• molly1962

    Lärare med utländsk bakgrund – vad tycker ni?

    Jag kom till Sverige för 3 år sedan och nu funderar jag på att utbilda mig till lärare. Problemet är att jag inte har bestämt mig för vilken utbildning skulle passa bäst och dessutom vilken utbildning skulle bli ?tillämplig? gällande mitt utländska ursprung.


    Jag tänker på att antingen välja en utbildning till förskollärare eller ämneslärare i engelska (7-9/gymnasiet) eftersom engelska är mitt modersmål och jag har dessutom ett intresse för språk i allmänhet.


    Jag har läst på om möjligheter för språklärare i bara ett ämne och det verkar svårt för en att få en heltidsanställning utan att ha behörighet i åtminstone två ämnen. Jag måste erkänna att jag kommer nog inte känna mig bekväm med att undervisa i ett ämne på svenska på denna nivå (för ögonblicket), eftersom det känns som jag saknar ?auktoritet? jämfört med sättet som jag kan uttrycka mig på engelska. Detta behövs för att undervisa barn i årskurs 7-9 och gymnasiet, tycker jag.


    Dessutom har jag funderat på att bli förskollärare eller grundskollärare men samtidigt oroar jag mig för barnens språkutveckling. Jag vill absolute inte lära barnen grammatiska fel och så vidare (det är en självklarhet tycker jag!). Min svenska just nu är ganska bra men absolut inte felfritt. Jag hoppas förstås att det blir bättre genom en högskoleutbildning och erfarenhet.


    Det vore bra att få något råd från er, svenskar och utlänningar med!


    Tack på förhand!😊

  • Svar på tråden Lärare med utländsk bakgrund – vad tycker ni?
  • ViltHane

    Du skriver ju klockrent, så förstår inte riktigt vad som skulle vara problemet? 

    Vad jag skulle se över är vilka områden du vill bo i för att utbilda dig? Vill du bo i en större stad/förort med mycket utvecklings möjligheter och chans att utveckla många framtida elever, eller räcker det med att bli lärare i en liten bruksort ute på vischan bara?

  • Dockan

    På min 7-9 skola har vi i alla fall 2 lärare som undervisar i endast engelska. Vi är stora men inte extremt (350-400 elever). Sedan 2-3 till som har två ämnen samt en som jag tror just nu inte använder den behörigheten utan undervisar endast i sitt andra ämne. 


    Däremot kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att utbilda sig med tanke att undervisa år 7-9 med nuvarande arbetsvillkor. Lönen har väl hyfsat kommit ikapp, men arbetsmiljön är bedrövlig. Tyvärr är nog förskolelärare sämre lönemässigt och en besvärlig arbetsmiljö. Så kolla möjligheterna på gymnasiet kanske är rådet?

  • molly1962
    ViltHane skrev 2023-11-01 15:35:12 följande:

    Du skriver ju klockrent, så förstår inte riktigt vad som skulle vara problemet? 

    Vad jag skulle se över är vilka områden du vill bo i för att utbilda dig? Vill du bo i en större stad/förort med mycket utvecklings möjligheter och chans att utveckla många framtida elever, eller räcker det med att bli lärare i en liten bruksort ute på vischan bara?


    Tack! Det är kanske mitt självförtroende som är problemet... Jag skulle helst jobba i en liten stad, men jag är öppen för att testa olika saker. 


    Dockan skrev 2023-11-01 15:38:54 följande:

    På min 7-9 skola har vi i alla fall 2 lärare som undervisar i endast engelska. Vi är stora men inte extremt (350-400 elever). Sedan 2-3 till som har två ämnen samt en som jag tror just nu inte använder den behörigheten utan undervisar endast i sitt andra ämne. 


    Däremot kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att utbilda sig med tanke att undervisa år 7-9 med nuvarande arbetsvillkor. Lönen har väl hyfsat kommit ikapp, men arbetsmiljön är bedrövlig. Tyvärr är nog förskolelärare sämre lönemässigt och en besvärlig arbetsmiljö. Så kolla möjligheterna på gymnasiet kanske är rådet?


    Detta är nyttigt att veta, tack. Ligger din skola i en liten eller stor stad? Jag undrar om det påverkar det på något sätt... När jag letar på Arbetsförmedlingen har jag svårt att hitta jobb som engelska lärare utan annan behörigheter (i området där jag bor i alla fall).

