• Anonym (H)

Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

• Svar på tråden Tvätt
  • Fjäril kär

När jag hade egen tvättmaskin så tvättade jag så fort jag fick ihop en maskin . Vilket kunde variera stort.. allt från dagligen till några få gånger i veckan.  Allt beror på årstid och aktiviteter.   Fördelen med att ha en egen tvättmaskin är att man kan tvätta när som helst.  Jag sköt aldrig upp en tvätt utan tvättade flera maskiner på rad istället om det var tvätt som inte kunde vänta. 

• Anonym (Myran)

1-2 maskiner i veckan kör vi. 2 vuxna och en 7åring och en 9åring. Det är då tvättmaskinen är full. 1 tvätt med 40grader en gång i veckan och en med 60 grader en gång i veckan till varannan vecka. 

• Anonym (R)
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 13:11:37 följande:

1-2 maskiner i veckan kör vi. 2 vuxna och en 7åring och en 9åring. Det är då tvättmaskinen är full. 1 tvätt med 40grader en gång i veckan och en med 60 grader en gång i veckan till varannan vecka. 

Omg hur är det möjligt. Hur ofta byter ni lakan? Hur ofta tvättar ni städtrasor? Kör ni underkläder tillsammans med handdukar eller hur löser ni det?
  • Anonym (Patricia)

Lärde mig att tvätta en maskin varje dag och alltid på kvällen när vi skulle lägga oss. På morgonen hängdes den och när kvällens maskin skulle köras plockade jag ner den rena tvätten. På så vis blev det aldrig berg av tvätt . 
    Passade på att köra sängkläder och annat dom dagar jag ändå bara var hemma eller dom dagar hemmet städades. 

Jag hade aldrig tvätt i tvättkorgen mer än högst nån timma då och då . Slänga in en maskin går på samma rutin som att ladda kaffebryggaren. 

• Anonym (Myran)
    Anonym (R) skrev 2023-11-01 13:17:34 följande:
    Omg hur är det möjligt. Hur ofta byter ni lakan? Hur ofta tvättar ni städtrasor? Kör ni underkläder tillsammans med handdukar eller hur löser ni det?
    Byter Sängkläder 1ggr veckan. Duschhandduk varannan vecka(vi vuxna duschar ofta på jobbet där jobbet står för handdukar och tvätt av dessa). Kör alltid lakarn, städtrasor och underkläder i 90 grader tillsammans. Byter underkläder dagligen. Byter kläder varannan- var tredje dag på vuxna(båda har jobbkläder som tvättas på jobbet så kläderna används inte många timmar ber dag. Barnen Byter kläder dagligen till varannan dag om de inte är smutsiga. 
  • Mia448
    Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 13:29:07 följande:
    Byter Sängkläder 1ggr veckan. Duschhandduk varannan vecka(vi vuxna duschar ofta på jobbet där jobbet står för handdukar och tvätt av dessa). Kör alltid lakarn, städtrasor och underkläder i 90 grader tillsammans. Byter underkläder dagligen. Byter kläder varannan- var tredje dag på vuxna(båda har jobbkläder som tvättas på jobbet så kläderna används inte många timmar ber dag. Barnen Byter kläder dagligen till varannan dag om de inte är smutsiga. 
    Att tvätta städtrasor med lakan låter inte så hygieniskt
  • Anonym (ofta)
    Anonym (H) skrev 2023-11-01 12:50:34 följande:
    Tvätt

Ni som har en egen tvättmaskin i lgh hur många tvättar kör ni per vecka. Kör ni en maskin per dag eller är det mer än det normala?

Tänker när man bara har en maskin så blir det en del tvättar eftersom man ju delar upp tvätt. Tex städtrasor, leriga kläder och lakan körs ju ej i samma.

Hade tvättstuga innan och då kunde man bara köra massa maskiner samtidigt och bli klar efter ett pass i veckan

Minst en maskin per dag, ibland flera på en dag om det passar bättre, tex en ledig dag. 

Vi är två vuxna och två tonåringar, så deras kläder är ju vuxenstora. Lakan byts varje till varannan vecka, handdukar och sånt 1-2 ggr per vecka.

Sen är det ju en variation av kläder, ibland massor, ibland mindre. Lerigt blir det inte längre med stora barn, men kan istället vara så att en viss tröja av vara ren till ett viss tillfälle. Försöker dock köra fulla maskiner så långt det är möjligt. 
  • Anonym (ofta)
    Mia448 skrev 2023-11-01 13:33:23 följande:
    Att tvätta städtrasor med lakan låter inte så hygieniskt
    Varför det? 

Tvättmedlet tar död på eventuella bakterier. Vattnet sköljer bort bakterier och annan smuts.
  • Sanna43
    Anonym (ofta) skrev 2023-11-01 13:49:17 följande:
    Varför det? 

Tvättmedlet tar död på eventuella bakterier. Vattnet sköljer bort bakterier och annan smuts.
    Du överskattar en tvättmaskins förmåga
    Att tvätta städgrejer med lakan är som att tvätta lakanen i skurvatten. speciellt eftersom lakan är stor i volym och hindrar vatten från att nå överallt. Och nej tvättmedel dödar ej bakterier, det är temperaturen som gör, och många tvättmaskiner kommer ej upp i den angivna temperaturen. 
  • BuoBä

Två vuxna och ett skolbarn. Vi kör 4-5 maskiner i veckan. Oftast 3 på helgen och 1-2 under veckan. Ibland blir det en extra maskin ifall det är något speciellt som ska tvättas som måste tas separat, som dukar, ull, ömtåliga blusar, skitiga galonkläder eller liknande. 

Svar på tråden Tvätt