• Anonym (Råd)

Samboskap

Jag och killen har pratat om samboskap. Han flyttar hem till mig. Jag har just nu en väldigt dålig ekonomi då jag studerar, han har ut nästan dubbelt så mycket.

I hemmet finns ett större barn och två hundar. 

Vi har inte pratat ekonomi ännu men hur tänker ni andra med ekonomi? Är det rättvist att dela allt 50/50? Ska han betala för mitt barn? Försäkring på hundarna? Ska man dela så han går in och betalar större del av hushållets gemensamma utgifter då han tjänar mycket mer? 

Hur har andra gjort? Kom gärna med försla.

• Svar på tråden Samboskap
  • Anonym (D)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:47:10 följande:
    Jag håller med. Det jag tänker är just var gränsen går om man flyttar ihop för att vara en familj. Ska jag ha en enskild hemförsäkring för att han har en genom facket? Om det bara är han som tittar på Netflix? Vem ska betala mest tvättmedel? Slitage för min tvättmaskin och diskmaskin som behöver gå oftare om ytterligare en person flyttar in? Man kan dra det till ytterligheter och var drar man gränsen?
    Man drar gränsen var man vill. Känns det okej att betala för Netflix fastän du och barnet bara tittar på det när din sambo vill att ni ser något ihop? Om inte så får han säga upp abonnemanget eller betala det själv.

Hyr man ett möblerat rum eller lägenhet i andrahand brukar man betala extra för möbler och annan utrustning. Så att du står för allt sånt kan absolut vara ett argument för att han ska betala lite mer i hyra. Eller så kanske han kan köpa in sig och betala en engångsumma till dig och så betraktar ni allt bohag som gemensamt.
  • Anonym (qq)

Jag bor själv i bonusfamilj. Vi har barn sedan innan båda två men olika många. Därför har den som har flest barn betalat mest för maten. Vi har räknat antal huvuden och sedan ungefärlig matkostnad. Det är inte så att man behöver sitta och räkna på matvaror, vem som är gluten, vegetarian etc, men på ett ungefär. Vi räknade under 2 månader vad vi hade för matkostnad och utgick från det. Barn som bara bott varannan vecka har förstås räknats som 0,5. 

Vi har delat boendekostnaderna 50/50 eftersom vi köpte ett gemensamt boende och delade lånet 50/50. Vatten, el etc blir också 50/50. Vi har ett konto där allt runt boendet betalas, även tv, internet etc. 

Vi står för våra egna barns kostnader för tex idrottsföreningar och liknande. Hans barn har kostat mycket mer på det viset än mina, men det har ändå varit självklart för oss att det är något han (och barnens mamma) betalat för. 

TS: jag tycker inte att din partner ska betala något för ditt barn (om han inte vill). Du skriver att du vill att ni ska vara som en familj, och det är man, men ekonomiskt behöver ni verkligen tänka noga.
    Om han flyttar in hos er så kan jag tycka att det vore rimligt att du står för dig/ditt barn och han för sitt så 1/3 av hyran - om han tycker så. Om han är ok att betala 50% så är det ett val han kan göra också, men du kanske inte kan "tvinga" honom om han resonerar just som att du står för kostnader för ditt barn (dvs betala 2/3 av hyran). 
    Skaffar ni ett nytt gemensamt boende som vi gjorde är det kanske mer naturligt att man går in med 50/50. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:47:10 följande:
    Jag håller med. Det jag tänker är just var gränsen går om man flyttar ihop för att vara en familj. Ska jag ha en enskild hemförsäkring för att han har en genom facket? Om det bara är han som tittar på Netflix? Vem ska betala mest tvättmedel? Slitage för min tvättmaskin och diskmaskin som behöver gå oftare om ytterligare en person flyttar in? Man kan dra det till ytterligheter och var drar man gränsen?

Ett sätt är att varje månad man betalar gemensamma räkningar så delar man dom på den procentsats man kommit överens om. Eftersom det är du som boendet idag så kommer ju alla gemensamma räkningar till dig. Då betalar han sin del till dig. 

Självklart bryr man sig inte om om någon tittar mer på Netflix än den andre, det jämnar väl ut sig om någon använder mer toapapper t ex. Handlar inte om millimeterrättvisa. 

