Inlägg från: Litorina |Visa alla inlägg
  • Litorina

Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...

Vad står det i avtalet om distansarbete? Står det något om hur det ska planeras och redovisas? 

Att folk som jobbat längre på stället kan mejla på morgonen är inte en garanti för att det är ok för dig som nyanställd. Det verkar ju som att chefen inte informerat ordentligt, men du borde inte ha jobbat hemifrån utan att först ha helt klart för dig hur det ska gå till. När chefen sa att ni skulle ha ett möte menade chefen förmodligen att du får jobba från kontoret tills ni haft mötet och klarlagt vad som gäller. Du kan inte själv bestämma vilka rutiner som gäller. 

Det är ju inte heller samma sak att jobba hemma för att man är sjuk (vilket man inte ska behöva göra) och att jobba hemma för att man känner för det. När man jobbar hemma trots sjukdom gör man sin arbetsgivare en tjänst. Det är något arbetsgivaren verkligen inte har rätt att kräva. Att jobba hemifrån för att man har lust är en förmån arbetsgivaren kan ge dig. 

Är du fast anställd kan du inte få kicken för en sån här sak. 

Jag föreslår att du innan mötet pratar med facket så att du vet vilka regler som gäller. Då vet du på vilka punkter du behöver be om ursäkt och när du har rätten på din sida och kan stå på dig. 

Jag har svårt att tro att det här kommer att leda till problem. Visa att du aldrig haft för avsikt att bryta mot regler utan att det blivit ett missförstånd och du vill följa de regler som finns. 

Svar på tråden Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...