• Anonym (M)

Varför väljer man carport istället för garage?

Vi ska bygga garage men flera av grannarna har carport men jag ser ingen vits med det. Är det bara jag som tänker så?

Är det för att det är billigare som en del väljer att bygga carport istället för garage eller vad är poängen med att bygga en carport? Bilen står under tak men ändå utomhus och skyddas inte helt av regn och snö. Det finns en förrådsdel men om man har ett garage får man mycket mer yta. Själva huskroppen är ungefär lika stor oavsett carport eller garage. 

• Svar på tråden Varför väljer man carport istället för garage?
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2023-11-02 09:45:17 följande:

Vi ska bygga garage men flera av grannarna har carport men jag ser ingen vits med det. Är det bara jag som tänker så?

Är det för att det är billigare som en del väljer att bygga carport istället för garage eller vad är poängen med att bygga en carport? Bilen står under tak men ändå utomhus och skyddas inte helt av regn och snö. Det finns en förrådsdel men om man har ett garage får man mycket mer yta. Själva huskroppen är ungefär lika stor oavsett carport eller garage. 

Det är ju helt revolutionerande information du kommer med! Tack för dessa argument / upplysningar!
  • Anonym (Hin håle)

Bilen får tillräckligt med skydd till ett betydligt lägre pris. 

• LFF

Pris är en sak. Bygglovsregler är en annan. Man kanske bara får ha en viss mängd biytor på tomten och ett regelrätt garage skulle vara för stort om man har andra byggnader förutom huset på tomten. 
  • Anonym (Villaägare)

Samma anledning till att vissa bygger hus på 150kvm när man kan bygga 300kvm, sämre men billigare helt enkelt.
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2023-11-02 09:54:18 följande:
    Pris är en sak. Bygglovsregler är en annan. Man kanske bara får ha en viss mängd biytor på tomten och ett regelrätt garage skulle vara för stort om man har andra byggnader förutom huset på tomten. 
    Det missade jag att nämna, men det finns tillräckligt med biyta för ett tvåbilsgarage och godkänt bygglov
  • Anonym (M)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-11-02 09:51:58 följande:

Bilen får tillräckligt med skydd till ett betydligt lägre pris. 

Av vad jag har sett så verkar det inte vara tillräckligt med skydd. Min granne som har carport får borsta av snö på bilen trots att den står i carporten. 
  • Anonym (Kr)

Kostnad
    Bygglov
    Tar mindre yta
    Lånebidrag
    För att grannarna ska ha något att fundera över

• Anonym (Mannen)

Carport är billigare och ibland kan man slippa bygglov. Själv hade jag valt garage.

• Anonym (Kr)

Framförallt, har du försökt öppna dörrarna på en Mercedes 300SL i ett garage?

• Sk007

För daglig användning använder jag carportet men använder garaget om bilen behöver tinas av.
    Carport funkar bra för att slippa snö och frost på bilen.

Att bara ha det ena tycker jag är en halvbra lösning.

Svar på tråden Varför väljer man carport istället för garage?