Inlägg från: Deceree1 |Visa alla inlägg
  • Deceree1

Hjälp jag slog min hund

Om en hund är oaktiverad blir den frustrerad och kanske biter mitt i lyckoruset när nån tar fram kopplet. Det du beskriver TS är ju att hunden är så exalterad att den biter men det är ju inte för att den är arg. Den är lekfull och behöver mer aktivitet. Prova med att binda henne nånstans och gå iväg, bara en liten bit i början o göm godis. Och sen hämta den och låt den nosa upp godiset. Det finns massor av övningar Som kan göra en hund trött för en hund behöver bli trött i huvudet me för att bli nöjd och må bra. Hoppas verkligen att du har den kvar. Dom är asjobbiga i den åldern, ja vet, och man kan bli vansinnig ibland på dom men får du ordning på din hund så har du en underbar vän för livet. Lyssna inte på dom som säger att du ska avliva. De är inget ont i hunden, den är bara överaktiv. Just ett år är skitjobbig ålder. Försök att göra övningar. Hoppas det går bra. Jag håller tummarna :)

• Deceree1
    Deceree1 skrev 2023-10-27 17:22:54 följande:

Om en hund är oaktiverad blir den frustrerad och kanske biter mitt i lyckoruset när nån tar fram kopplet. Det du beskriver TS är ju att hunden är så exalterad att den biter men det är ju inte för att den är arg. Den är lekfull och behöver mer aktivitet. Prova med att binda henne nånstans och gå iväg, bara en liten bit i början o göm godis. Och sen hämta den och låt den nosa upp godiset. Det finns massor av övningar Som kan göra en hund trött för en hund behöver bli trött i huvudet me för att bli nöjd och må bra. Hoppas verkligen att du har den kvar. Dom är asjobbiga i den åldern, ja vet, och man kan bli vansinnig ibland på dom men får du ordning på din hund så har du en underbar vän för livet. Lyssna inte på dom som säger att du ska avliva. De är inget ont i hunden, den är bara överaktiv. Just ett år är skitjobbig ålder. Försök att göra övningar. Hoppas det går bra. Jag håller tummarna :)

Inte vän för livet :) jo, hundens liv :)
  • Deceree1
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-28 18:10:12 följande:
    Ja. 

Hunden har varit lite mer hanterbar sen händelsen, har tagit till mig tips i tråden och kunnat bryta beteendet när jag sett att hon är på väg att tappa det så det har inte blivit några jobbiga attacker, peppar peppar 
    Åh va bra. Försök att stå ut. Kör mycket sök så den blir trött i huvudet. Leker den nåt med andra hundar? Har jag fattat rätt, att du har tagit över hunden nu? När den är ett år? 
  • Deceree1
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-28 22:41:00 följande:
    Ja hon har hundkompisar som vi träffar nån gång i veckan. Nej jag köpte henne när hon var 8 veckor men beteendet kom efter första löpet 

A ok, det där är ju en väldigt jobbig period nu men bara försök att stå ut. Du känner din hund sen starten och vet att den inte bet för att den va arg. När den gör så, försök att sätta dig ner och försök att lägga hunden. Prata lugnt och klappa sakta. Lår den ligga kvar så ett tag. Sen kan du säga lugnt - nu går vi. Och sen upprepa det igen när det händer igen.  Det kan vara värt att prova det. Hunden är i trotsålder och vill testa dig hur långt den kan gå. Bara va konsekvent. 

Hoppas det går bra för er. Kram Decce 

• Deceree1
    Anonym (Hund) skrev 2023-10-29 20:51:21 följande:
    Att lägga ner hunden? Menar du på rygg då eller? Jag hoppas du driver isåfall. 

Det verkliga sättet att vinna en hunds respekt på är att trötta ut den. Inte genom att trycka ner den eller försöka lägga den ner på rygg.

Jag vet för tog över en felbehandlad aggressiv amstaff o alla självutnämnda experter sa åt mig att tillägga den på rygg. O allt inom mig sa bara att det var helt fel. Sedan tröttade jag ut hunden genom att åka inlines, springa o skogen spela fotboll o avslutade med fotboll i sand med den. Vi höll på en hel dag från kl 07 till 00 på kvällen med 2 h rast. Till slut satte sig hunden ner helt utmattad, liksom jag, men jag stod upp o gav den sista energin jag hade till att försöka egga igång hunden igen o retades med bollen, men den orkade inte mer. Där o då i det ögonblicket vann jag hundens respekt. Därefter har hunden lyssnat till mig o har nu haft den i snart 9 år. 

Skulle jag se någon trycka ner sin hund på rygg så skulle jag slå sönder personen om den inte gav upp hunden frivilligt till mig. Djur, barn o vettiga kvinnor gör man inte illa. 

Du! Nu lugnar du ner dig jävligt mycket!! Jag skrev inte trycka ner !! Läs igen. Jag skrev, sätta sig ner med hunden, få den att lägga sig ner ungefär som man gör när man ska borstar pälsen på den. Den kan ligga på mage eller om den vill lägga sig på sidan medan man klappar och pratar lugnt. 

du tror att du är så förbannade duktig, du kunde ha framkallat ett hjärtinfarkt på den där stackars hunden, så jävla hårt som du körde med den. Respekt?? Knappast! Den vågade inte annat än lyda. Så! Nu tänker jag inte ägna ett ord till med dig. 

• Deceree1
    Anonym (Hatar mig själv) skrev 2023-10-29 11:37:48 följande:
    Kan inte lägga ner henne, då tror hon att jag leker. Förstår dock att hon tror att det bara är lek, för när jag ser på hur hon leker med andra hundar så är det väldigt mycket brottas, slänga ner den andra och stå över och bita i nacken. 

Jag menar inte lägga ner så, utan mer som att ni efter lek bara sitter ner o du pratar o klappar så kommer hon säkert att lägga sig ner o om ni fortsätter så kan det bli en bra avstängningsknapp. 

om hon leker med andra hundar tex o ni ska gå därifrån kan ni göra en sån grej, du vet typ, nu är det bra, nu ska vi bara ta det lugnt. Sitta så en stund o sen bara, nu går vi hem. 

När jag har satt mig i gräset med min hund så sitter hon först upp, sen när man pratar lugnt o klappar så brukar hon lägga sig ner, o fortsätter jag att klappa så lägger hon sig ner på sidan, o tillslut så rullar hon över på rygg o vill bli kliad på magen. Alla mina schäfrar har gjort så. Alltså, inte nedläggning som nån idiot i tråden trodde utan bara chilla snack o klappa 

• Deceree1
    Anonym (Hund) skrev 2023-10-30 03:33:27 följande:
    Låter som att du är den som behöver lugna ner sig. 

Nej det kunde jag inte ha gjort. Jag mötte Barra upp hundens energi. Inlines på morgonen till och ifrån skogen. Därefter endast på mina egna fötter. O självklart hade jag vatten med mig till oss båda hela dagen. Det var en 30 kg amstaff så nej, snarare jag som hade kunnat få hjärtinfarkt om vi nu ska tala om det överhuvudtaget. 
    Jag har bara försökt att hjälpa TS med försiktiga råd då jag vet att hon är förtvivlad över situationen som uppstod. O så kommer du o vänder uppochner på allt jag skriver. Klart att jag blir arg. Jag är lugn nu. 
Svar på tråden Hjälp jag slog min hund