• MasterNinja

    Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...

    Hej
    Började ett nytt arbete 1a september. Första gången jag jobbar på kontor. Har en väldigt specifik uppgift som bara jag jobbar med så sitter en del ensam och jobbar. Hursomhelst så skrev vi ett avtal om distansarbete i början av anställningen och jag har nyttjat det ett antal gånger nu. Men chefen har varit dålig på att informera om vad som gäller, och har aldrig tid typ så jag har hört med kollega lite och fick då veta att det i princip bara var att skicka ett mail om man jobbar hemma en dag. Enkelt o smidigt liksom. Så det är så jag gjort. Men efter nån gång svarade chefen att han vill ha någon sorts planering övwr distansarbete, och jag sa naturligtvis att absolut det kan vi ju fixa. Sen hände inget.
    Nu idag beslutade jag mig för att jobba hemma och då svarar chefen att det INTE är ok att meddela det samma morgon, utan jag måste tydligen planera det dagen innan minst. Men det har han alltså aldrig sagt tidigare. Någonsin. Inte ett ord om det de tidigare gångerna... Och jag vet att folk skickar mail på morgonen om de känner sig krassliga och jobbar hemma den dagen och det är ju knappast planerat...

    Så det känns lite som att det är andra regler för mina kollegor än för mig.. 
    Så idag sa chefen som sagt att det inte var ok och att vi måste ta ett möte ang hur jag ser på jobbet och vad han har för förväntningar... Mår piss över detta verkligen nu.... Har trott att det var ok liksom när andra gör så och chefen inte sagt att det inte är det... Ville inte göra fel och stöta mig med någon men nu verkar han sur tycker jag... 

    Varför har man ett distansavtal då om man aldrig får nyttja det undrar jag.. 

    Nån som varit i liknande situation? Vet inte vad jag ska förvänta mig av mötet med chefen... Fick fast anställning direkt så förhoppningsvis typ kickar de mig inte 😔😔😔😔 Det handlar om ca 4 dagar i oktober månad....
    Jag har dessutom försökt få svar faktiskt ang frågor om distans via mail, då chefen är så upptagen, men chefen har bara sagt att vi får ta ett möte, vi får ta ett möte. Men det sker aldrig nåt möte...
    Tycker informationen var kass som fan ärligt talat på detta jobbet.... 
    Nån som fått såna möten med chefen? Vad hände? Positivt eller negativt? Kicken eller ej?... Nojjar som fan här hemma nu och ångrar att jag jobbade hemma idag....... Skit. 

  • Svar på tråden Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...
  • Fjäril kär

    Du kan vara lugn. Du blir inte kickad.

    Men däremot har chefen rätt i att du behöver en plan för hur distansarbete bör se ut och gå till. Det kan tex vara att du ska rapportera vad du tänkt göra för uppgifter och att du sen rapporterar efteråt vad som blev gjort .  Att kollegan sa åt dig att maila är förmodligen helt korrekt men under förutsättning att det finns en plan chefen godkänt.  Om chefen är borta/upptagen mycket är det extra viktigt att ni gör upp om exakta arbetsuppgifter och hur dom ska rapporteras och skötas.  

    Och åsikter om hur du ser ut på jobbet kan vara att det finns en policy om korrekt klädsel alla bör följa. Det har alla arbetsplatser.  Även jag som jobbar i skitigt stall med arbetskläder får inte se ut som jag vill utan ska ändå följa en policy om vilka arbetskläder som ska användas och hur jag I övrigt bör se ut. (Tex inga T-shirts med bandnamn eller slogans, inga piercingar och långt hår ska alltid vara uppsatt under mössa/keps) 

  • MasterNinja

    Ok. Hoppas du har rätt. Mår verkligen dåligt här hemma nu... Ville bara jobba lite hemma men känns som jag fuckat upp nåt nu... Känner samtidigt att chefen varit usel på att ge information om typ allt! Jag får dra ut information om saker oavsett ämne och leta reda på svar själv...

