Inlägg från: Anonym (Heddiz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Heddiz)

Hjälp jag slog min hund

Har du inte gjort "värre" än så mot en så pass stark hund som bet dig först så är det ju ingenting som hunden kommer ta skada av på något sätt!

Jag har själv haft flera stora brukshundar och dom flesta av dom 10 hundar jag haft har "bara" nafsat som valp nafs..
    Förutom en, som jag skaffade när han var 6 månader från uppfödaren...
    När vi gick ut en gång bara han och jag så vände han sig om på tomten och attackerade mig, ordentligt alltså, det gjorde skit ont och han fortsatte bara att attackera och jag höll på att tappa balansen, så jag reagerade instinktivt och sparkade bort honom...(jag hann tänka att jag sparkar så han inte blir skadad) men jag kände mig tvungen att göra så för att få bort honom från mig och för att markera att "nu har du gått FÖR långt..

Efter det så attackerade han inte mig någon mer gång och blev den bästa, snällaste hund vi någonsin haft...

Så alla kan självklart reagera om man blir biten av en så stor hund..det är inget konstigt alls, tycker jag..

Du kanske skulle behöva markera på något sätt istället för att bara ignorera hunden när den får sina "utbrott" 
    Jag menar inte att du ska slå eller sparka hunden, men på något sätt markera att hunden ska sluta genom att tex ta tag i hunden, gärna INNAN den får sina bitutbrott..

Sen är det ju bra med förebyggande träning/lydnads träning och olika aktiviteter som kan lugna ner hunden lite..

• Anonym (Heddiz)
    Anonym (Carinata) skrev 2023-10-26 21:34:06 följande:

Lämna ifrån dig hunden omedelbart. Du är inte kapabel att hantera djuret. Inget daltande varken med dig eller hunden. Det är den bästa chansen för er båda. 

Är du ett Troll, eller bara totalt okunnig när det gäller stora starka unghundar?

Alla kan väl reagera instinktivt om man blir attackerad...och det är ingenting hunden ens kommer minnas..
    Om det inte händer upprepande dag ut och dag in..då..

Om det hade varit en chihuahua som du verkar ha, så hade det varit annorlunda, men en stor stark unghund på 30kg som biter hål på dig tror jag inte du skulle vilja vara med om..
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (?) skrev 2023-10-26 22:23:27 följande:
    Det är tyvärr inre EN gångt, samma hundar men olika människor. Blir jag jagad igen som idag så dör hundjäveleln - enkeltet.
    Sparkar skiten ur den  och knäcker nacken på den.
    Jag är vuxen men den kan ge sig på ett ett barn.
    Hat inga problem med att städa undan  hundjäveln.
    Hon svarade väl ändå inte dig!?

Hon svarade TS, fattar du väl, eller är du så pass upprörd att du inte förstod det..

Eller vill du också bara trolla?
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-26 22:28:59 följande:

Anonym (?) varför svarar du som det vore din tråd? 

Jag tänkte precis det samma...

Det är nog bara ett "FL-Troll" 

Liksom den som tyckte att du "genast skulle lämna ifrån dig hunden"

Inget att bry sig om..

Det du gjorde var bara mänskligt, och det är något som kan hända, speciellt om man inte är så van med hundar..och speciellt om man blir biten av en stor stark hund.

Jag vet inte hur länge du har haft hund, men man lär sig med tiden mer och mer vad man kan göra..istället..

Tycker inte att du behöver ha något dåligt samvete, alls faktiskt!.🙂
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-26 23:04:27 följande:
    Jag är van vid hundar men har inte haft någon hund tidigare som inte lyssnar på tillsägelse. Tidigare hundar har slutat bete sig illa så fort man sagt till på skarpen, men denna hund verkar bara tycka det är roligt när jag blir förbannad och går igång ännu mer. Förstår inte vad jag gör för fel. Jag kan liksom inte säga ifrån för då blir hon ännu värre och nu när jag har tappat mitt tålamod vågar jag inte hantera hunden längre av rädsla för att det ska hända igen. 
    Jag tycker ff inte det är något du behöver ha dåligt samvete över..Det är ändå en mänsklig reaktion att reagera om man blir biten/attackerad..Herregud, hunden bet dig först, det var ju inte tvärtom...då hade jag förstått om du hade haft dåligt samvete...

Får man fråga vad det är för ras, eller raser i hunden?

Ja vissa hundar kan "gå igång" på att man säger åt dom..

Det KAN ju bero på olika saker, men har ni provat att aktivera hunden på olika sätt generellt (inne och/eller ute) och kanske precis innan promenad..

Hundar brukar lugna ner sig om dom får mer aktiveringar, lite olika beroende på ras/raser vad som passar hunden, då..