• Anonym (Hhh)
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:32:31 följande:

Jag har kommit fram till att jag inte tror på att dela allt i delar. Det blir svårt att räkna ut vem som förbrukar mest el, vems mat som blir dyrast osv. Han äter glutenfritt.

Ska vi dela Spotify och Netflix på 3? Ska jag betala av hans fackavgift då hemförsäkring ingår i den? Var drar man gränsen? Ska man dela upp vem som använder Spotify mest och betala utifrån det? Slitage av möbler?

Jag tänker att vi flyttar ihop som en familj. Varför dela hyran på tre? Mitt barn har ingen inkoms.
    Varför räkna vem som äter mest? Var drar vi gränsen? Ska jag betala mer i el för att jag är hemma mer? Jag tycker det är svårt och jag försöker tänka på hur det vore om jag hade flyttat in hos honom med ett barn. Vi räknar inte idag på vem som betalar mest, men förstår att det är annorlunda om man bor ihop.

Ditt barns inkomst är din inkomst och barnets fars inkomst. 

• Anonym (r)

Var andra drar gränsen? Oftast hyran, han bör inte betala 50%.

• EnAnonumius
    Anonym (Råd) skrev 2023-10-28 13:32:31 följande:

Jag har kommit fram till att jag inte tror på att dela allt i delar. Det blir svårt att räkna ut vem som förbrukar mest el, vems mat som blir dyrast osv. Han äter glutenfritt.

Ska vi dela Spotify och Netflix på 3? Ska jag betala av hans fackavgift då hemförsäkring ingår i den? Var drar man gränsen? Ska man dela upp vem som använder Spotify mest och betala utifrån det? Slitage av möbler?

Jag tänker att vi flyttar ihop som en familj. Varför dela hyran på tre? Mitt barn har ingen inkoms.
    Varför räkna vem som äter mest? Var drar vi gränsen? Ska jag betala mer i el för att jag är hemma mer? Jag tycker det är svårt och jag försöker tänka på hur det vore om jag hade flyttat in hos honom med ett barn. Vi räknar inte idag på vem som betalar mest, men förstår att det är annorlunda om man bor ihop.

Till en början med.. Läs vad folk verkligen skriver i sina svar till dig.

Det är rätt så kontraproduktivt av dig att skriva "mitt barn har ingen inkomst". Nej ingen har hävdat detta.. Och du jag har mycket svårt att tro att folk kommer att säga detta också.

Det folk skriver är att DU skall stå för DITT barns utgifter.. DU tillsammans med barnets riktiga pappa.
    Din nya pojkvän (snart blivande sambo) skall INTE stå för ditt barns utgifter.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kl)

Du betalar för ditt och ditt barns, och han betalar för sitt. Så han betalar en tredjedel av allt. 

• Anonvm

Storlek på inkomst skall inte vara en faktor i detta alls, alla inblandade pengar är lika mycket värda.

Det enkla är att bara dela alla boendekostnader rakt av mellan er.
    Känner ni att ni vill krångla till det så bör du stå för en lite större del av de kostnader som påverkas av förbrukning, dvs typ el o vatten.
    Vill ni krångla till det ytterligare så kan ni räkna på vad en motsvarande lägenhet med 1 rum mindre kostar och så betalar sambon halv den summan.

Matkostnader bör ni dela så att du står för 2/3 och sambon 1/3 om all mat som äts lagas hemma.

Röda tråden bör hur ni än väljer att göra vara att du och sambon skall dela era gemensamma utgifter lika, men du skall ensam stå för samtliga kostnader kring barnet. Kostnader kring barnet skall inte med i ekvationen alls mellan dig och sambon, det skall du istället dela med barnets far.

• Anonym (Ena)

Att du betalar för ditt barn och hundarna. Sedan 2/3delar av resten låter väl rimligt.

• Anonym (Man)

Halv hyran å halva maten e väl bra om de e en hyresrätt! Man vet väl att de bor ett barn där å bildar ni familj så e ju barn familj när de bor hos er . Hundarn ligger utan för för min del iaf.

Svar på tråden Samboskap