    Du missuppfattade, inte hur jag SER UT på jobbet. Utan hur jag SER på jobbet. Vet inte vad han vill få ut med den frågan... Känner mig orolig.. 😔😔

  • Agda90

    Du kan inte få sparken för något sådant. Du har inte misskött ditt jobb. 

    Ta mötet med chefen, säg att det är bra att du får reda på hur det ska vara för att informationen har varit bristfällig/otydlig. 

    Har du läst ert distansavtal? Gör det annars

    När det gäller att meddela samma dag. Du har inte varit krasslig utan bestämt dig för att arbeta hemma. De som vaknar snoriga på morgonen kan inte planera in det dagen innan, det är en liten skillnad. 

    Jag håller med din chef att distansarbete ska planeras. Det av flera anledningar. Det kan finnas verksamheter som behöver folk på plats t.ex. Chefen har ett ganska så stort ansvar för sin personal. Om någon ur personalstyrkan gör som du gör kan det väcka frågor hos chefen om hur du egentligen mår (jag har en sån situation på min arbetsplats nu nämligen där en i teamet håller på att gå in i väggen och huxflux har börjat jobba hemifrån med extremt kort varsel. Vi får veta det fem min innan dagen börjar, inte ok). 

    Så se inte det här samtalet som något hemskt. Det är ju bra att reda ut missförstånd så att du har direkt info från chefen om vad som gäller

  • Fjäril kär
    MasterNinja skrev 2023-10-31 10:58:19 följande:

    Ok. Hoppas du har rätt. Mår verkligen dåligt här hemma nu... Ville bara jobba lite hemma men känns som jag fuckat upp nåt nu... Känner samtidigt att chefen varit usel på att ge information om typ allt! Jag får dra ut information om saker oavsett ämne och leta reda på svar själv...

    Du missuppfattade, inte hur jag SER UT på jobbet. Utan hur jag SER på jobbet. Vet inte vad han vill få ut med den frågan... Känner mig orolig.. 😔😔


    Hur man ser på jobbet en tid efter anställning börjat är för mig en normal fråga. Då har man hunnit komma in en bit i uppgifterna och man har kanske bildat sig en uppfattning om olika saker samt att man hunnit få en relation med kollegor.  Det är något en chef gärna vill ha en åsikt om. Det  är också en fråga om arbetsmoral på hur man ser på jobbet. Extra viktigt om ni har distansarbete. Är en dag hemma verkligen jobb eller är det ett sätt att ta en dag ledigt? 
  • Litorina

    Vad står det i avtalet om distansarbete? Står det något om hur det ska planeras och redovisas? 


    Att folk som jobbat längre på stället kan mejla på morgonen är inte en garanti för att det är ok för dig som nyanställd. Det verkar ju som att chefen inte informerat ordentligt, men du borde inte ha jobbat hemifrån utan att först ha helt klart för dig hur det ska gå till. När chefen sa att ni skulle ha ett möte menade chefen förmodligen att du får jobba från kontoret tills ni haft mötet och klarlagt vad som gäller. Du kan inte själv bestämma vilka rutiner som gäller. 


    Det är ju inte heller samma sak att jobba hemma för att man är sjuk (vilket man inte ska behöva göra) och att jobba hemma för att man känner för det. När man jobbar hemma trots sjukdom gör man sin arbetsgivare en tjänst. Det är något arbetsgivaren verkligen inte har rätt att kräva. Att jobba hemifrån för att man har lust är en förmån arbetsgivaren kan ge dig. 

    Är du fast anställd kan du inte få kicken för en sån här sak. 


    Jag föreslår att du innan mötet pratar med facket så att du vet vilka regler som gäller. Då vet du på vilka punkter du behöver be om ursäkt och när du har rätten på din sida och kan stå på dig. 


    Jag har svårt att tro att det här kommer att leda till problem. Visa att du aldrig haft för avsikt att bryta mot regler utan att det blivit ett missförstånd och du vill följa de regler som finns. 

