Inlägg från: Anonym (Mycketmycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mycketmycket)

Tvätt

Vi är två vuxna och ett barn. Tvättar minst fyra maskiner med kläder i veckan. Tonåringen satsar inom två idrotter och tränar dagligen. Hade vi haft råd att köpa mer träningskläder hade jag banne mig gjort det bara för att kunna tvätta mindre. Handdukar och lakan körs minst fyra maskiner i veckan också. Jag har lite bacillskräck....

• Anonym (Mycketmycket)

Två vuxna och ett barn.  Tvättar som sagt minst fyra maskiner med kläder i veckan och minst fyra maskiner med underkläder/strumpor/handdukar/lakan i veckan. Kläder tvättas i minst 40, men helst 60. Jag köper kläder utefter hur tvätt-tåliga de är. Underkläder osv tvättas alltid i 90. Alltid. Kattbäddarna tvättas separat i 90 grader.  Och ja, jag skurar  ur tvättmaskinen kanske två gånger i månaden samt kör en tom maskin på 90 grader då och då. Även torktumlaren torkar jag ur ordentligt kanske en gång i veckan. Lakan byts två gånger i veckan och familjens handdukar byts dagligen och min hand-handduk flera gånger dagligen eftersom att jag använder den så pass ofta att den snabbt blir blöt.
    På diskmaskinen använder vi bara de två varmaste programmen på 65 respektive 70 grader. 

• Anonym (Mycketmycket)

Min bacillskräck hjälptes inte av den här tråden...

• Anonym (Mycketmycket)
    Cavill skrev 2023-11-04 16:39:52 följande:
    Hur menar du? Du påverkas väl knappast personligen av att folk tvättar sin tvätt i 40 grader?
    Dessa människor kan finnas i min närhet och jag besöker deras hem...
  • Anonym (Mycketmycket)
    Cavill skrev 2023-11-04 16:31:17 följande:
    Ocd  much?
    Renlighet,  kallas det. Plus idrottande familj.
  • Anonym (Mycketmycket)
    Mia448 skrev 2023-11-04 16:31:12 följande:
    Sök hjälp

Går inte underkläderna sönder när du tvättar i 90?
    Varför? Kläderna går inte sönder. Jag har underkläder som jag köpte för 12 år sedan som fortfarande är i bra skick. Men så köper jag inte genomskinliga underkläder i konstiga material och ned en massa pynt på. 
  • Anonym (Mycketmycket)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 16:27:32 följande:

Väldigt överdrivet mycket tvättande.... 

Byta lakan två gånger i veckan? Vad gör ni i sägen egentligen? Gör på er på natten? 
    Vet du hur mycket hudceller som fälls? Plus att vi såklart har sex i sängen, katten ligger där ofta, man svettas osv.
  • Anonym (Mycketmycket)
    Mia448 skrev 2023-11-04 17:10:37 följande:
    För att det är dåligt för miljön. Och helt onödigt. 
    Då antar jag att du aldrig flyger, du bor i en pod,  har inga barn, kör aldrig bil, använder noll kemikalier etc.  Alla gör något bra för miljön och något som är dåligt.
  • Anonym (Mycketmycket)
    Mia448 skrev 2023-11-04 17:20:18 följande:
    Haha ja faktiskt alla de sakerna.
    Tror jag 0 % på. Det är kemikalier i allt. 
  • Anonym (Mycketmycket)
    Mia448 skrev 2023-11-04 17:28:32 följande:
    Jag gör allt jag kan i rimliga mått. Det är mer än nog
    Och hur vet du att jag inte gör en massa saker för att väga upp annat? Precis som du...
  • Anonym (Mycketmycket)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 17:52:43 följande:
    Struntar ni att duscha? Lägger er oduschade i sängen? Struntar i att torka efter toalettbesök? 

Isåfall förstår jag varför ni byter lakan två gånger per vecka. Ett tips är då istället att torka er efter wc besök och duscha efter träning.

Duschar ni varje dag? Överdrivet duschade....sådetså(ja, jag raljerar). Alla familjemedlemmar duschar inte exakt varje dag, men oftare än inte. Resten är så löjligt att jag självklart inte ens ids himla med ögonen åt det.
  • Anonym (Mycketmycket)
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 18:06:00 följande:
    Nej, men så torkar jag mig också efter toalettbesäk och är således ren när lägger mig. Duschar varannan dag och byter lakan varje eller varannan vecka (beror på hur mycket vi sovit hos mig). 

Så varför bytet ni då lakan två gånger per vecka?
    Du kan inte läsa, eller? Eftersom att jag redan svarat på en frågan. 
Svar på tråden Tvätt