    Det är rätt tråkigt att höra gällande förskollärare... jag är medveten om den lägre lönen och detta är inte något avgörande för mig. Jag skulle helst ha ett yrke som jag tycker om och tjänar mindre pengar än tvärtom. Jämfört med mitt hemland är lönen som lärare i Sverige får oerhört bra. 

  • ViltHane
    molly1962 skrev 2023-11-01 17:00:54 följande:

    Tack! Det är kanske mitt självförtroende som är problemet... Jag skulle helst jobba i en liten stad, men jag är öppen för att testa olika saker.


    Men? Åka utomlands och lära dig såhär bra svenska på bara 3 år och sedan vilja bli lärare, då kan det väl knappast vara något problem med något självförtroende eller? ;) 

    Skulle rekommendera att kolla närliggande storstäder ifrån din position och se om de har några lärarutbildningar dit man kan ta tåget om du bor lite olägligt. 


    Ofta läggs det mer pengar på kurserna i storstäder där det är mera folk som man behöver. Sen kan du söka efter det till något mindre. 

    Och saknas det några grammatikfel med svenskan till exempel så tänker jag kanske att det lär du dig förmodligen lite mera under vägen?

  • AndreaBD

    Jag hade precis samma problem. Med tyska som modersmål, vilket jag då också valde att undervisa. Plus engelska. Problemet var att då var det kombinationen svenska, engelska och tyska som gällde, för grundskolans högstadium. Så jag läste till gymnasielärare (ämneslärare) istället. Då kunde jag ha två ämnen, utan svenska. 

    Jag pratade faktiskt med han som undervisade svenska på universitetet om hur man bör göra. Han tyckte det var riskabelt att ha svenska med. Han sa, du vet inte hur bra din svenska kommer att bli, hur utvecklingen blir. Det finns enskilda som blir jättebra på språket, men de är få. Han föreslog ett slags test, jag fick skriva några sidor om något ämne. Det fanns väl tre, fyra fel på tre sidor. Och han tyckte det var inte bra. Okej.... så då började jag på ämneslärarlinjen istället (eller snarare jag bytte). 

    Och ja, föräldrar hänger upp sig på brytningen. Du får det enklast om du faktiskt undervisar engelska. Jag vet inte vilka kombinationer man kan ta numera. Men du bör hitta ett till ämne. Antigen ett till språk (inte svenska) eller kanske något ämne så som bild, idrott, slöjd? Det ÄR svårare att få jobb med en ovanlig kombination. På andra sidan - kanske har det bliivt så vanligt.... 

  • nihka
    molly1962 skrev 2023-11-01 15:28:08 följande:
    Lärare med utländsk bakgrund ? vad tycker ni?

    Jag kom till Sverige för 3 år sedan och nu funderar jag på att utbilda mig till lärare. Problemet är att jag inte har bestämt mig för vilken utbildning skulle passa bäst och dessutom vilken utbildning skulle bli ?tillämplig? gällande mitt utländska ursprung.


    Jag tänker på att antingen välja en utbildning till förskollärare eller ämneslärare i engelska (7-9/gymnasiet) eftersom engelska är mitt modersmål och jag har dessutom ett intresse för språk i allmänhet.


    Jag har läst på om möjligheter för språklärare i bara ett ämne och det verkar svårt för en att få en heltidsanställning utan att ha behörighet i åtminstone två ämnen. Jag måste erkänna att jag kommer nog inte känna mig bekväm med att undervisa i ett ämne på svenska på denna nivå (för ögonblicket), eftersom det känns som jag saknar ?auktoritet? jämfört med sättet som jag kan uttrycka mig på engelska. Detta behövs för att undervisa barn i årskurs 7-9 och gymnasiet, tycker jag.


    Dessutom har jag funderat på att bli förskollärare eller grundskollärare men samtidigt oroar jag mig för barnens språkutveckling. Jag vill absolute inte lära barnen grammatiska fel och så vidare (det är en självklarhet tycker jag!). Min svenska just nu är ganska bra men absolut inte felfritt. Jag hoppas förstås att det blir bättre genom en högskoleutbildning och erfarenhet.


    Det vore bra att få något råd från er, svenskar och utlänningar med!


