Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Tvätt

Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-03 11:41:39 följande:

Vi är två vuxna och ett barn. Tvättar minst fyra maskiner med kläder i veckan. Tonåringen satsar inom två idrotter och tränar dagligen. Hade vi haft råd att köpa mer träningskläder hade jag banne mig gjort det bara för att kunna tvätta mindre. Handdukar och lakan körs minst fyra maskiner i veckan också. Jag har lite bacillskräck....

Om ni bir i närheten av SportShoppen så kan man köpa billiga bra träningskläder där (märkeskläder till mycket billigare pris). Går också att beställa från deras hemsida. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-03 19:07:52 följande:
    Jag håller med dig om att många tvättar kläderna på för låg temperatur. Har man vita lakan går dom att köra i 90, handdukar går också att köra i 90 grader. Vet flera som tvättar underkläder och handdukar i 40 grader och jag fattar inte varför, vill man inte få tvätten ren och fräsch? Du verkar ha koll på hur du ska göra med tygblöjorna för att det ska vara så fräscht som möjligt. 
    Tvättar det mesta i 40grader och allt är rent och fräscht. 
  • Anonym (N)
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-03 19:21:44 följande:
    Problemet med bakterier är väl att de helt enkelt inte dör i 40°. Sedan kan ju tvätten se och kännas ren och fräsch men är dessvärre inte det då bakterierna fortfarande lever och frodas. Det finns en anledning till varför nästan alla kalsonger/trosor kommer tvättrådet 60°, detsamma gäller handdukar och sängkläder. 

Ett synligt rent plagg behöver inte vara rent bara för att man inte ser alla orenheter. Bakterier är inte direkt synliga.
    Finns inga bakterier på min tvätt. Har både en bra tvättmaskin och bra tvättmedel. 
  • Anonym (N)

TvättGuden: Hur jag vet det? För att jag testat mot bakterier. Och slutsatser är att min maskin blir tillräckligt varm för att få bort bakterier. 

• Anonym (N)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-04 08:17:54 följande:

Varför skulle det vara äckligt att tvätta det mesta i 40 grader? 

Vad menar du med "att just den tvätten ska tvättas i 60", vilken är "just den tvätten"? Vilket tvätt är det du syftar på? 

Så länge bakterierna försvinner och tvätten blir ren och fräsch så spelar knappast gradantalet någon roll. 

Personligen vill jag att mina kläder ska hålla mer ä  några månader.
  • Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 16:22:15 följande:

Väldigt överdrivet mycket tvättande.... 

Byta lakan två gånger i veckan? Vad gör ni i sägen egentligen? Gör på er på natten? 
  • Anonym (N)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 16:27:32 följande:

Väldigt överdrivet mycket tvättande.... 

Byta lakan två gånger i veckan? Vad gör ni i sägen egentligen? Gör på er på natten? 
    *sängen
  • Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:06:14 följande:
    Renlighet,  kallas det. Plus idrottande familj.
    Struntar ni att duscha? Lägger er oduschade i sängen? Struntar i att torka efter toalettbesök? 

Isåfall förstår jag varför ni byter lakan två gånger per vecka. Ett tips är då istället att torka er efter wc besök och duscha efter träning.

• Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 17:59:24 följande:
    Duschar ni varje dag? Överdrivet duschade....sådetså(ja, jag raljerar). Alla familjemedlemmar duschar inte exakt varje dag, men oftare än inte. Resten är så löjligt att jag självklart inte ens ids himla med ögonen åt det.
    Nej, men så torkar jag mig också efter toalettbesäk och är således ren när lägger mig. Duschar varannan dag och byter lakan varje eller varannan vecka (beror på hur mycket vi sovit hos mig). 

Så varför bytet ni då lakan två gånger per vecka?
  • Anonym (N)
    Anonym (Mycketmycket) skrev 2023-11-04 18:12:16 följande:
    Du kan inte läsa, eller? Eftersom att jag redan svarat på en frågan. 
    Nej, det har du faktisk inte gjort. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-04 20:27:02 följande:
    Är imponerad av dom som bara duschar varannan dag. Duschar varje dag, annars känner jag mig inte fräsch. Håret dock var tredje dag. 
    Har varken behov eller kan duscha varje dag. Helst skulle jag duschat en gång i veckan pga min hud men det känns för sällan, så blir varannan dag. Håret två gånger i veckan. 
Svar på tråden Tvätt