• Anonym (M)

Varför väljer man carport istället för garage?

Vi ska bygga garage men flera av grannarna har carport men jag ser ingen vits med det. Är det bara jag som tänker så?

Är det för att det är billigare som en del väljer att bygga carport istället för garage eller vad är poängen med att bygga en carport? Bilen står under tak men ändå utomhus och skyddas inte helt av regn och snö. Det finns en förrådsdel men om man har ett garage får man mycket mer yta. Själva huskroppen är ungefär lika stor oavsett carport eller garage. 

• Svar på tråden Varför väljer man carport istället för garage?
  • Anonym (M)
    Anonym (jaha) skrev 2023-11-02 13:26:47 följande:
    Och jag förstår inte varför du ställer en fråga och sen vägrar ta till dig svaren utan ska ändå få det till som du tror att det är med märkliga argument som att dra upp hur det var under din uppväxt?

Jag föreslog att du skulle ta dig en titt på hur det ser ut IDAG, på villaområden där de flesta bilar faktiskt står parkerade utanför och inte i garaget och påpekade att de flesta som byggt dessa garage förmodligen oxå trott att de skulle använda den för att parkera bilen... men då börjar du prata om din uppväxt, vad har det med saken att göra?

Om du är så bergsäker på att du kommer använda garaget för att parkera bilen varför ställer du frågan öht?
    Du skrev att jag skulle besöka ett villaområde för att se själv att många inte parkerar i sina garage och då svarade jag att jag bott i villaområde hela mitt liv så jag har sett med egna ögon och behöver därför inte uppsöka ett villaområde. Jag vet att att många inte parkerar i sina garage för att garagen är för små, så det behöver inte alltid vara pga av att man inte orkar som du bla påstod. 
  • Anonym (Volvo)

Jag valde medvetet en carport fär att jag inte ville ha ännu ett utrymme som förvandlas till förråd med en massa skräp som ingen ändå åker till tippen med. 

Enkelt. 

• Anonym (M)
    Anonym (Behov) skrev 2023-11-02 13:30:13 följande:

Tänker att det beror på vad man har för behov. Ett garage täcker fler användningsområden särskilt om det är isolerat och uppvärmt.

Stämmer. Vi kommer ha isolerat och uppvärmt
  • Anonym (jaha)
    Anonym (M) skrev 2023-11-02 13:39:41 följande:
    Du skrev att jag skulle besöka ett villaområde för att se själv att många inte parkerar i sina garage och då svarade jag att jag bott i villaområde hela mitt liv så jag har sett med egna ögon och behöver därför inte uppsöka ett villaområde. Jag vet att att många inte parkerar i sina garage för att garagen är för små, så det behöver inte alltid vara pga av att man inte orkar som du bla påstod. 
    Men återigen om du är så bergsäker på att du kommer använda garaget för bilen så är det väl bara o bygga ett garage?

Varför ställer du en fråga kring något du redan bestämt dig över?
  • Anonym (M)
    Anonym (jaha) skrev 2023-11-02 13:44:10 följande:
    Men återigen om du är så bergsäker på att du kommer använda garaget för bilen så är det väl bara o bygga ett garage?

Varför ställer du en fråga kring något du redan bestämt dig över?
    Stort beslut och vill veta om det finns fler fördelar än att det bara är billigare med carport så man inte tar fel beslut. Jag ser bara på det praktiska medan sambon tycker carport ser luftigare ut. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Volvo) skrev 2023-11-02 13:40:34 följande:

Jag valde medvetet en carport fär att jag inte ville ha ännu ett utrymme som förvandlas till förråd med en massa skräp som ingen ändå åker till tippen med. 

Enkelt. 

Det var bara därför du valde det? Inte för att det var billigare?😉 Det går ju annats att undvika att samla på sig en massa skräp eller bara åka oftare till tippen.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (M) skrev 2023-11-02 13:53:18 följande:
    Stort beslut och vill veta om det finns fler fördelar än att det bara är billigare med carport så man inte tar fel beslut. Jag ser bara på det praktiska medan sambon tycker carport ser luftigare ut. 
    Vill du ha ett skyddat ställe för bilen - välj carport. Vill du ha ett stort förråd - välj garage (vi hade pingisbord i vårt garage när jag var liten).

Det bästa är om man får plats med både och.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (M) skrev 2023-11-02 13:56:40 följande:
    Det var bara därför du valde det? Inte för att det var billigare?😉 Det går ju annats att undvika att samla på sig en massa skräp eller bara åka oftare till tippen.
    Är du rädd att ert hus skall se billigt ut?
  • Lönnsirap

Jag tänker att en carport är väldigt smidig och ett tillräckligt skydd för mycket. Det är också helt olika produkter med en helt olika kostnad och kvalitet.

Att just behöva stänga och öppna ett garage är lite bökigt och en carport ger ju väldigt ofta skydd mot snö och extrem värme på ett sätt som duger alldeles utmärkt.

Varför lägga väldigt mycket pengar på ett garage om man hellre önskar ett förråd och ett enkelt sätt att parkera bilen? Visst tar de olika mycket plats, men det är ju helt olika lösningar.

Personligen tycker jag att det är bäst med möjligheten att parkera snabbt och enkelt + möjligheten att låsa in cyklar, gräsklippare och annat smått. Dvs. Carport och cykelgarage 

• elmadumle

Vi har ett garage, utan en sån där knapp att öppna dörren med, en gång tror jag vi hade en bil där;) det blev snabbt ett vedförråd, snickarbänk och div förvaring, bilarna står ute. 

Svar på tråden Varför väljer man carport istället för garage?