Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...

Du kan vara lugn. Du blir inte kickad.

Men däremot har chefen rätt i att du behöver en plan för hur distansarbete bör se ut och gå till. Det kan tex vara att du ska rapportera vad du tänkt göra för uppgifter och att du sen rapporterar efteråt vad som blev gjort .  Att kollegan sa åt dig att maila är förmodligen helt korrekt men under förutsättning att det finns en plan chefen godkänt.  Om chefen är borta/upptagen mycket är det extra viktigt att ni gör upp om exakta arbetsuppgifter och hur dom ska rapporteras och skötas.  

Och åsikter om hur du ser ut på jobbet kan vara att det finns en policy om korrekt klädsel alla bör följa. Det har alla arbetsplatser.  Även jag som jobbar i skitigt stall med arbetskläder får inte se ut som jag vill utan ska ändå följa en policy om vilka arbetskläder som ska användas och hur jag I övrigt bör se ut. (Tex inga T-shirts med bandnamn eller slogans, inga piercingar och långt hår ska alltid vara uppsatt under mössa/keps) 

• Fjäril kär
    MasterNinja skrev 2023-10-31 10:58:19 följande:

Ok. Hoppas du har rätt. Mår verkligen dåligt här hemma nu... Ville bara jobba lite hemma men känns som jag fuckat upp nåt nu... Känner samtidigt att chefen varit usel på att ge information om typ allt! Jag får dra ut information om saker oavsett ämne och leta reda på svar själv...

Du missuppfattade, inte hur jag SER UT på jobbet. Utan hur jag SER på jobbet. Vet inte vad han vill få ut med den frågan... Känner mig orolig.. 😔😔

Hur man ser på jobbet en tid efter anställning börjat är för mig en normal fråga. Då har man hunnit komma in en bit i uppgifterna och man har kanske bildat sig en uppfattning om olika saker samt att man hunnit få en relation med kollegor.  Det är något en chef gärna vill ha en åsikt om. Det  är också en fråga om arbetsmoral på hur man ser på jobbet. Extra viktigt om ni har distansarbete. Är en dag hemma verkligen jobb eller är det ett sätt att ta en dag ledigt? 
  • Fjäril kär
    MasterNinja skrev 2023-10-31 11:37:04 följande:

Okej. Ska försöka att inte gräva ner mig då. Men svårt. Man vill ju inte stöta sig med någon när man är ny, minst av allt chefen.. 

Jag har verkligen inte haft en aning om att man måste säga till dagen innan. Noll verkligen. Han har sagt att han vill ha nån sorts planering men inte mindre luddigt än så och nåt möte har han inte hunnit ha heller med mig så det händer liksom inget...
    Kanske gjorde fel idag då som skrev samma dag men jag visste verkligen inte.. Har läst distansavtalet och det står inte supermycket i det, och inte nån rutin för hur man ska "planera" det heller...

För mig det en lättnad att jobba hemma eftersom jag slipper pendla och stressa iväg på morgonen. Speciellt när jag har mina barn på min vecka. Men jag skulle aldrig kunna med att bara slappa hela dagen hemma om jag har att göra.. Det hade känts hemskt.. Men samtidigt kan ju inte en chef veta vad man gör heller egentligen, utan det handlar väl mycket om frihet under ansvar tänker jag.. Sen är det så olika med för vissa dagar har jag mycket att göra och vissa nästan ingenting.. 

På intervjun sades det att det finns möjlighet att arbeta på distans och det är liksom viktigt för mig och var en positiv del i varför jag tog jobbet.. så blir ledsen när det ska vara ett problem istället då... Men ska det vara såpass svårt och alltid ett problem framåt med får jag väl söka annat jobb då.. Får hoppas det löser sig iaf... Jobbigt är det.. 

Men varför gör du ett problem av något som inte är ett problem?  
    Du får ju jobba på distans. Ni har ju ett sådant avtal. Det handlar ju troligtvis mest om hur det ska anmälas och vilket jobb som ska utföras på distans. Inget annat. 
Svar på tråden Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...