    Tack på förhand!😊


    Visst gör du en del fel, men för att bara ha varit här i tre år skriver du fantastiskt bra!

    Jag skulle köra engelska och svenska som andraspråk. Det duger din svenska gott till och den lär förbättras ytterligare samt att du har ett försprång gentemot infödda svenskar med att du vet hur det är att lära dig svenska när man har ett annat modersmål - precis som dina elever gör.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • BaraLillaJag84
    AndreaBD skrev 2023-11-01 17:18:22 följande:

    Jag hade precis samma problem. Med tyska som modersmål, vilket jag då också valde att undervisa. Plus engelska. Problemet var att då var det kombinationen svenska, engelska och tyska som gällde, för grundskolans högstadium. Så jag läste till gymnasielärare (ämneslärare) istället. Då kunde jag ha två ämnen, utan svenska. 

    Jag pratade faktiskt med han som undervisade svenska på universitetet om hur man bör göra. Han tyckte det var riskabelt att ha svenska med. Han sa, du vet inte hur bra din svenska kommer att bli, hur utvecklingen blir. Det finns enskilda som blir jättebra på språket, men de är få. Han föreslog ett slags test, jag fick skriva några sidor om något ämne. Det fanns väl tre, fyra fel på tre sidor. Och han tyckte det var inte bra. Okej.... så då började jag på ämneslärarlinjen istället (eller snarare jag bytte). 

    Och ja, föräldrar hänger upp sig på brytningen. Du får det enklast om du faktiskt undervisar engelska. Jag vet inte vilka kombinationer man kan ta numera. Men du bör hitta ett till ämne. Antigen ett till språk (inte svenska) eller kanske något ämne så som bild, idrott, slöjd? Det ÄR svårare att få jobb med en ovanlig kombination. På andra sidan - kanske har det bliivt så vanligt.... 


    Jag håller med är!
    Engelska är ju klockrent! Ts kan ju t.o.m spela en sån där riktigt nedrig en som låtsats inte förstå svenska 😊 Vi hade några såna lärare som man tvingades prata engelska med i alla lägen, den ena lurade oss i två år, det aset! 😄
    Sen kanske inte svenska är superbra? Ts hanterar svenska språket nära på klockrent i skrift men vi vet inget om uttal osv. (Har även alltid funderat över hur skåningar kan vara bra svensklärare...).
    Men som AndreaBD skriver,  kanske nåt där språket inte är så viktigt? Egentligen allt annat än svenska. Matte, naturkunskap, idrott, slöjd, hemkunskap, datakunskap, samhällskunskap, musik. Vad har Ts jobbat med tidigare? Kan du bli lärare i något karaktärsämne? Eller speciallärare till de som behöver extra stöd? Vet inte hur man kan kombinera 😊
    Stort lycka till, hur som helst!
  • molly1962
    AndreaBD skrev 2023-11-01 17:18:22 följande:

    Jag hade precis samma problem. Med tyska som modersmål, vilket jag då också valde att undervisa. Plus engelska. Problemet var att då var det kombinationen svenska, engelska och tyska som gällde, för grundskolans högstadium. Så jag läste till gymnasielärare (ämneslärare) istället. Då kunde jag ha två ämnen, utan svenska. 

    Jag pratade faktiskt med han som undervisade svenska på universitetet om hur man bör göra. Han tyckte det var riskabelt att ha svenska med. Han sa, du vet inte hur bra din svenska kommer att bli, hur utvecklingen blir. Det finns enskilda som blir jättebra på språket, men de är få. Han föreslog ett slags test, jag fick skriva några sidor om något ämne. Det fanns väl tre, fyra fel på tre sidor. Och han tyckte det var inte bra. Okej.... så då började jag på ämneslärarlinjen istället (eller snarare jag bytte). 

    Och ja, föräldrar hänger upp sig på brytningen. Du får det enklast om du faktiskt undervisar engelska. Jag vet inte vilka kombinationer man kan ta numera. Men du bör hitta ett till ämne. Antigen ett till språk (inte svenska) eller kanske något ämne så som bild, idrott, slöjd? Det ÄR svårare att få jobb med en ovanlig kombination. På andra sidan - kanske har det bliivt så vanligt.... 


    Gymnasielärare med två ämnen verkar vara det säkraste valet... nu handlar det om att välja mitt andra ämne. Jag hade faktiskt lärt mig lite tyska förut och bodde i Tyskland ett litet tag (det gjorde det mycket lättare att lära mig svenska) men tyvärr har jag glömt en hel del nu... Jag tycker att det vore svårt att lära mig ett till språk i vuxen åldern på den nivån som skulle behövs för att kunna undervisa det (eller åtminstone skulle det kräva många år till). Det är däremot inte omöjligt... 

    Det är också tråkigt att höra om föräldrars attityder mot "brytningar"... tyvärr är jag inte förvånad vilket var en av anledningarna till detta inlägg. Om man har en välfungerande språk bör det inte spelar en stor roll tycker jag men samtidigt vill jag inte bli utsätt för negativa kommentarer från föräldrar som ifrågasätter min kompetens som lärare pga accent. 
  • Goneril

    Utmärkt skrivet, imponerande med tanke på att du endast varit här i tre år. Jag har dock några synpunkter, först funderar jag på "tillämplig", där borde du använda "lämplig", "lämplig med tanke på mitt utländska ursprung". "Tillämplig" innebär "applicable" och "lämplig" är "appropriate" som det egentligen handlar om. Din svenska är "felfri", inte "felfritt"; alltså adjektiv och inte adverb. Bestämda artikeln i sista meningen bör vara "den" och inte "det", genusböjning.                                                                                                                  Endast smärre felaktigheter finns i din text, men du kan ju alltid slipa på språket. Läsning av god, gärna klassisk svensk litteratur är värdefullt, det finns även en Facebookgrupp som heter "Språknördarnas Högkvarter", mycket lärorik; frågeställningarna är mestadels på svenska men engelska och tyska dito förekommer också.                                                                                                                                                                        I ditt fall skulle jag nog sträcka mig lite längre än dina förslag, varför inte sikta på undervisning på högskola eller universitet? Engelskan har du ju och svenskan också i princip. Varför sätta ljuset under skäppan? (Svenskt idiomatiskt uttryck motsvarande "to hide one's light under a bushel).

  • felicityporter

    Efter ditt inlägg måste jag säga att din svenska är enormt bra, i synnerhet då du bara varit här i tre år och jag har haft lärare som är betydligt sämre på svenska än du är så den biten hade jag absolut INTE oroat mig över om jag vore du. Det märka att du har s.k. språköra och du kommer bara bli ännu bättre med tiden. Min pojkvän har varit i Sverige i 15 år och kom hit som 12-åring och han skulle aldrig klara av att skriva en text på svenska lika bra som du och trots det tycker jag ändå att han är bra på svenska även om det blir lite fel här och där.

    Oroa dig inte! Det kommer gå superbra för dig!

  • tvåbarnsfar
    molly1962 skrev 2023-11-01 15:28:08 följande:
    Lärare med utländsk bakgrund ? vad tycker ni?

    Jag kom till Sverige för 3 år sedan och nu funderar jag på att utbilda mig till lärare. Problemet är att jag inte har bestämt mig för vilken utbildning skulle passa bäst och dessutom vilken utbildning skulle bli ?tillämplig? gällande mitt utländska ursprung.


    Jag tänker på att antingen välja en utbildning till förskollärare eller ämneslärare i engelska (7-9/gymnasiet) eftersom engelska är mitt modersmål och jag har dessutom ett intresse för språk i allmänhet.


    Jag har läst på om möjligheter för språklärare i bara ett ämne och det verkar svårt för en att få en heltidsanställning utan att ha behörighet i åtminstone två ämnen. Jag måste erkänna att jag kommer nog inte känna mig bekväm med att undervisa i ett ämne på svenska på denna nivå (för ögonblicket), eftersom det känns som jag saknar ?auktoritet? jämfört med sättet som jag kan uttrycka mig på engelska. Detta behövs för att undervisa barn i årskurs 7-9 och gymnasiet, tycker jag.


    Dessutom har jag funderat på att bli förskollärare eller grundskollärare men samtidigt oroar jag mig för barnens språkutveckling. Jag vill absolute inte lära barnen grammatiska fel och så vidare (det är en självklarhet tycker jag!). Min svenska just nu är ganska bra men absolut inte felfritt. Jag hoppas förstås att det blir bättre genom en högskoleutbildning och erfarenhet.


    Det vore bra att få något råd från er, svenskar och utlänningar med!


    Tack på förhand!😊


    Du skriver bättre svenska än de flesta på detta forum, så du behöver inte känna någon oro för att undervisa på det språket. 

    Tycker att du ska välja ämne efter dina egna intressen vilket är viktigt om du ska finna yrket intressant och stimulerande i många år framöver.

    Lycka till!
  • AndreaBD
    molly1962 skrev 2023-11-01 18:29:48 följande:
    Gymnasielärare med två ämnen verkar vara det säkraste valet... nu handlar det om att välja mitt andra ämne. Jag hade faktiskt lärt mig lite tyska förut och bodde i Tyskland ett litet tag (det gjorde det mycket lättare att lära mig svenska) men tyvärr har jag glömt en hel del nu... Jag tycker att det vore svårt att lära mig ett till språk i vuxen åldern på den nivån som skulle behövs för att kunna undervisa det (eller åtminstone skulle det kräva många år till). Det är däremot inte omöjligt... 

    Det är också tråkigt att höra om föräldrars attityder mot "brytningar"... tyvärr är jag inte förvånad vilket var en av anledningarna till detta inlägg. Om man har en välfungerande språk bör det inte spelar en stor roll tycker jag men samtidigt vill jag inte bli utsätt för negativa kommentarer från föräldrar som ifrågasätter min kompetens som lärare pga accent. 
    Du får tänka på att inte alla föräldrar är så välutbildade. En del fattar inte skillnaden. Framför allt om de själva är invandrare och inte pratar så bra svenska. Eller så är det barnens tolkning och föräldrarna har inte ens träffat läraren. Jag har varit med om barn som tyckte att jag hade "en konstig röst" (de menade förstås brytningen), eller som tyckte att jag var taskig som inte uttalar deras namn rätt. Och jo, det var ungdomar årskurs 7 - 9.  Vissa kan vara ganska omogna. Eller så är det ibland bara just den grejen som de inte kan skilja på. Men det händer sällan, och det drabbar också lärare som är svenskar som har dialekt. Just nu har jag en kollega med stark dialekt. Man måste verkligen vänja sig lite för att förstå henne helt. Och det gör att eleverna då tror att jag kanske är från Skåne. De som inte känner mig närmare. Men det är sällan ett problem. Autistiska barn reagerar mer på sånt, jag har jobbat med såna. 
  • Dockan
    molly1962 skrev 2023-11-01 17:00:54 följande:

    Tack! Det är kanske mitt självförtroende som är problemet... Jag skulle helst jobba i en liten stad, men jag är öppen för att testa olika saker. 


    Dockan skrev 2023-11-01 15:38:54 följande:

    På min 7-9 skola har vi i alla fall 2 lärare som undervisar i endast engelska. Vi är stora men inte extremt (350-400 elever). Sedan 2-3 till som har två ämnen samt en som jag tror just nu inte använder den behörigheten utan undervisar endast i sitt andra ämne. 


    Däremot kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att utbilda sig med tanke att undervisa år 7-9 med nuvarande arbetsvillkor. Lönen har väl hyfsat kommit ikapp, men arbetsmiljön är bedrövlig. Tyvärr är nog förskolelärare sämre lönemässigt och en besvärlig arbetsmiljö. Så kolla möjligheterna på gymnasiet kanske är rådet?


    Detta är nyttigt att veta, tack. Ligger din skola i en liten eller stor stad? Jag undrar om det påverkar det på något sätt... När jag letar på Arbetsförmedlingen har jag svårt att hitta jobb som engelska lärare utan annan behörigheter (i området där jag bor i alla fall).

    Det är rätt tråkigt att höra gällande förskollärare... jag är medveten om den lägre lönen och detta är inte något avgörande för mig. Jag skulle helst ha ett yrke som jag tycker om och tjänar mindre pengar än tvärtom. Jämfört med mitt hemland är lönen som lärare i Sverige får oerhört bra. 


    Jag bor i en residensstad, men inte särskilt stor. Ca 60-75 tusen invånare för att ge en uppfattning. Jag jobbar dock på en skola på landsbygden, men vi har stort upptagningsområde. 
Svar på tråden Lärare med utländsk bakgrund – vad tycker ni?