Men ngr ex som passar dom flesta hundar är bla - Nosework, lydnad, spår, cirkuskonster och beroende på ras någon mer fysisk aktivitet, som tex att träna agility, cykla med hunden, osv.. 

• Anonym (Heddiz)
    Anonym (?) skrev 2023-10-26 23:35:44 följande:
    gör när den sjunker med den lilla rodbåten.. 
    ????Du anar inte hur mycket allvar jag menar. Har stått ut me ddetta i sååå många år så nu är det faktiskt do - or die - på riktigt.
    Har redan baseball-trät och är helt bekväm men att använda det. Dessutom , sparkar jag gärna om det händer igen.
    Inte hundens fel men, jag attackerar problemet där det visar sig.
    Vill ägarna se sin hund spöad med ett baseboll-trä?? Ta tag i problemet innan!!
    Jag eller andra ska inte behöva lida för att du inte kan sköta ditt djur.
    Ge dig, du är ju pinsam!

Du gör bara dig själv till åtlöje...när du visar vilken patetisk människa du är..

Håll reda på dina ungar istället, och låt dom inte springa omkring vind för våg jämt och ständigt..Så blir dom inte bitna..

Så så, lugn och fin!
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Skaffa hjälp....) skrev 2023-10-27 00:38:56 följande:

Vad är det för hundar exakt? Ganska sällsynt att stora hundar blir 20 år.... och varför inte vara flytta isf?

Det är nog en varg han menar...dom kan bli 20+ år..

Det är väl därför han inte vågat skydda sina barn, när vargen har kommit och bitit dom..

Dom slutade väl tro på honom efter att han stått och ropat "vargen kommer" om och om igen när ingen varg kom..😁
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-27 09:51:44 följande:

Kan inte ha hunden lös längre då hon sticker direkt om hon får syn på något vilt. Men går till rastgårdar någon gång i veckan och använder 15 meters koppel där det är lämpligt. Jag spårar med henne, tränar apportering och lydnad samt nosework så hon är inte understimulerad. Har försökt ta det lugnt ett tag och bara gå promenader och ge berikning så hon fått jobba för sin mat för jag tänkte att hon kanske var överstimulerad, men det har inte heller gett resultat på beteendet. Som sagt hjälper det inte att säga till henne, har provat att ta tag i henne och ryta men hon går bara igång på det. Det är väldigt olika när hon får de här rycken så jag kan inte säga något specifikt, igår fick hon det i början på promenaden, i mitten på promenaden och sen när vi var på väg hem. 

Nej då låter hon ju inte understimulerad direkt, men kanske hon skulle behöva springa av sig mer,..Det beror ju på vad det är för ras och hur mycket fysisk motion hon får vad som är bäst..

Sen KAN ju hon ju faktiskt vara överstimulerad istället för understimulerad..Hon är ju inte så gammal heller och unghundar kan lättare bli överstimulerade.
    Eller dom kan faktiskt vara både överstimulerade och understimulerade, på en gång..det är väl inte så vanligt, kanske, men det händer..

Då får man pussla lite med olika aktiviteter, tex behöver vissa röra sig mindre och få mer (nos)aktiviteter, eller röra sig mer med mindre aktiviteter.

En sak som är bra att träna varje dag vad hennes ryck än beror på är ju  passivitet, en stund varje dag eller en kort stund vid varje promenad.

Det har jag jag alltid tränat med våra hundar, speciellt när dom varit unghundar..
    Jag har iaf satt mig ner och väntat tills hunden legat still ett tag innan jag gått vidare..

Gällande vissa hundar som haft svårt att koppla av och som inte lagt sig ner direkt så har jag, Bara satt mig ner och väntat tills hunden lagt sig, innan jag gått vidare...Tillslut lär dom ju sig att lägga sig snabbare..

Sen kan du ju prova olika avledningar när eller helst innan hon får sina "ryck" genom att tex bara låta henne söka godis, eller efter en leksak..
    Vad gör hon om du slänger ut godis åt henne när/precis innan hon får ryck?
    Det kan vara värt att prova om du inte gjort det..
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 10:33:47 följande:

En hund (ingen balp) som bits ska avlivas. Punkt. 

Det är ju en unghund i "trotsåldern" och hunden biter ju inte pga aggression, utan för att den vill leka..

Dra inte alla hundar över en kam!.
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 14:32:11 följande:
    En hund som är 1 åt och uppåt ska aldrig bita, oavsett orsak. En hund som biter ska avlivas. Punkt slut. 
    Vadå "ska" avlivas..Det bestämmer ju inte du...

Det är bara vad DU tycker, men det är sällan fallet ska du veta att man avlivar en hund som biter pga att den är som en trotsig "tonåring"...eller bara vill leka.

