då biter hon mig skithårt i armen och i ren reflex utan att tänka mig för slår jag till henne över nosen med öppen handflata. Fattar direkt vad jag hade gjort och börjar gråta, ringer min man så han får komma och ta henne för jag vågar inte hantera henne mer. Hunden verkar inte vara brydd av det som hände för hon fortsatte bara hålla på och märkte typ inte ens vad som hade hänt men jag mår ändå piss, känner mig som en hemsk människa. Vet inte vad jag ska göra, är rädd för att jag ska tappa kontrollen igen och funderar på att omplacera hunden för att det inte ska hända. Jag hatar mig själv. 

• Svar på tråden Hjälp jag slog min hund

Hon bits inte av aggressivitet, hon tror att det är lek men hon fattar inte att jag inte vill. 

Säga till på skarpen har jag provat, det triggar henne bara ännu mer så därför har jag ignorerat och bara stått stilla för då tycker hon att jag är tråkig och slutar oftast. Men den här gången funkade inte det och då slog jag till henne utan att tänka för att hon bet mig så jävla hårt och nu mår jag skit. 

Anonym (?) varför svarar du som det vore din tråd? 

Anonym (Heddiz) skrev 2023-10-26 22:59:31 följande:
    Jag tänkte precis det samma...

Det är nog bara ett "FL-Troll" 

Liksom den som tyckte att du "genast skulle lämna ifrån dig hunden"

Inget att bry sig om..

Det du gjorde var bara mänskligt, och det är något som kan hända, speciellt om man inte är så van med hundar..och speciellt om man blir biten av en stor stark hund.

Jag vet inte hur länge du har haft hund, men man lär sig med tiden mer och mer vad man kan göra..istället..

Tycker inte att du behöver ha något dåligt samvete, alls faktiskt!.🙂
    Jag är van vid hundar men har inte haft någon hund tidigare som inte lyssnar på tillsägelse. Tidigare hundar har slutat bete sig illa så fort man sagt till på skarpen, men denna hund verkar bara tycka det är roligt när jag blir förbannad och går igång ännu mer. Förstår inte vad jag gör för fel. Jag kan liksom inte säga ifrån för då blir hon ännu värre och nu när jag har tappat mitt tålamod vågar jag inte hantera hunden längre av rädsla för att det ska hända igen. 

Kan inte ha hunden lös längre då hon sticker direkt om hon får syn på något vilt. Men går till rastgårdar någon gång i veckan och använder 15 meters koppel där det är lämpligt. Jag spårar med henne, tränar apportering och lydnad samt nosework så hon är inte understimulerad. Har försökt ta det lugnt ett tag och bara gå promenader och ge berikning så hon fått jobba för sin mat för jag tänkte att hon kanske var överstimulerad, men det har inte heller gett resultat på beteendet. Som sagt hjälper det inte att säga till henne, har provat att ta tag i henne och ryta men hon går bara igång på det. Det är väldigt olika när hon får de här rycken så jag kan inte säga något specifikt, igår fick hon det i början på promenaden, i mitten på promenaden och sen när vi var på väg hem. 

När jag använder stryphalsband på henne så fungerar det bättre, då kan jag dra åt lite så fort hon börjar och då slutar hon för att det blir obehagligt. Men kan det vara skadligt för halsen? 

Anonym (Britt) skrev 2023-10-28 18:01:48 följande:

Är TS med i tråden ?

Ja. 

Hunden har varit lite mer hanterbar sen händelsen, har tagit till mig tips i tråden och kunnat bryta beteendet när jag sett att hon är på väg att tappa det så det har inte blivit några jobbiga attacker, peppar peppar 
    Deceree1 skrev 2023-10-28 21:40:17 följande:
    Åh va bra. Försök att stå ut. Kör mycket sök så den blir trött i huvudet. Leker den nåt med andra hundar? Har jag fattat rätt, att du har tagit över hunden nu? När den är ett år? 
    Ja hon har hundkompisar som vi träffar nån gång i veckan. Nej jag köpte henne när hon var 8 veckor men beteendet kom efter första löpet 
    Deceree1 skrev 2023-10-29 10:29:59 följande:

A ok, det där är ju en väldigt jobbig period nu men bara försök att stå ut. Du känner din hund sen starten och vet att den inte bet för att den va arg. När den gör så, försök att sätta dig ner och försök att lägga hunden. Prata lugnt och klappa sakta. Lår den ligga kvar så ett tag. Sen kan du säga lugnt - nu går vi. Och sen upprepa det igen när det händer igen.  Det kan vara värt att prova det. Hunden är i trotsålder och vill testa dig hur långt den kan gå. Bara va konsekvent. 

Hoppas det går bra för er. Kram Decce 

Kan inte lägga ner henne, då tror hon att jag leker. Förstår dock att hon tror att det bara är lek, för när jag ser på hur hon leker med andra hundar så är det väldigt mycket brottas, slänga ner den andra och stå över och bita i nacken. 
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund