Få ihop högtider?!
I vårt hushåll har jag och min sambo barn som bor varannan vecka hos oss och varannan vecka hos andra föräldrar. Inga gemensamma barn. När barnen är borta har vi alltså egentid bara två vuxna.
Jag funderar över hur andra gör när det närmar sig högtider. Vartannat år har vi barn hemma vid jul/nyår och det har funkat bra. Men en av de andra föräldrarna tycker ?låt barnen bestämma? nu. Och absolut, det är ju fint. Men för det första, alla barn klarar inte av att välja enligt mig. De får dåligt samvete av att ?välja bort? någon förälder.
Sen för det andra har vi velande barn in i det sista när vi närmar oss jul och nyår. Vem vill de vara hos? Vem har roligast firande? Vilken förälder ska de välja? Och för mig är julen en stor högtid och jag vill hinna träffa släkt både på den ort vi bor i och på annan ort. Men då måste det bokas tågresor och hotell. Och planeras in nyårsfirande med vänner.
Alla barn får självklart följa med om de vill! Men när allt bestäms sisådär en vecka före jul är det för sent. Tågen är fullbokade och alla vänner (oavsett bostadsort) har redan blivit uppbokade för nyår.
Hur gör ni andra med bonusfamiljer för att få ihop det??