• EpicF

Försörjningsplikt

Enda gången man försörjningsplikt för gudbarn är om föräldrarna dör och man får vårdnaden... 

Annars är det bara ett religiöst uppdrag där mam ska bidra till att barnet får religiös "uppfostran"

• EpicF

Sunflora: Jag skrev inte heller att gudföräldrar automatiskt fick vårdnaden. Jag skrev dock att ändå gången en gudförälder/gudföräldrar blir försärjningsskyldiga över gudbarn är om de får vårdnaden. 

Inte att de automatiskt får vårdnaden. 

Så vad ville du säga med ditt inlägg? Att du svarade helt goda yxskaft utan att ha läst ursprungsinlägget? För det var det du gjorde. 

• EpicF
    Anonym (XYZ) skrev 2023-11-06 16:51:33 följande:
    Fast det är lika goddag yxskaft att ens resonera kring att gudföräldrar skulle få vårdnaden. Det är inte mer sannolikt att en gudförälder får vårdnaden än någon annan random person i landet som har fosterbarn. 
    Jag har inte varken diskuterat eller resonerat huruvida de skulle få vårdnaden eller inte.

Ts fråga om gudföräldrar har försörjningsplikt för sina gudbarn. Och ja, om de får/har vårdnaden om sina gudbarn så har de försörjningsplikt. Annars nej. 

Och självklart är det inget som händer automatiskt. Men det är heller inget att diskutera eftersom frågan bara rörde ev försörjningsplikt över gudbarn. 

Vem som får vårdnaden vid föräldrarnas dödr en icke-fråga. 
  • EpicF
    Anonym (Förstår inte) skrev 2023-11-06 19:34:04 följande:
    Och det blir man ju inte automatiskt. 
    Bara för man är gudföräldrar så får man ju inte vårdnad, förr så var det kanske inte så men inte nu längre. 
    Vilket jag fortfarande inte eller har påstått. 

Seriöst? Är det väldigt få personer här inne som kan läsa?! 
  • EpicF

Sunflora: Familjehem och att få pernanent vårdnad över ett annat barn, dvs bli vårdnadshavare (som ex gudföräldrar kan bli. Inte automatiskt blir, men kan bli) är inte samma sak. 

Och vad beträffar gudföräldrar så kan man ha sina syskon som gudföräldrar. 

Ts fråga var om gudföräldrar har försörjningsplikt över sina gudbarn. Svaret är nej, det har dem inte. De har enbart de om de får vårdnaden och blir vårdnadshavare om föräldrarna går bort. Det är inget som blir automatisk, men kan hända. Är inte omöjligt att det händer. Är inte heller speciellt ovanligt heller. 

• EpicF

Sunflora: Jag har inte pratat om familjehem. Jag att familjehem inte var samma sak som att få vårdnaden om ett barn. Det är två olika saker. 

Så vad var det som inte var "helt rätt"?

• EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-08 10:39:33 följande:
    Kan ni två lägga ner nu??
    Jag har svarat på ts fråga. Precis som du. Ska du också lägga ner? 
  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2023-11-08 11:58:14 följande:
    Det enda ni två gör nu är att käbbla fram och tillbaka om familjehem och förstör tråden.
    Jag har aldrig diskuterat familjehem, eftersom det är helt irrelevant för tråden. Sunflora var det som började diskutera familjehem, om hur det går till när man får vårdnaden etc eetc. Och varför får du fråga henne/honom. 
  • EpicF
    Sunflora skrev 2023-11-08 14:30:11 följande:

De personerna som tar hand om barnet efter föräldrarna dör blir alltid familjehem enda sättet att undkomma det är adoption och det är inget som beviljas direkt efter föräldrarnas död. 

Man kan ha vårdnaden som familjehem även om föräldrarna lever eller så har man inte det. Hur vidare man har vårdnaden som familjehem eller inte påverkar inte ersättningen eller försörjningsansvaret bara vad man juridiskt får får göra med barnet utan att be om lov som t.ex att resa, skriva på papper, fatta medicinska beslut mm 

Familjehem är en helt annan sak.
  • EpicF
    Sunflora skrev 2023-11-09 01:56:09 följande:
    Det nya hemmet blir som sagt automatiskt familjehem om båda föräldrarna är döda. 
    Nej. Familjehem är en helt annan sak. 
  • EpicF

CATHARIIINA: Vad  pratar du om? Familjehem är en helt annan sak och har inget att göra med vem som får vårdnaden. 

Nej, den som får vårdnaden om ett barn där föräldrarna har dött blir inte automatiskt familjehem. De blir inte familjehem alls. 

Påstod jag att "mostern" kunde komma och hämta barnet? 

Ända jag skrivit (igen) är att enda gångerna gudföräldrar kan bli (inte blir automatisk) är om föräldrar dör. Jag har skrivit hur det går till, eftersom det är irrelevant. Det är dock inget som händer automatiskt och inget som tänks ut i första hand. 

Så vad är det DU vill med ditt långa irrelevanta inlägg? 

• EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-09 19:08:07 följande:

Nej, begreppet "gudföräldrar" är uråldrigt, det har funnits så länge som vi haft kristna kyrkor och dopceremonier i Sverige. Dessutom var Sverige aldrig inblandat i WWII. 

EpicF skrev 2023-11-09 18:51:21 följande:

CATHARIIINA: Vad  pratar du om? Familjehem är en helt annan sak och har inget att göra med vem som får vårdnaden. 

Nej, den som får vårdnaden om ett barn där föräldrarna har dött blir inte automatiskt familjehem. De blir inte familjehem alls. 

Påstod jag att "mostern" kunde komma och hämta barnet? 

Ända jag skrivit (igen) är att enda gångerna gudföräldrar kan bli (inte blir automatisk) är om föräldrar dör. Jag har skrivit hur det går till, eftersom det är irrelevant. Det är dock inget som händer automatiskt och inget som tänks ut i första hand. 

Så vad är det DU vill med ditt långa irrelevanta inlägg? 

Den person/det par som har fått uppdraget av soc att ta hand om barnen hemma hos sig, kallas för "familjehem" vare sig det finns ett släktförhållande till barnet eller inte, och de har normalt också den juridiska vårdnaden. MEN den sociala förvaltningen kan också välja att ha kvar den juridiska vårdnaden hos sig. 

Jag har också skrivit i ett tidigare inlägg, att det är irrelevant (nuförtiden) om de som ansöker om att bli familjehem är gudföräldrar till barnet eller inte. (Eller I OCH FÖR SIG... lite kan det kanske påverka de enskilda socialsekreterarna som utreder, det vet vi ju inte. Gudföräldraskapet visar ju att de avlidna föräldrarna litade på detta par.)
    Nej, där har du fel. De blir inte familjehem i en sådan situation för den som får vårdnaden. Har barnet otur (beror på hur man ser det) så blir det jourhem första tiden.  
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2023-11-09 19:20:01 följande:
    Jo.

Ja, första tiden kan det bli jourhem tills mostern och hennes make i vårt exempel är utredda, så att de får godkännande som familjehem. Det är nämligen samma krav oavsett om de ska ta emot ett besläktat barn, eller ett helt främmande som soc har omhändertagit någonstans. 
    De blir inte godkända som familjehem eftersom de aldrig blir familjehem (om de nu inte är familjehem sedan innan). 

Ja, det samma krav. Men fortfarande man blir familjehem. Familjehem är något helt annat. 
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-09 20:57:42 följande:
    "Det dunkelt skrivna är det dunkelt tänkta"?  Tomte

Jag ger upp.
    Får du till att skriva det på svenska? Eller engelska? 
Svar på tråden Försörjningsplikt