Jag ser hundar som levande varelser med känslor, precis som människor..och unghundar kan precis som barn göra fel utan att dom ska riskera att bli avlivade hemma hos mig iaf..
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 14:58:58 följande:
     Nej, det är inge vad vara jag tycker. Det är något vettiga hundägare vet och agerar efter. Hundar som bits ska avlivas. 

Valpar kan bitas och nafsas men det ska växa bort när de blir 1 år och har de inte gjort det och hunden fortsätter att bitas ska den avlivas för något blir allvarligt skadad. Punkt. 
    Tvärtom! Vettiga och Kunniga hundägare avlivar inte en unghund som biter sin ägare pga att den bara leker eller är i "trotsåldern" .

Läs en hundbok så kanske du kan lära dig mer om unghundar så du slipper avliva varenda hund du skaffar!

Om du ens har hund, för det låter inte så..
    Du låter bara okunnig och naiv...
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 15:23:00 följande:
    Sedan när blev människor liksställt med hundar?

Du verkar inte förstå det allvarliga i att hundar fortsätter att bitas i tonåring/vuxen ålder. Jag hoppas på riktigt att du inte har hund. 
    Nej hundar är inte alls likställda med människor, absolut inte!..

Hundar är mycket bättre än dom flesta människor, såklart..
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (....) skrev 2023-10-27 15:38:50 följande:
    Valp mord? Det är en 1-årig hund som biter, och de ska avlivas. Det är mord att avliva hundar som bkter ytan det är det rätta att göra. Sorligt att du inte förstår det. 

Men ja, jag sover tryggt om natten när jag vet att bitande hunder är avlivade och inte utgör något fara för barne eller vuxna. Gör inte du? 
    En 1 årig hund är inte mentalt vuxen, speciellt inte om det är en stor ras, då är det som en valp..vare sig du vill det eller inte!

Jobbigt att vara så RÄDD...men jag förstår...du har aldrig haft hund och nu tror du att varenda chihuahua ska äta upp dig o barnen., 😱
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (op) skrev 2023-10-27 16:21:07 följande:
    Min familj har haft säkerligen 50 hundar genom åren, vi har aldrig haft en som bits i vuxen ålder. Möjligen som en sekundsnabb reaktion på rädsla eller plötslig smärta, men då mer som ett skall, inga riktiga bett.

Det där är dominansbeteende.
    Eh? 

Du skulle nog ha svarat TS, tror jag, eller? 

Jag har ingen unghund som biter, men jag har haft en valp/unghund som attackerade mig EN gång när han var 6-7 månader..
    (självfallet har alla mina valpar bitit mig, men det var STOR skillnad på bett styrka.)

Faller han utanför era avliva parametrar då eller..
    Men även om han hade varit 2 år så hade jag aldrig avlivat honom!

Jag har haft hundar sen jag föddes, men jag har inte hunnit med att avverka så pass många som 50 som du--oj

50 hundar och så lite kunskap, det gör bara dig till en okunnig ignorant person.

Att en unghund biter behöver inte bero på något jäkla dominans beteende..
  • Anonym (Heddiz)
    Deceree1 skrev 2023-10-27 17:22:54 följande:

Om en hund är oaktiverad blir den frustrerad och kanske biter mitt i lyckoruset när nån tar fram kopplet. Det du beskriver TS är ju att hunden är så exalterad att den biter men det är ju inte för att den är arg. Den är lekfull och behöver mer aktivitet. Prova med att binda henne nånstans och gå iväg, bara en liten bit i början o göm godis. Och sen hämta den och låt den nosa upp godiset. Det finns massor av övningar Som kan göra en hund trött för en hund behöver bli trött i huvudet me för att bli nöjd och må bra. Hoppas verkligen att du har den kvar. Dom är asjobbiga i den åldern, ja vet, och man kan bli vansinnig ibland på dom men får du ordning på din hund så har du en underbar vän för livet. Lyssna inte på dom som säger att du ska avliva. De är inget ont i hunden, den är bara överaktiv. Just ett år är skitjobbig ålder. Försök att göra övningar. Hoppas det går bra. Jag håller tummarna :)

Jag håller helt med!

Men TS skrev att hon redan aktiverar hunden i bla apport, lydnad, nosework och något mer (kanske det var spår) 

Så det kan ju bero på att hunden är överstimulerad också, eller så är det "bara" pga den jobbiga åldern som den är i..

Dom som har haft ngr hundar VET ju att dom kan vara "pain in the ass" vid den åldern, herregud det är ju precis under den berömda "trotsåldern"..😅

Dom som skriker "avliva" tror jag inte ens har hundar, eller möjligtvis har dom haft 1 hund som var trevlig under "trotsåldern" 
    Och nu tror dom att dom vet allt efter en hund, eller av att grannen har hund,,
    Jag har också haft "trevliga" unghundar, men dom flesta unghundar jag haft har iaf haft NÅGON jobbig period, mer eller mindre..
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (op) skrev 2023-10-27 17:43:25 följande:
    Vi har aldrig haft så ouppfostrade hundar att de behövt avlivas. Våra har varit för tränade för att orka syssla med dumheter, då det lagts säkert minst 4 timmar per dag i motion på dem. Vi är alltså en stor familj med många syskon där alla haft sina egna hundar och även våra föräldrar, vi har även fött upp och tränat vallhundar.

