Inlägg från: Anonym (Lotten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lotten)

Tvätt

Anonym (Myran) skrev 2023-11-01 13:29:07 följande:
    Byter Sängkläder 1ggr veckan. Duschhandduk varannan vecka(vi vuxna duschar ofta på jobbet där jobbet står för handdukar och tvätt av dessa). Kör alltid lakarn, städtrasor och underkläder i 90 grader tillsammans. Byter underkläder dagligen. Byter kläder varannan- var tredje dag på vuxna(båda har jobbkläder som tvättas på jobbet så kläderna används inte många timmar ber dag. Barnen Byter kläder dagligen till varannan dag om de inte är smutsiga. 

Har ni typ en industritvättmaskin? Vi har en som i teorin ska ta 10 kg, men lakan från fyra sängar skulle jag inte få i. Om ni tvättar varannan vecka blir det alltså åtta uppsättningar i en maskin. Har ni jättetunna lakan? 

Svar till TS: Vi kör nog en maskin varannan, var tredje, dag ungefär. Två vuxna och två barn i mellanstadiet. 

• Anonym (Lotten)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-03 19:21:44 följande:
    Problemet med bakterier är väl att de helt enkelt inte dör i 40°. Sedan kan ju tvätten se och kännas ren och fräsch men är dessvärre inte det då bakterierna fortfarande lever och frodas. Det finns en anledning till varför nästan alla kalsonger/trosor kommer tvättrådet 60°, detsamma gäller handdukar och sängkläder. 

Ett synligt rent plagg behöver inte vara rent bara för att man inte ser alla orenheter. Bakterier är inte direkt synliga.
    Vad är det för bakterier som du menar kan leva och frodas utanför en kropp och utan vatten och som skulle vara farliga att ha på kläderna? Brukar du slicka och tugga på dina kläder eller hur skulle du få i dig dessa bakterier menar du? 
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-04 08:17:54 följande:

Det har man väl alltid fått höra!? Varför ens ifrågasätta sånt

Förr har folk alltid fått höra att jorden är platt, svalor övervintrar på sjöbottnar och ogudaktiga kommer till helvetet. Ska vi fortsätta så också? ;) 
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-04 08:17:27 följande:
    Fast underkläder, handdukar och lakan ska tvättas i 60. 

Vaddå ska? För att mamma gjorde så? 

• Anonym (Lotten)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-04 11:30:39 följande:

Anonym (Lotten):

Fast man behöver inte vara helt faktaresistent bara för att man tror att man har rätt. Det är fakta att många bakterier inte dör förrens vid 60+°C. 

Att sedan Anonym (N) hävdar att hens tvätt är fri från bakterier trots att hen endast kör tvätten i 40° är som att hävda att jorden är platt, trots att man gång på gång bevisat att så inte är fallet. 

Folk får tvätta sin tvätt i vilket gradantal de vill. Jag väljer att tvätta utefter tvättrådet. Speciellt när det kommer till underkläder då det faktiskt tar emot att jag skulle sätta på mig underkläder där jag vet att bakterier från förra användningen kanske fortfarande finns kvar då jag endast kört dem i 40°C. 

Som sagt, folk får göra som de vill och ser de inte det som världens grej att inte vara SÅ renliga av sig så är det jättebra. 

Vilka bakterier är det som lever och frodas på ett torrt och tvättat tyg och hur skulle de komma in i din kropp? 
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-04 12:46:47 följande:

Anonym (Lotten)

Nu handlar det här om gemensamma tvättutrymmen men bakterier som bakterier. Det handlar om att bakteriespridning är större i gemensamma utrymmen, vilket är rätt självklart men ja, här är exempel på bakterier; www.hemhyra.se/nyheter/smittor-sprids-gemensamma-tvattstugor/ 

En annan om multiresistenta bakterier: 
    www.expressen.se/halsoliv/resistenta-bakterier-frodas-i-smutstvatten/

Som sagt. Det finns en anledning till varför det finns tvättråd på klädesplagg såsom underkläder, sängkläder m.m. Att du väljer att ignorera dessa för att du tror dig veta bättre får stå för dig. 

Tråden handlar specifikt om att ha egen tvättmaskin. 

Om någon i familjen lider av tex kolera eller är angripen av en multiresistent bakterie, så tror jag att du märker det. Du behöver inte sanera förebyggande. Och har personen smittat dig lär det ha skett genom kontakt snarare än genom tvättmaskinen. 

Tvättråd har inget med hygien att göra. Det är information om vad materialet tål. 

Svar på tråden Tvätt