  • MasterNinja

    Okej. Ska försöka att inte gräva ner mig då. Men svårt. Man vill ju inte stöta sig med någon när man är ny, minst av allt chefen.. 

    Jag har verkligen inte haft en aning om att man måste säga till dagen innan. Noll verkligen. Han har sagt att han vill ha nån sorts planering men inte mindre luddigt än så och nåt möte har han inte hunnit ha heller med mig så det händer liksom inget...
    Kanske gjorde fel idag då som skrev samma dag men jag visste verkligen inte.. Har läst distansavtalet och det står inte supermycket i det, och inte nån rutin för hur man ska "planera" det heller...

    För mig det en lättnad att jobba hemma eftersom jag slipper pendla och stressa iväg på morgonen. Speciellt när jag har mina barn på min vecka. Men jag skulle aldrig kunna med att bara slappa hela dagen hemma om jag har att göra.. Det hade känts hemskt.. Men samtidigt kan ju inte en chef veta vad man gör heller egentligen, utan det handlar väl mycket om frihet under ansvar tänker jag.. Sen är det så olika med för vissa dagar har jag mycket att göra och vissa nästan ingenting.. 

    På intervjun sades det att det finns möjlighet att arbeta på distans och det är liksom viktigt för mig och var en positiv del i varför jag tog jobbet.. så blir ledsen när det ska vara ett problem istället då... Men ska det vara såpass svårt och alltid ett problem framåt med får jag väl söka annat jobb då.. Får hoppas det löser sig iaf... Jobbigt är det.. 

  • Agda90
    MasterNinja skrev 2023-10-31 11:37:04 följande:

    Okej. Ska försöka att inte gräva ner mig då. Men svårt. Man vill ju inte stöta sig med någon när man är ny, minst av allt chefen.. 

    Jag har verkligen inte haft en aning om att man måste säga till dagen innan. Noll verkligen. Han har sagt att han vill ha nån sorts planering men inte mindre luddigt än så och nåt möte har han inte hunnit ha heller med mig så det händer liksom inget...
    Kanske gjorde fel idag då som skrev samma dag men jag visste verkligen inte.. Har läst distansavtalet och det står inte supermycket i det, och inte nån rutin för hur man ska "planera" det heller...

    För mig det en lättnad att jobba hemma eftersom jag slipper pendla och stressa iväg på morgonen. Speciellt när jag har mina barn på min vecka. Men jag skulle aldrig kunna med att bara slappa hela dagen hemma om jag har att göra.. Det hade känts hemskt.. Men samtidigt kan ju inte en chef veta vad man gör heller egentligen, utan det handlar väl mycket om frihet under ansvar tänker jag.. Sen är det så olika med för vissa dagar har jag mycket att göra och vissa nästan ingenting.. 

    På intervjun sades det att det finns möjlighet att arbeta på distans och det är liksom viktigt för mig och var en positiv del i varför jag tog jobbet.. så blir ledsen när det ska vara ett problem istället då... Men ska det vara såpass svårt och alltid ett problem framåt med får jag väl söka annat jobb då.. Får hoppas det löser sig iaf... Jobbigt är det.. 


    Men passa på att på mötet prata om just möjlighet till distans arbete, fråga om du inte kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan (om det är rimligt) de veckorna du har barnen 
  • fjanten

    Jag skulle våga påstå att den största klanten här är chefen och inte du. All denna information borde du egentligen ha haft innan du ens började - alltså, något i stil med "Distansarbete är godkänt x dagar per vecka, det ska planeras x dagar i förväg", och sedan ge dig information om vem du ska meddela o.s.v. Chefen kan ju inte bara godkänna distansarbete utan att ge några som helst ramar och sedan låta dig gissa dig fram till vad som gäller. Och bara prata om något möte om saken - utan att boka in ett. Och "tjura" när du anmäler distans som dina medarbetare gör. Nja - det har gått lite felaktigt till från chefens sida också här! Om jag var du så skulle jag inte känna någon oro inför mötet, utan snarare fundera på hur JAG skulle önska att det hela var upplagt och sedan ta en diskussion med chefen om det. Står ni väldigt långt ifrån varandra när det gäller er syn på saken och hur det hela bör gå till, DÅ kanske det är läge att se dig om efter andra jobb. Då kanske det är så att chefen och arbetsplatsen inte är riktigt rätt för dig.

