• Anonym (Skärm)

9 åring vill bara spela

Hejsan! 

Behöver lite råd. Har en son på 9 som älskar spela data. 
    Han vill numera aldrig leka med någon kompis å leker han med någon är det bara spel som gäller.
    Problemet är att det enda han gör är att glo på skärmar. Han byter bara datorn mot telefon och platta till tv. 

Jag som mamma hade velat begränsa användandet av det medan mannen skiter i vilket. Så jag tjatar och gnäller om denna eviga skärmtid hela tiden. Så nu är det inte kul längre. 
    Samtidigt vet jag inte om jag är för hård om detta. Jättesvårt för mig. Mannen menar på att det inte är så farligt. Samtidigt vill han inte ens leka längre utan bara sitta å glo i en skärm. Vad är rimlig tid? Han han inga direkta fritidsaktiviteter heller.  Jag menar att om vi stryper tillgången till skärmen så kommer han tvingas att aktivera sig med något annat. 

Behöver råd! 

• Svar på tråden 9 åring vill bara spela
  • Anonym (Anna)

Enkelt! Begränsa skärmtiden. Svårare än så är det inte. Min 9 åring får bara spela en och en halv timme lördagar och en och en halvtimme söndagar. utöver det får hon se på tv ca 1-2 timmar per dag. 

Jag är förälder och vuxen, därför bestämmer jag och det vet hon. 

• Jemp

FHM har riktlinjer för skärmanvändning. Det största problemet är precis det du ser nu: att det tar tid från annat och är lätt att fastna vid. Så givetvis måste det begränsas! 

• Anonym (Myran)

Min 9åring har begränsningar. Jag är vuxen och förälder jag bestämmer helt enkelt. Visst är det diskussioner ibland oftast inte. Han har 1 timme måndag,tisdag,tors och fred därefter blir telefonen låst(de appar jag bestämt ska låsas, han har fortfarande tillgång till kamera, samtal, sms, visa spel som bygger på rörelse ute m.m) På onsdagar har han 0 minuter, däremot har han 2 timmar på lördag och Söndag. Är tiden slut så är den slut, då kan man inte gå över till nästa skärm. 

Han har accepterat upplägget och leker eller gör andra aktiviteter när tiden är slut. Självklart får han ibland bonustid både vardagar och helger utifrån vissa förutsättningar. Har vi tex varit iväg och gjort massa aktiviteter på helgen och tiden tagit slut då han kollat i bil m.m så kan bonustid erbjudas, eller tex vid sjukdom eller om han genomfört extra saker vi kommit överens om.

På helger kan vi även titta på en film tillsammans på kvällen, denna tid är då utöver hans skärmtid då vi gör något tillsammans. 

Jag skulle säga försökt hitta en aktivitet han kan gå på för att komma ut. Prova olika tills han hittar någon han gillar. Behöver inte vara fysiska aktiviteter. Sonen har provat en massa och just nu är det mtb cykling, friidrott, längdskidor och scouter som gäller här. 

• Anonym (Ja)

Max en timme vardagar så han hinner göra läxor, bada och annat. Max en och en halv på helgerna. Barn ska inte utsättas för mycket skärmtid.

Om pappan inte är med på tåget så får du själv hålla efter gränserna.

• Tow2Mater

Hitta först alternativa aktiviteter. SEN begränsa skärmarna när det faktist finns relevanta alternativ.

• Aliona

Du skriver att om ni stryper tillgången till skärm så kommer andra aktiviteter, Jag tänker tvärt om - ifall han har andra aktiviteter så finns inte längre lika mycket tid till skärm. 

Har han verkligen inga fritidsintressen? De kommer inte bara av sig själv, utan man får prova sig fram. Låt honom besyämm själv vad han vill göra, men gör det klart att han ska gå på iaf två i veckan. Kolla vad som finns på rimligt avstånd och låt honom välja. Vill han sluta så får han börja på något annat. 

På er lediga tid så får ni göra aktiviteter tillsammans, Åk på utflykter, hälsa på vänner, gå och bada, gå till ishallen, klättercenter, tivoli, naturum, konserter och barnteater, biblioteket? Se till att ha aktiva och intressanta helger så kommer det inte finnas mycket tid till att spela. 

