Chef vill ha möte med mig om hur jag ser på jobbet...
Det är ganska vanligt att man som regel förväntas ha planerat distansarbete och inte "när man känner för det i stunden". Så ni har nog från båda sidor förutsatt att vissa saker är självklara utan att ha samma syn på vad som är det.
Högst troligt menade nog chefen vid det första meddelanden att denne vill veta i förväg typ "på fredag nästa vecka arbetar jag hemifrån" - inte att det behövde vara en stor detaljerad plan som behöver ett möte. Du väntade på det senare och han/hon trodde det redan var avklarat. Det säger inte emot att det kan vara bara att skicka ett mail "på onsdag arbetar jag hemifrån".
Som redan nämnts är det skillnad om man akut måste pga sjukdom/VAB (då man egentligen inte ska utan ska sjukskriva sig/vabba).
Det är också oftast lite så att man bör vara lite extra på hugget och på plats när man är ny, jämfört med när man varit där länge och alla känner en (och chefen vet det aldrig är några problem med arbetet och produktivitet/lösning av problemsituation även när man arbetar hemifrån). Distansavtalet bör i alla fall innehålla hur stor % som är tillåtet, att ligga mot den övre gränsen som ny kan ses med viss skepsis ibland.
Men! Du kan definitivt inte få sparken för det här som fast anställd, gå in i mötet med positiv sinne (det kan absolut bara vara så att de som rutin har ett möte för att helt enkelt fråga hur det går och hur man ser på arbetet, uppgifterna och arbetsplatsen efter en tid), tas det upp så svara ärligt att du varit lite osäker och den information du fick sa så här: maila etc.Tas det INTE upp så ta upp det själv ändå och säg att det verkar som du har missförstått något och kan denne förklara lite hur den vill ha det.