sextontassar skrev 2023-11-10 10:28:56 följande:
Kär i min kollega
Det är helt i sin ordning att du söker dig till en kontakt som fyller dig med positiva vibbar på områden där det saknas sådana hemma.
Det är också i sin ordning att tveka inför att bryta upp ett långt förhållande.
Ni är båda ansvariga för er relation. Jag hoppas att ni pratar om eländet, oftare och oftare nu, när du leker med tanken att gå vidare! Om inte, och du drar i nödspaken, kan du också riskera att ge dig in i något värre än du har trott.
Tänk situationen att ni går isär. Glad i håg, fri underhimmelen, ger du dig hän med din kollega och till slut hamnar du i samma läge som nyss. Varför? Det kan vara på grund av att din andel av "skulden" i förhållandet inte var hanterad innan du gick in i nästa förhållande.
Vi ändras. Alla ändras. Det är inte lätt att hänga med där och många av oss håller inte reda på hur mycket vår självbild har glidit ifrån oss själva. Sådant kräver separation från det invanda livet.
Rekommenderas :) Prova en sex veckors separation, helst utan kontakt med varandra. Och utan närmanden till din kollega :) Använd tiden till att umgås med dig själv och vänner, och för att kolla av var du är i ditt liv.
När ni möts sedan, kan ni mötas kring era upplevelser och resultatet kan mycket väl bli att ni bör avsluta ert långa förhållande.
Och kollegan ... han får gärna vänta lite. Det blir lite kaos när man bryter upp, det är bäst att mötas efter att kaoset har lagt sig ;)
Se upp bara. Särskilt djupt inne i en (över?)mogen relation finns så mycket där som man inte ens kan ta tag i (därav min rekommendation till provseparation). Det kan mycket väl vara så att det finns smärtsamt mycket att sakna även för dig - när väl ensamheten slår dig i ansiktet.
Det är bara det där med att såra. Minns du när ni blev ihop? När ni började? Hade du någon avsikt att såra? Eller en föreställning om att det kunde ta slut? Utan att det gör ont?
Slutet gör alltid ont! Ju mer ni har byggt upp, desto mer finns att gråta över, men det förtar inte sanningen att ni inte kunde hålla relationen vid liv. Ta bara reda på varför - i huvudsak vad din del var - innan du ger dig in i nästa. :D
Det här var ett bra råd som jag kommer fundera på.