Försörjningsplikt
Enda gången man försörjningsplikt för gudbarn är om föräldrarna dör och man får vårdnaden...
Annars är det bara ett religiöst uppdrag där mam ska bidra till att barnet får religiös "uppfostran"
Enda gången man försörjningsplikt för gudbarn är om föräldrarna dör och man får vårdnaden...
Annars är det bara ett religiöst uppdrag där mam ska bidra till att barnet får religiös "uppfostran"
Sunflora: Jag skrev inte heller att gudföräldrar automatiskt fick vårdnaden. Jag skrev dock att ändå gången en gudförälder/gudföräldrar blir försärjningsskyldiga över gudbarn är om de får vårdnaden.
Inte att de automatiskt får vårdnaden.
Så vad ville du säga med ditt inlägg? Att du svarade helt goda yxskaft utan att ha läst ursprungsinlägget? För det var det du gjorde.
Sunflora: Familjehem och att få pernanent vårdnad över ett annat barn, dvs bli vårdnadshavare (som ex gudföräldrar kan bli. Inte automatiskt blir, men kan bli) är inte samma sak.
Och vad beträffar gudföräldrar så kan man ha sina syskon som gudföräldrar.
Ts fråga var om gudföräldrar har försörjningsplikt över sina gudbarn. Svaret är nej, det har dem inte. De har enbart de om de får vårdnaden och blir vårdnadshavare om föräldrarna går bort. Det är inget som blir automatisk, men kan hända. Är inte omöjligt att det händer. Är inte heller speciellt ovanligt heller.
Sunflora: Jag har inte pratat om familjehem. Jag att familjehem inte var samma sak som att få vårdnaden om ett barn. Det är två olika saker.
Så vad var det som inte var "helt rätt"?
De personerna som tar hand om barnet efter föräldrarna dör blir alltid familjehem enda sättet att undkomma det är adoption och det är inget som beviljas direkt efter föräldrarnas död.
Man kan ha vårdnaden som familjehem även om föräldrarna lever eller så har man inte det. Hur vidare man har vårdnaden som familjehem eller inte påverkar inte ersättningen eller försörjningsansvaret bara vad man juridiskt får får göra med barnet utan att be om lov som t.ex att resa, skriva på papper, fatta medicinska beslut mm
CATHARIIINA: Vad pratar du om? Familjehem är en helt annan sak och har inget att göra med vem som får vårdnaden.
Nej, den som får vårdnaden om ett barn där föräldrarna har dött blir inte automatiskt familjehem. De blir inte familjehem alls.
Påstod jag att "mostern" kunde komma och hämta barnet?
Ända jag skrivit (igen) är att enda gångerna gudföräldrar kan bli (inte blir automatisk) är om föräldrar dör. Jag har skrivit hur det går till, eftersom det är irrelevant. Det är dock inget som händer automatiskt och inget som tänks ut i första hand.
Så vad är det DU vill med ditt långa irrelevanta inlägg?
Nej, begreppet "gudföräldrar" är uråldrigt, det har funnits så länge som vi haft kristna kyrkor och dopceremonier i Sverige. Dessutom var Sverige aldrig inblandat i WWII.
CATHARIIINA: Vad pratar du om? Familjehem är en helt annan sak och har inget att göra med vem som får vårdnaden.
Nej, den som får vårdnaden om ett barn där föräldrarna har dött blir inte automatiskt familjehem. De blir inte familjehem alls.
Påstod jag att "mostern" kunde komma och hämta barnet?
Ända jag skrivit (igen) är att enda gångerna gudföräldrar kan bli (inte blir automatisk) är om föräldrar dör. Jag har skrivit hur det går till, eftersom det är irrelevant. Det är dock inget som händer automatiskt och inget som tänks ut i första hand.
Så vad är det DU vill med ditt långa irrelevanta inlägg?