Liten valp är en sak, hund över 4 månader ska dock ha slutat hålla på och gnaga på folk.

Hur bedömer du att jag är okunnig på det korta inlägget? Jag har haft många hundar som både är lydnadschampions, vallhundar och brukschampions och jag har tränat hundar åt både polisen och svensk militär.
    Nähä..och jag har aldrig heller haft så ouppfostrade hundar att jag har behövt avliva någon..

Jag "visste" väl att en som du som "anser" att du vet bättre än andra, skulle säga att det skulle vara något fel på uppfostran om en 6-7mån valp bets..

Men då kan jag ju tala om för fröken "duktig" att vi hade precis köpt honom, valpen som attackerade mig- Så jag hade inte hunnit träna honom i någonting alls, eller skulle jag struntat i att gå promenad, för det var då det hände..

Men det hände bara att han bet mig en gång, jag behövde bara markera/säga till honom...det låter nog otroligt för nån som dig som skulle behövt träna 4 tim per dag i ngr veckor,MINST innan någon av dina stackars unghundar ens skulle lägga märke till att du fanns..

För OM du var en sån expert så "borde" du faktiskt veta--Att man INTE ska träna valpar/unghundar som inte växt färdigt i 4 timmar..

Men du är ingen expert--Bara för att dina släktingar har haft/har hundar, så betyder inte det att DU haft 50 hundar.

Om jag ska räkna in alla släktingar som har haft hundar, så har jag en moster som har haft kennel i många år och räknar jag med hennes hundar+mina syskons , föräldrar och andra släktingars hundar så blir det många..

Hur jag bedömer dig som okunnig borde väl vara enkelt för dig att förstå, du som säger dig vara SÅ smart..Kan du verkligen inte räkna ut det? 
    Då ÄR du INTE så smart eller kunnig som du vill framstå.

Läs vad andra i tråden säger om såna trångsynta människor som dig, så kommer du få en hint om hur jäkla okunnig du är.
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (Britt) skrev 2023-10-27 18:31:17 följande:
    Jamen det är du det. Det är långt ifrån alla som håller på så. Många tycker att det räcker med vardagslydnad. En hund som är ett år kan vara skitjobbig och det är inte alltid man orkar
    Jag tror att hon är oförmögen att ens kunna "tänka sig in" i att en unghund skulle bli jobbigt för henne med-- om inte hennes familj hade gjort "grovjobbet" åt henne innan hon ens träffade sina "champions"😁

Jag har också tränat och tävlat med hund, men jag tog hand om mina egna hundar och fick inte hjälp av mina släktingar..
  • Anonym (Heddiz)
    Anonym (op) skrev 2023-10-27 19:46:04 följande:
    Vi är 7 syskon som vuxit upp med egna hundar tillsammans med mig samt att mina föräldrar hade egna hundar också, nej det var inte så att vi skiljde hundarna åt per ägare.

Man kan träna valpar från att de är väldigt små, det är HUR man tränar som är skillnaden. Tycker valpen att vi har roligt så är det för valpen en lek.

Lugna ner dig.
    Men du kan ju inte räkna in dom hundar som dina föräldrar, du eller dina syskon tränade från när ni var barn, i hur många hundar du själv har tränat..det är som du borde förstå iaf STOR skillnad att träna en valp från 8v (eller tidigare - jag har haft valpar från födseln också) och framåt helt själv än att få hjälp med det var eviga dag som du.

Jag har självklart tränat alla mina hundar från och med dom var valpar, eller t.o.m från födseln, (dom jag har nu är mina egenuppfödda valpar-och det har aldrig varit ngr problem med mina egenuppfödda valpar--men det borde ju du veta?)

men som jag skrev (om du nu skulle ha missat det) så köpte jag en valp från uppfödaren när han var runt ett halvår som fick ett ryck EN gång och bet mig, (en gång är ingen gång) ..För ungefär 25 år sen..och han blev helt underbar, som vuxen hund..

Frågan är har du någonsin lärt dig något av att alla dina släktingar gör "skitgörat" ( uppfostrar dom hundarna som du inte klarar av? )
    Jag tror inte du har lärt dig något för isåfall skulle du inte vara så jäkla naiv och okunnig..och du skulle inte skriva om dina påhitt i tråden, bara för att få TS att känna sig dum..

Jäkla TROLL..som bara postar för att jäklas med TS....Om du jäklas med mig, strutar jag fullkomligt i!
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund