• Anonym (Råd)

Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

• Svar på tråden Samboskap
  • Anonym
    Anonym (Ena) skrev 2023-10-29 10:58:23 följande:
    Tänker du att din partner ska täcka din förlust då?
    Nja, inte direkt men han får vackert dela 50/50 annars är jag hellre särbo.
    Nu har vi ju separerat så det är en ickefråga idag.
  • Anonym (D)
    Anonvm skrev 2023-10-29 08:26:01 följande:

Matkostnader bör ni dela så att du står för 2/3 och sambon 1/3 om all mat som äts lagas hemma.

Här kan det lätt bli felfördelat. Det är inte ovanligt att en man äter lika mycket eller mer än vad en kvinna och en trettonåring gör tillsammans. Och i synnerhet som det är kvinnan och barnet i detta fall som har lite ont om pengar så känns det orättvist ifall de ska sponsra hans mat (Ledsen gumman, men du kan inte gå på bio med kompisarna denna veckan för jag har lagt våra sista slantar på glutenfri pasta till din högavlönade styvpappa!).

Fast betalar han hälften av allting annat också så kompenserar han förstås för det, mer än väl.
  • Anonym (Fiffi)
    Anonym (D) skrev 2023-10-29 11:20:42 följande:
    Här kan det lätt bli felfördelat. Det är inte ovanligt att en man äter lika mycket eller mer än vad en kvinna och en trettonåring gör tillsammans. Och i synnerhet som det är kvinnan och barnet i detta fall som har lite ont om pengar så känns det orättvist ifall de ska sponsra hans mat (Ledsen gumman, men du kan inte gå på bio med kompisarna denna veckan för jag har lagt våra sista slantar på glutenfri pasta till din högavlönade styvpappa!).

Fast betalar han hälften av allting annat också så kompenserar han förstås för det, mer än väl.
    Och det kan bli fel åt andra hållet också, speciellt om det är en tonårsgrabb. Kanske inte redan vid 13 men grabbar som är 14-15 kan börja äta enorma mängder mat. När min 17 åring var 14 år började han äta 2-3 gånger mer än en man normalt åt. Nu har det stabiliserat sig och han äter inte längre så enorma mängder men under 2-3 år var det extremt. 
  • Anonym (Ena)
    Anonym (D) skrev 2023-10-29 11:20:42 följande:

Han borde bli kompenserad, han är påväg att flytta in under samma tak som en tonårsdotter. Vet han ens vad han ger sig in i?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Tjejen) skrev 2023-10-28 11:43:28 följande:

Det är självklart att om han ska bo hos dig så ska han betala halva hyran inte en tredjedel om inte hennes ex också bo där och de delar hyran på 3,? Tyst Annars halva hyran 50/50. Sen får han betala för sin mat det får ni själva räkna ut vad det blir.
    Självklar en del av elen och internet också. 

Nä, men hennes barn bor ju där, och hade det barnet inte funnits så hade paret kunnat ha ett mindre och billigare boende. Jag säger inte att man SKA tänka så, men jag vill bara förklara VARFÖR man kan tänka så. 
  • Anonym (N)

Hur vill han göra ?

Man kan aldrig kräva någon annans pengar utan ni får komma överens om han är villig att betala mer , betala för ditt barn , dina djur osv.

Givetvis kan du låta bli att flytta ihop om du är inte nöjd .

• Anonym
    Anonym (Fiffi) skrev 2023-10-29 12:15:54 följande:
    Och det kan bli fel åt andra hållet också, speciellt om det är en tonårsgrabb. Kanske inte redan vid 13 men grabbar som är 14-15 kan börja äta enorma mängder mat. När min 17 åring var 14 år började han äta 2-3 gånger mer än en man normalt åt. Nu har det stabiliserat sig och han äter inte längre så enorma mängder men under 2-3 år var det extremt. 
    Fast nu handlar det om en tjej på 13 år.
  • Anonym (Ines)
    Anonym skrev 2023-10-29 14:07:35 följande:
    Fast nu handlar det om en tjej på 13 år.
    Behöver inte tjejer äta, eller? 
  • Anonym (D)
    Anonym (Fiffi) skrev 2023-10-29 12:15:54 följande:
    Helt sant. Jag funderade på att inkludera det också i mitt inlägg men jag insåg att det skulle bli förvirrande för vissa (som exempelvis Anonym här ovan) som inte klarar av att diskutera hypotetiska situationer. :)
  • Anonym (Sissi)

Halva hyran och halva maten såklart!

Svar på tråden Samboskap