molly1962 skrev 2023-11-01 17:00:54 följande:
Tack! Det är kanske mitt självförtroende som är problemet... Jag skulle helst jobba i en liten stad, men jag är öppen för att testa olika saker.
Dockan skrev 2023-11-01 15:38:54 följande:
På min 7-9 skola har vi i alla fall 2 lärare som undervisar i endast engelska. Vi är stora men inte extremt (350-400 elever). Sedan 2-3 till som har två ämnen samt en som jag tror just nu inte använder den behörigheten utan undervisar endast i sitt andra ämne.
Däremot kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att utbilda sig med tanke att undervisa år 7-9 med nuvarande arbetsvillkor. Lönen har väl hyfsat kommit ikapp, men arbetsmiljön är bedrövlig. Tyvärr är nog förskolelärare sämre lönemässigt och en besvärlig arbetsmiljö. Så kolla möjligheterna på gymnasiet kanske är rådet?
Detta är nyttigt att veta, tack. Ligger din skola i en liten eller stor stad? Jag undrar om det påverkar det på något sätt... När jag letar på Arbetsförmedlingen har jag svårt att hitta jobb som engelska lärare utan annan behörigheter (i området där jag bor i alla fall).
Det är rätt tråkigt att höra gällande förskollärare... jag är medveten om den lägre lönen och detta är inte något avgörande för mig. Jag skulle helst ha ett yrke som jag tycker om och tjänar mindre pengar än tvärtom. Jämfört med mitt hemland är lönen som lärare i Sverige får oerhört bra.
Jag bor i en residensstad, men inte särskilt stor. Ca 60-75 tusen invånare för att ge en uppfattning. Jag jobbar dock på en skola på landsbygden, men vi har stort upptagningsområde.