• Anonym (...)

En 9-åring tycker väl det är roligt att vara ute och cykla? Det tyckte jag när jag var i den åldern.
    Men det är klart, vi hade ju ingen mobil än... och när vi fick mobil ett par år senare var det ju den gamla sorten med telefon, sms och snake. Det var praktiskt taget allt.

Försök locka med cykelturer, promenader och kanske en fast aktivitet som t.ex. badminton, fotboll, innebandy eller så minst en gång i veckan.

• Anonym (Ja)

Begränsar man skärmtiden kommer barnet själv hitta på andra saker. Vi föräldrar måste våga låta barnen ha tråkigt, det är då deras kreativitet växer!

• Anonym (gör nåt annat)
    Aliona skrev 2023-11-06 19:46:17 följande:

Du skriver att om ni stryper tillgången till skärm så kommer andra aktiviteter, Jag tänker tvärt om - ifall han har andra aktiviteter så finns inte längre lika mycket tid till skärm. 

Har han verkligen inga fritidsintressen? De kommer inte bara av sig själv, utan man får prova sig fram. Låt honom besyämm själv vad han vill göra, men gör det klart att han ska gå på iaf två i veckan. Kolla vad som finns på rimligt avstånd och låt honom välja. Vill han sluta så får han börja på något annat. 

På er lediga tid så får ni göra aktiviteter tillsammans, Åk på utflykter, hälsa på vänner, gå och bada, gå till ishallen, klättercenter, tivoli, naturum, konserter och barnteater, biblioteket? Se till att ha aktiva och intressanta helger så kommer det inte finnas mycket tid till att spela. 

+1!

Börja med aktiviteter där skärmen blir "omöjlig" (som förslagen ovan). Sedan aktiviteter tillsammans i "skärmmiljö" som ni tycker är kul (pussel hemma, läsa böcker, rita, måla, spela sällskapsspel etc). SEN går det lite lättare att strypa skärmen genom att typ säga "Nu räcker det, vill du inte läsa/lägga pussel/rita i stället?". Om man börjar i begränsnings-änden är det lätt att man som vuxen blir boven.

Källa: Inte direkt vetenskaplig undersökning med min brorsa gjorde så med sina barn som var ute på hal spelberoende-is och nu har de alla mycket trevligare kvällar hemma :)
  • Anonym (Alternativ)
    Anonym (Skärm) skrev 2023-11-06 17:00:24 följande:
    9 åring vill bara spela

Hejsan! 

Behöver lite råd. Har en son på 9 som älskar spela data. 
    Han vill numera aldrig leka med någon kompis å leker han med någon är det bara spel som gäller.
    Problemet är att det enda han gör är att glo på skärmar. Han byter bara datorn mot telefon och platta till tv. 

Jag som mamma hade velat begränsa användandet av det medan mannen skiter i vilket. Så jag tjatar och gnäller om denna eviga skärmtid hela tiden. Så nu är det inte kul längre. 
    Samtidigt vet jag inte om jag är för hård om detta. Jättesvårt för mig. Mannen menar på att det inte är så farligt. Samtidigt vill han inte ens leka längre utan bara sitta å glo i en skärm. Vad är rimlig tid? Han han inga direkta fritidsaktiviteter heller.  Jag menar att om vi stryper tillgången till skärmen så kommer han tvingas att aktivera sig med något annat. 

Behöver råd! 

Som någon skrev är det bästa att hitta alternativa aktiviteter.

Bygga lego
    Idrotta spontant (fotboll, pingis, innebandy etc.)
    Spela brädspel
    Läsa
    Lyssna på ljudbok
    Gå till lekpark 
    Fiska
    Plocka svamp
    Cykelutflykt
    Utflykt med bilen
    Lekland/Nöjesfält
    Titta på idrott live

I övrigt tror jag att din man har rätt i att det inte är så farligt men det får inte bara bli spel.
Svar på tråden 9 åring vill bara spela