Inlägg från: Anonym (Förenkla!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förenkla!)

Tvätt

För att man ska kunna svara på det, måste man ju veta hur många ni är i er familj, vilken ålder, samt hur stor tvättmaskinen är! :)

Nu är mina barn vuxna och jag bor ensam, så det blir inte nödvändigt med tvätt mer än varannan vecka. Utom varma sommarveckor, då kan det bli nödvändigt att tvätta oftare på grund av svett. Tvättar i en gemensam tvättstuga, där det finns två stora tvättmaskiner samt en stor torktumlare och torkrum.

När jag hade hemmavarande barn, och särskilt när de var så små att de smutsade ner sig och det hände kiss-och-bajs-olyckor, så var situationen förstås en helt annan. Då blev det tvätt c:a tre gånger i veckan, när det överhuvudtaget gick att få tid så ofta i tvättstugan (man kunde inte ha två tider bokade samtidigt). 

Mitt råd är att förenkla och inte ha så höga krav, så länge som man har mindre barn. Köp strykfritt - både till barnen och till dig själv! Häng allt som går i stället, och blir det ändå lite skrynkligt så är det ingen som förväntar sig att en småbarnsmamma idag ska stå och stryka ändå. Så det gör inget.

Byt inte lakan och handdukar mer än en gång i veckan - det går att vänta två veckor också utan att någon dör (om ingen har kvalsterallergi). Kökshanduken kan man  dock byta lite oftare. Gardiner kan tvättas med flera års mellanrum, det räcker att skaka lite på dem då och då för att få bort dammet. Att hålla på och byta till jul-, påsk-, sommargardiner o.s.v. när man är en stressad småbarnsmamma, är bara fånigt. Ingen begär det. 

Och dela inte upp tvätten i onödan - det behövs inte! Man kan visst tvätta trasor tillsammans med annan tvätt om man har minst 60 grader. Och säkerligen dör ingen om man tvättar dem tillsammans med kläder i 40 grader heller, för den delen. Använd inte kläder eller andra textilier med en massa konstiga och extrema tvättråd under dessa år. Köp tåliga tyger, så att allt kan slängas i samma maskin på 60 grader. Eller 40 som sagt, om ingen är extra infektionskänslig i familjen. Man måste inte tänka lika ärkehygieniskt som på ett sjukhus eller vårdhem, när man är en familj där alla bakterierna är blandade många gånger om ändå. 

• Anonym (Förenkla!)
    Silverjenny skrev 2023-11-02 22:05:56 följande:

Vi är två vuxna och två hundar.

Tvättar 5-6 maskiner i veckan:
    1-2 mörk tvätt 40 grader
    1 ljus tvätt 40 grader
    1 ljus sängkläder + handdukar 60 el 90 grader
    1 mörk sängkläder + handdukar 60 el 90 grader
    Hundfiltar + täcken, småmattor, ryggsäckar, gardiner mm vid behov & storstädning

Trasor handtvättar jag när jag diskat och byter varannan-var tredje dag, samlar dem och kokar när jag har tillräckligt många. Kokar samtidigt golvmopparna (vi har två, en för golven och en för grovstäd, vi har en gammal hund som kissar inne ibland) Slänger med trasorna med sängkläderna ibland. Om jag har plats i vanliga tvätten kan jag slänga med handdukar som bara har använts att torka sig med.

Vi torkar tvätten på takterrassen (bor inte i Sverige) så det beror lite på vädret hur ofta jag tvättar. På sommaren när det är soligt jämt tvättar jag gärna 1-2 maskiner i taget. Tvättar på natten (jag jobbar natt hemifrån) och hänger upp på morgonen. Sedan tar jag ner det under dagen och viker.
    På vintern regnar det ofta och då får man passa på att tvätta när det inte regnar. Jobbigt när det regnar hela tiden, vi bor i ett gammalt oisolerat fuktigt stenhus så då får jag hänga tvätten i vardagsrummet där vi har en braskamin, och ställa ner oljeelementet från sovrummet.
    Då saknar jag tvättstugan hemma i Sverige. Jag gillar egentligen tvättstuga mer, skönt att bära upp tvätten ren och torr i lägenheten och vi kan tvätta nästan hur ofta vi vill. Men det är klart skönt att kunna tvätta när som helst på dygnet när man bor i hus.

Hmmm... Jag har aldrig i mitt liv kokat någon tvätt (minns dock att min mamma brukade tvätta vita lakan, trasor och sådant i 90 grader), det högsta jag kör är i 90 grader. Och vi har aldrig varit sjuka i något som kunde ha smittats den vägen. Varför tror du att du behöver koka tvätt?
  • Anonym (Förenkla!)
    Anonym (Förenkla!) skrev 2023-11-03 13:24:11 följande:
    Hmmm... Jag har aldrig i mitt liv kokat någon tvätt (minns dock att min mamma brukade tvätta vita lakan, trasor och sådant i 90 grader), det högsta jag kör är i 90 grader. Och vi har aldrig varit sjuka i något som kunde ha smittats den vägen. Varför tror du att du behöver koka tvätt?
    Här skulle det förstås stå, att jag aldrig tvättar i högre än 60 grader.
    Silverjenny skrev 2023-11-03 14:25:47 följande:
    Jag kokar bara trasorna som jag använder i köket och till städning samt golvmopparna, ingen annan tvätt. Den mesta tvätten tvättar jag i 30 el 40 grader, sängkläder och handdukar i 60 eller 90 men har jag halvfulla maskiner skickar jag med handdukar i 40-tvätten också. Var mkt mer noga med temperaturer innan men så bodde jag i ett u-land där jag fick tvätta allt med kallvatten från brunnen och insåg att jag dog inte av det heller så då slappnade jag av lite, ser det rent ut och luktar gott är jag nöjd. Men en av hundarna brukar ligga i sängen så lakanet brukar bli skitigt och får tvättas i hett vatten.

Ja, i ett u-land är det såklart annorlunda. Där skulle jag nog också koka tvätten i en gryta... och använda lut, det dödar bakterier.
  • Anonym (Förenkla!)
    Anonym (Sorla) skrev 2023-11-04 20:42:00 följande:
    Förklara hur 90 grader är sämre för miljön än 40 grader. Utgå också ifrån att min el är producerad via solceller på mitt tak och ingen rysk kol eller annat. 
    Det är väl klart att det går åt mer energi om man värmer upp vattnet till 90 grader jämfört med 40 grader.

Bor du i Sydeuropa? För jag tror inte på att du klarar hela ditt elbehov året om på den sol vi har här...
Svar på tråden Tvätt