Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Dagens barn? Kan dom inte leka själva?

Det som skiljer då från nu, är  att man förr lämnade barnen mer eller mindre vind för våg. I alla fall nästan. Vuxna hade inte alls samma tänk runt exempelvis säkerhet. Det är ju det som gör att barn "curlas". Vi vet i dag att en 7-åring cyklandes på en 70-väg inte är en bra idé...typ. Därför är vi med och mer nära de små liven. Och är vi det, är det inte så konstigt att barnen också vill involvera den vuxna. De vill ju uppleva saker tillsammans.

Nu är barn i sandlådeåldern kanske inte det roligaste. Men det jag har lite svårt att förstå är när vuxna inte försöker hitta ett sätt att umgås med barnen på, så de själva kan få ut något av det. I början är det svårare, men över tid lönar det sig. För kan man inte själv ha lite kul, så blir ju allt, likt TS beskriver bara plikt. Och hur kul är det för någon inblandad? 

• Tukt

Är ju också lite konstigt med resonemanget att förr är lika med rätt. Ingen skulle ju komma på tanken att jämställa typ böldpest med att det skulle vara bragrej, bara för att det fanns förr.

• Tukt
    Anonym (Pio) skrev 2023-11-11 12:29:35 följande:

Märklig diskussion det här. Föräldrar idag har väldigt lite tid med sina barn generellt. Man jobbar heltid sen ska det lagas mat, städas, tvättas, diskas, egna intressen osv. Och den lilla tiden vill man alltså inte leka med sina barn? Utan vill de ska underhålla sig själva. Då är mitt förslag att träffa barnens kompisar så de har någon att leka med. Det är inte fel på barnet för att det vill umgås och leka med någon, tvärtom. Varför se det som ett problem. Konstigt synsätt. Vill man inte leka med sina barn så se till att de har kompisar om det inte vill leka själv. Att syskonen inte vill leka med varandra får man också fundera på. Kanske anstränga sig lite som förälder. Och fundera på vad man själv gör, för barnen blir ju inte vara som de blir, det påverkas ju mycket av hur man är som förälder. Dvs "dagens barn" är en produkt av "dagens föräldrar", dvs du själv.

Är det verkligen så att föräldrar har mindre tid? Visst, förr fanns det hemmafruar och barn som inte gick i förskolan. Men generellt så vet jag inte om det skiljer. Folk, i synnerhet män, tar ju ut allt mer av föräldraledighet och många pysslar med att pussla med den ledighet de har för att barnen ska få ha närvarande föräldrar.
    Kan vända mig en del vid diskussionstekniken som delvis är i tråden, där man målar upp sin egna uppväxt som något optimalt och sedan ställer den mot nutid.
    Visst, folk hade inte mobiler och datorer förr i tiden, vilket skapade mer närvaro. Och vuxna människor motionerade inte i samma utsträckning. Men samtidigt...
  • Tukt
    Anonym (Nice) skrev 2023-11-11 16:06:50 följande:
    Tidigare föräldragenerationen var mer tillgängliga men umgicks mindre med sina barn än dagens föräldrar.

Jag tycker att dagens föräldrar är de bästa vi någonsin haft. För de ger så enormt mycket kärlek till sina barn. 
    Jag håller med dig i det med kärlek, men kan ställa mig lite frågande till om var mer tillgängliga. Kanske fysiskt i någon mening. Men distansen som fanns mellan generationer i min generation är på många sätt borta.
    Ställer mig generellt lite skeptisk till vissas bevisföring här inne. En del pratar om att vuxna "är i sina lurar hela tiden". Och så är det såklart i bland. Men en telefon kan också vara något man har gemensamt med sina barn, vare sig det gäller spel, videosnuttar, frågesporter, nyheter och andra tips. Kan nog känna eventuell mental frånvaro mer sitter i skallen än själva verktyget.
  • Tukt
    Anonym (Pappa 40plus) skrev 2023-11-12 15:01:40 följande:

Ja det är det jag undrar över lite. När jag var liten fanns det en viss distans till vuxna som verkar vara helt bortblåst idag. ? Det var liksom därför jag skapade tråden egentligen, men jag hade svårt att sätta ord på just det. 

Jag leker visst med mina barn, och jag tycker till och med att det är roligt. Till en viss gräns givetvis. Jag leker med dom hemma då och då. Dagligen! Jag är också ute med dom, i olika lekparker som finns här runtomkring. Men jag vill ju inte uppfostra barn som inte kan leka utan att en vuxen är vid deras sida varenda minut, för jag ser verkligen inget positivt med det. Lagom är väl bäst röner jag? Och är det orimligt att en sexåring får klara sig utan uppmärksamhet några sekunder?

Jag tror helt enkelt att barn står närmare sina vuxna i dag. Eftersom många barn inte har kompisar på samma sätt som i tidigare generationer  blir vi vuxna allt viktigare.
    Att det är så, beror sannolikt på många olika faktorer. Ganska mycket av det är för samhället egentligen inte speciellt bra.
    Men... det är där vi är i dag. Och det är liksom inte barnens fel. Och som enskild förälder så kan man omöjligen ändra på hela samhällsstrukturer genom att försöka uppfostra barn som på 70-talet.
    På samma sätt kan du och andra störa sig jättemycket på att barn inte kan leka själv. Men man löser det förmodligen inte genom att ställa krav. I stället handlar det väl, som så ofta, om att ge alternativ.
    Sedan kanske sandlådebarn är lite för tidiga att vare sig ställa krav eller ge alternativ. 
Svar på tråden Dagens barn? Kan dom inte leka själva?