• Anonym (M)

Varför väljer man carport istället för garage?

Vi ska bygga garage men flera av grannarna har carport men jag ser ingen vits med det. Är det bara jag som tänker så?

Är det för att det är billigare som en del väljer att bygga carport istället för garage eller vad är poängen med att bygga en carport? Bilen står under tak men ändå utomhus och skyddas inte helt av regn och snö. Det finns en förrådsdel men om man har ett garage får man mycket mer yta. Själva huskroppen är ungefär lika stor oavsett carport eller garage. 

• Svar på tråden Varför väljer man carport istället för garage?
  • Anonym (Volvo)
    Anonym (M) skrev 2023-11-02 13:56:40 följande:
    Det var bara därför du valde det? Inte för att det var billigare?😉 Det går ju annats att undvika att samla på sig en massa skräp eller bara åka oftare till tippen.
    Nej det fanns andra skäl men detta vägde tyngst . Sen att carport är något jag kunde bygga själv utan att gå i konkurs kommer starkt på andra plats. 

Att undvika att samla på sig skräp är väl just exakt därför man bygger carport.  Då kan man inte samla skräp. Ett garage inbjuder ju till det då utrymmet finns. 
  • fribygg

Jag tycker att både carport och garage har sina fördelar, garaget för "finbil" eller annat som ska stå inne eller kanske poleras eller skruvas på, carport för vardagsbil så jag inte ska behöva sopas snö eller skrapa is på rutorna.

Stundtals funderar jag på om jag inte också borde bygga mig en maskinhall med möjlighet att värma upp en separat verkstadsdel.

• Anonym (M)
    Anonym (Därför) skrev 2023-11-02 14:07:31 följande:
    Är du rädd att ert hus skall se billigt ut?
    Jättekonstig fråga. Vad menar du ens? Att en carport ser billigt ut?
  • Anonym (M)
    fribygg skrev 2023-11-02 14:53:15 följande:

Jag tycker att både carport och garage har sina fördelar, garaget för "finbil" eller annat som ska stå inne eller kanske poleras eller skruvas på, carport för vardagsbil så jag inte ska behöva sopas snö eller skrapa is på rutorna.

Stundtals funderar jag på om jag inte också borde bygga mig en maskinhall med möjlighet att värma upp en separat verkstadsdel.

Där har du en poäng. Jag säljer och köper bilar så garage + carport är fan ingen dum idé. 
  • Anonym (Därför)
    Anonym (M) skrev 2023-11-02 15:14:59 följande:
    Jättekonstig fråga. Vad menar du ens? Att en carport ser billigt ut?
    Jag tycker inte det, men du talar flera gånger om att en carport är billigare (vilket den är), och du frågade någon om det inte handlade om priset när de valde carport istället för garage.
    En del tycker det är viktigt vad grannar och andra tycker, och det är inte så ovanligt att man vill köpa det dyraste för att visa att man kan.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Vi har ett mindre dubbelgarage (som förre ägaren byggde) och vi parkerar faktiskt i garaget ibland. För det mesta står bilen utanför, framför garaget, som 90 procent av alla andra bilar i vårt område och andra villaområden. Men ibland kör vi in i garaget och det är bra att kunna ställa bilen där vid behov.

Vi har bara en bil, så halva garaget är ändå förråd. (Cykelförråd, däckförråd mm). Det bästa är ett garage som kan användas till både och. Både parkering och förvaring.

Men det finns väl inga rätt eller fel när det gäller garage vs carport? Det finns fördelar och nackdelar med båda. 

• Anonym (Dahlia)

Jag skulle bara välja garage över carport om jag hade en bil som jag av någon anledning var så rädd om att jag ville skydda den från både väderpåverkan och andras klåfingrighet.

Och i det fallet tror jag att man faktiskt sätter in bilen också.

• Core

Jag har aldrig riktigt förstått syftet med garage om man inte mekar/ använder det som förvaring

och uppvärmt garage innebär mer rostrisk, du har snö och is som smälter/tinas om vartannat. och kallgarage gör det bara mer omständigt att ta sig in och ut.

Hellre då carport och uppvärmd förrådsdel 

• Anonym (Kim)

Jag har ett fristående dubbelgarage. Bilen står utanför. I garaget är det frostfritt upplag för tamigfan allt. Precis bytt plats på grästraktor och snöslunga. Har ett kallförråd jämte garaget. Lär aldrig ställa in bilen där. Funderar på att ta bort ena porten och ersätta med gångdörr. Så en carport kan jag ha till bilen. 

• Anonym (M)
    Anonym (Därför) skrev 2023-11-02 15:36:51 följande:
    Jag tycker inte det, men du talar flera gånger om att en carport är billigare (vilket den är), och du frågade någon om det inte handlade om priset när de valde carport istället för garage.
    En del tycker det är viktigt vad grannar och andra tycker, och det är inte så ovanligt att man vill köpa det dyraste för att visa att man kan.
    Du tolkar det jag skriver som fan tolkar bibeln.
    Jag har skrivit att den enda fördelen med carport kontra garage är att det är billigare .
Svar på tråden Varför väljer man carport istället för garage?