  • Fjäril kär
    MasterNinja skrev 2023-10-31 11:37:04 följande:

    Okej. Ska försöka att inte gräva ner mig då. Men svårt. Man vill ju inte stöta sig med någon när man är ny, minst av allt chefen.. 

    Jag har verkligen inte haft en aning om att man måste säga till dagen innan. Noll verkligen. Han har sagt att han vill ha nån sorts planering men inte mindre luddigt än så och nåt möte har han inte hunnit ha heller med mig så det händer liksom inget...
    Kanske gjorde fel idag då som skrev samma dag men jag visste verkligen inte.. Har läst distansavtalet och det står inte supermycket i det, och inte nån rutin för hur man ska "planera" det heller...

    För mig det en lättnad att jobba hemma eftersom jag slipper pendla och stressa iväg på morgonen. Speciellt när jag har mina barn på min vecka. Men jag skulle aldrig kunna med att bara slappa hela dagen hemma om jag har att göra.. Det hade känts hemskt.. Men samtidigt kan ju inte en chef veta vad man gör heller egentligen, utan det handlar väl mycket om frihet under ansvar tänker jag.. Sen är det så olika med för vissa dagar har jag mycket att göra och vissa nästan ingenting.. 

    På intervjun sades det att det finns möjlighet att arbeta på distans och det är liksom viktigt för mig och var en positiv del i varför jag tog jobbet.. så blir ledsen när det ska vara ett problem istället då... Men ska det vara såpass svårt och alltid ett problem framåt med får jag väl söka annat jobb då.. Får hoppas det löser sig iaf... Jobbigt är det.. 


    Men varför gör du ett problem av något som inte är ett problem?  
    Du får ju jobba på distans. Ni har ju ett sådant avtal. Det handlar ju troligtvis mest om hur det ska anmälas och vilket jobb som ska utföras på distans. Inget annat. 
  • Tusselina

    Det är ganska vanligt att man som regel förväntas ha planerat distansarbete och inte "när man känner för det i stunden". Så ni har nog från båda sidor förutsatt att vissa saker är självklara utan att ha samma syn på vad som är det. 
    Högst troligt menade nog chefen vid det första meddelanden att denne vill veta i förväg typ "på fredag nästa vecka arbetar jag hemifrån" - inte att det behövde vara en stor detaljerad plan som behöver ett möte. Du väntade på det senare och han/hon trodde det redan var avklarat. Det säger inte emot att det kan vara bara att skicka ett mail "på onsdag arbetar jag hemifrån". 

    Som redan nämnts är det skillnad om man akut måste pga sjukdom/VAB (då man egentligen inte ska utan ska sjukskriva sig/vabba). 

    Det är också oftast lite så att man bör vara lite extra på hugget och på plats när man är ny, jämfört med när man varit där länge och alla känner en (och chefen vet det aldrig är några problem med arbetet och produktivitet/lösning av problemsituation även när man arbetar hemifrån). Distansavtalet bör i alla fall innehålla hur stor % som är tillåtet, att ligga mot den övre gränsen som ny kan ses med viss skepsis ibland. 

    Men! Du kan definitivt inte få sparken för det här som fast anställd, gå in i mötet med positiv sinne (det kan absolut bara vara så att de som rutin har ett möte för att helt enkelt fråga hur det går och hur man ser på arbetet, uppgifterna och arbetsplatsen efter en tid), tas det upp så svara ärligt att du varit lite osäker och den information du fick sa så här: maila etc.Tas det INTE upp så ta upp det själv ändå och säg att det verkar som du har missförstått något och kan denne förklara lite hur den vill ha det. 

Svar på tråden Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...