Inlägg från: fjanten |Visa alla inlägg
  • fjanten

Tvätt

Familj på 7, många idrottar, vi har ett blöjbarn i tygblöjor, vi tvättar 2-3 maskiner/vardag. På helger blir det fler. Har en tanke om att införskaffa en till maskin för att kunna tvätta mer på samma gång, men känner jag mig själv rätt så kommer jag föredra en maskin och vara osugen på att använda den andra 😆  Maken däremot skulle nog köra båda, men hos oss har jag störst ansvar för tvätten (och han för shopping+matlagning+disk - bör väl tilläggas på FL 😉). Hur som helst är det så mycket tvätt hos oss att en dag skulle bli för jobbigt att tvätta upp allt på, ens med flera maskiner, för det blir ju SÅ mycket som ska vikas på en gång då...... Gör hellre "lite" i taget var dag.

• fjanten
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-02 19:26:24 följande:
    Förstår att tygblöjor är bra ur miljösynpunkt, men jag skulle aldrig tvätta blöjorna i samma maskin som jag sen tvättar mina fina tröjor eller handdukar i. Skulle kännas fruktansvärt ofräscht att gå runt i dom kläderna sen.
    Vanliga fördomar från personer som inte använt tygblöjor, men samma personer har sedan inga problem med att använda kläder tvättade i samma maskin som nedkissade kläder/sängkläder tvättats i, nerspydda kläder/sängkläder tvättats i och så vidare. Och då har dessa personer sällan samma koll på hur man tvättar lika hygieniskt som föräldrar som har tygblöjor på sina barn - SÅ överlag går de runt i sämre tvättade kläder. 
  • fjanten
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-03 10:49:24 följande:
    Min tonåring kissar inte ner sina sängkläder eller spyr i sängen. H*n har haft magsjuka 1 gång. Då slängde jag ut sängkläderna i snön, drog av det mesta där, tvättade i 90 grader och sen körde en tom maskin med klorin i. Kör regelbundet en tom maskin med klorin för att rengöra. Så min maskin har hållit sig väldigt fräsch. Kanske hade jag fördomar, men det har du med. Du tror alltså att enbart att de med tygblöjor kan tvätta korrekt. Löjligt. 
    Nej, jag använde ord som "vanliga fördomar", "överlag" och "sällan", inte någonstans har jag skrivit att det "enbart är de med tygblöjor som kan tvätta korrekt" - men sanngen är att många faktiskt inte tvättar över 40 grader, ens underkläder (i dessa hamnar f.ö. urin - även i små mängder, flytningar, mensblod, en och annan fartrand, sperma och annat otrevligt). Tygblöjor förtvättas, sköljs, förbehandlas m.m., så de är mindre ohygieniska än en vuxen persons underkläder när de hamnar i tvättmaskinen - och tvättas sedan däri på betydligt noggrannare sätt än nästan allt annat (annars får blöjorna problem med ammoniak). Så skillnaden mellan "alla" och personer som tvättar tygblöjor är att tvättar personerna med tygblöjorna fel så drabbas deras barn av ammoniak mot huden. Det blir alltså extremt höga krav på tvättrutiner (före, under, efter) jämfört med nästan allt annat man tvättar. 
  • fjanten
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-03 20:02:41 följande:

Ja precis men vanliga kläder är ju 30-40 grader. Underkläder , handdukar och lakan etc i 60. Vet inte varför en del kör i 90. 

Rengör de maskinen mellan varje också eller vad. 

En del bakterier dör inte förrän de hettats upp ÖVER 60 grader, och då är ju 90-gradersprogram bra. Dessutom (detta beror på tvättmaskin - skiljer sig åt) är de olika graderna ibland bara en temperatur som uppnås under en väldigt kort stund. Vissa bakterier kräver exempelvis 60 grader (eller högre) i upphettning under minst exempelvis 5 minuter för att dö - medan en del maskiner inte uppnår 60 grader så länge under ett 60-gradersprogram - då är det bra med ett 90-program.
  • fjanten
    Spucks skrev 2023-11-03 20:24:08 följande:
    Och vad är det som är så hemskt med baktierierna? Jag tvättar handdukar och lakan i 60° (och alldeles för sällan enligt de flesta här, troligen) och allt annat i 40°. Vi lever fortfarande.
    Beror på bakterie, förstås. Har ni inga problem så finns förstås ingen anledning att ändra på tvättrutinerna.
  • fjanten
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 08:55:45 följande:
    Varför skulle det vara äckligt att tvätta det mesta i 40 grader? 

Vad menar du med "att just den tvätten ska tvättas i 60", vilken är "just den tvätten"? Vilket tvätt är det du syftar på? 

Så länge bakterierna försvinner och tvätten blir ren och fräsch så spelar knappast gradantalet någon roll. 

Personligen vill jag att mina kläder ska hålla mer ä  några månader.
    Det är väldigt få tvättmaskiner som går under 60 grader hos oss, och alla våra kläder håller _länge_. Vissa plagg har jag haft i 15 år. De flesta av barnens plagg har kunnat användas av 5+ barn.
Svar på tråden Tvätt