Inlägg från: Mia448 |Visa alla inlägg
  • Mia448

Tvätt

Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 13:29:07 följande:
    Byter Sängkläder 1ggr veckan. Duschhandduk varannan vecka(vi vuxna duschar ofta på jobbet där jobbet står för handdukar och tvätt av dessa). Kör alltid lakarn, städtrasor och underkläder i 90 grader tillsammans. Byter underkläder dagligen. Byter kläder varannan- var tredje dag på vuxna(båda har jobbkläder som tvättas på jobbet så kläderna används inte många timmar ber dag. Barnen Byter kläder dagligen till varannan dag om de inte är smutsiga. 
    Att tvätta städtrasor med lakan låter inte så hygieniskt
  • Mia448
    BuoBä skrev 2023-11-01 14:04:32 följande:
    Hur skitiga är dina städtrasor egentligen? Mina har mest damm och ibland någon fläck från mat på sig. Sockarna som dottern har haft på skolan är troligen skitigare.
    Golvet i badrummet/dusch är fullt av bakterier i allas hem. Sedan tänker jag rengöringsmedlet som det ju finns rester kvar av, det vill man inte direkt ha på sitt örngott
  • Mia448
    EpicF skrev 2023-11-01 14:17:55 följande:
    Hört talas om att skölja ur städtrasorna innan man slänger in dem i maskinen? 

Ser inte alls något problem med att de tvättas tillsammans med lakan och underkläder. 
    Jag sköljer trasorna av i vasken men maskinen luktar alltid rengöringsmedel när jag tvättat dem. Därför känns det ej rent om jag tvättar mer tillsammans. Kanske luktar mitt rengöringsmedel mer än vanligt
  • Mia448
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 15:24:46 följande:
    Japp det får plats i en maskin för oss. 
    Tänk på att det bör finnas lite utrymme kvar i trumman annars blir det bara blött inte rent. 
  • Mia448
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 16:21:08 följande:

Två vuxna och ett barn.  Tvättar som sagt minst fyra maskiner med kläder i veckan och minst fyra maskiner med underkläder/strumpor/handdukar/lakan i veckan. Kläder tvättas i minst 40, men helst 60. Jag köper kläder utefter hur tvätt-tåliga de är. Underkläder osv tvättas alltid i 90. Alltid. Kattbäddarna tvättas separat i 90 grader.  Och ja, jag skurar  ur tvättmaskinen kanske två gånger i månaden samt kör en tom maskin på 90 grader då och då. Även torktumlaren torkar jag ur ordentligt kanske en gång i veckan. Lakan byts två gånger i veckan och familjens handdukar byts dagligen och min hand-handduk flera gånger dagligen eftersom att jag använder den så pass ofta att den snabbt blir blöt.
    På diskmaskinen använder vi bara de två varmaste programmen på 65 respektive 70 grader. 

Sök hjälp

Går inte underkläderna sönder när du tvättar i 90?
  • Mia448
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 16:22:15 följande:

Min bacillskräck hjälptes inte av den här tråden...

Den borde snarare förbättras. Eftersom du lär dig att andra kan tvätta i låga temperaturer utan att ta skada. 
  • Mia448
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:08:18 följande:
    Varför? Kläderna går inte sönder. Jag har underkläder som jag köpte för 12 år sedan som fortfarande är i bra skick. Men så köper jag inte genomskinliga underkläder i konstiga material och ned en massa pynt på. 
    För att det är dåligt för miljön. Och helt onödigt. 
  • Mia448
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:12:56 följande:
    Då antar jag att du aldrig flyger, du bor i en pod,  har inga barn, kör aldrig bil, använder noll kemikalier etc.  Alla gör något bra för miljön och något som är dåligt.
    Haha ja faktiskt alla de sakerna.
  • Mia448
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:25:59 följande:
    Tror jag 0 % på. Det är kemikalier i allt. 
    Jag gör allt jag kan i rimliga mått. Det är mer än nog
  • Mia448
    Anonym (Sorla) skrev 2023-11-04 20:42:00 följande:
    Förklara hur 90 grader är sämre för miljön än 40 grader. Utgå också ifrån att min el är producerad via solceller på mitt tak och ingen rysk kol eller annat. 
    Syftar mest på antalet tvättlass som drar mycket vatten. Men ja temperaturen är också bidragande då det drar mer el ju varmare vatten  
Svar på tråden Tvätt