Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Tvätt

EpicF skrev 2023-11-01 21:18:38 följande:

Anonym (C): Varför skulle mina städtrasor (för du kan väl inte vara så dum att du inte förstod att det skulle stå just STÄDTRASOR) bli yra i huvudet?

Vad jag kan se så finns det inget "huvud " på städerskor eftersom de inte är fysiska levande varelser... 

Är det egentligen jobbigt?
  • Spucks

Jag tvättar ungefär tre maskiner per vecka, om inget oplanderad händer (katter kissar på något eller barnet spyr tex.). Lite mer under de kalla månaderna, lite mindre under de varma. Vi är tre personer i hushållet.

• Spucks
    Anonym (TvättGuden) skrev 2023-11-03 19:21:44 följande:
    Problemet med bakterier är väl att de helt enkelt inte dör i 40°. Sedan kan ju tvätten se och kännas ren och fräsch men är dessvärre inte det då bakterierna fortfarande lever och frodas. Det finns en anledning till varför nästan alla kalsonger/trosor kommer tvättrådet 60°, detsamma gäller handdukar och sängkläder. 

Ett synligt rent plagg behöver inte vara rent bara för att man inte ser alla orenheter. Bakterier är inte direkt synliga.
    Och vad är det som är så hemskt med baktierierna? Jag tvättar handdukar och lakan i 60° (och alldeles för sällan enligt de flesta här, troligen) och allt annat i 40°. Vi lever fortfarande.
  • Spucks
    Anonym (Jisses) skrev 2023-11-04 12:28:26 följande:

så kör vi nu 1-2 tvättar i veckan, max! [...] Så kör 1-2 40-tvättar med kläder och underkläder varje helg och 1 60-tvätt med lakan/sängkläder varannan helg.

Det är 2-3 tvättar i veckan, inte 1-2.
  • Spucks
    BuoBä skrev 2023-11-04 12:59:05 följande:
     Jeans tex som jag inte vill tvätta med andra kläder efter att en dragkedja ryckt sönder massa t-shirtar. 
    Dra upp dragkedjan och knäpp upp. Man kan även lägga den i en sådan tvättnätt, som finns till tex. BH, fast större. Eller i ett örngott.
  • Spucks
    Anonym (N) skrev 2023-11-04 20:31:52 följande:
    Har varken behov eller kan duscha varje dag. Helst skulle jag duschat en gång i veckan pga min hud men det känns för sällan, så blir varannan dag. Håret två gånger i veckan. 
    Vilka kroppsdelar är det som du tycker behöver tvättas oftare? För är det bara axlarna och skrevet kan du ju tvätta dem utanför duschen och duscha var tredje dag istället.
Svar på tråden Tvätt