• Core

Varför tar kvinnor illa upp när det påtalas att fetma är ohälsosamt?

Vet inte om det finns tråd om det här, men nu senast är det ramaskri över att region Värmland haft en vecka som belyst ett program för viktnedgång hos överviktiga efter graviditet. https://www.nwt.se/2023/11/08/region-varmland-stoppar-instagraminlaggen-efter-raseriet-inte-var-avsikt-att-vikthetsa-b7437/

Alltid samma sak, de senaste 10-15 åren. Kvinnor vill ha rätten att vara feta, det är inte ohälsosamt, det är kvinnohat att påpeka att övervikt inte är bra. Etc.

Man inbillar sig att män inte har samma krav, när det inte alls stämmer. Jag har i alla år varit vältränad med haft de attribut som anses eftertraktat bland män.
    Men en period när jag gick på medicinering   , lade jag på mig närmre 20 kg. 

Jag kunde inte räkna på fingrarna hur många pikar jag fick, varje dag, främst från kvinnor. Helt öppet och oblygt, kollegor, svärmor, familj, vänner. Grejen är bara den att jag aldrig brytt mig? Jag skiter väl högaktningsfullt i vad du tycker om mig, det rör mig inte ryggen. Samma sak med komplimanger nu, när jag är i form igen

Frågan är bara, varför stickar man offerkoftor och gråter ut på internet som kvinna, när man får sanningen, fetma är ohälsosamt?

visst, för 25 år sedan var det en annan sak, män hade en auktoritär roll på ett annat sätt i arbetslivet och samlivet, men så är inte fallet längre. Kommer det här från kvinnor som lever kvar i det förflutna, som offer?

fatta mig inte fel, jag vet att de flesta kvinnor inte är så här, uppskattar kvinnans natur och ni är gudagåvor, men förstår mig bara inte på det här grinandet bland en del.

• Svar på tråden Varför tar kvinnor illa upp när det påtalas att fetma är ohälsosamt?
  • Avenia

Fetma i sig är inte ohälsosamt. En smal person kan lika gärna vara ohälsosam. Vilket många är. Problemet är att många med fetma överöter söta saker vilket skapar ohälsa. Att äta för mycket nyttig mat och sedan röra sig, och ändå vara fet är INTE ohälsosamt. Att vara smal, leva ett stillasittande liv och äta en massa godis är ohälsosamt 

• Earlgrey

En del tar väl illa upp för att det är jobbigt att höra sanningen. Dom kanske lever i förnekelse. Kan också vara för att vissa anser att det är okej att mobba överviktiga personer. Det är verkligen fult gjort, men rättfärdigas med att dom får skylla sig själva typ....

Samtidigt så undrar jag varför man måste berätta för någon att det är ohälsosamt med övervikt. Samma som om någon röker, behöver man verkligen berätta för den personen att det är farligt. 
    På vilket sätt hjälper det den personen att jag påpekar fakta, som personen redan känner till. 
    Det intressanta blir väl, hur kan jag hjälpa personen att få motivation till och tilltro till att kunna göra den förändring som krävs. Som inte är lätt och som inte kommer över en natt och som personen behöver fortsätta med resten av livet.... där man inte kan gå tillbaka till gamla vanor igen. Får man återfall så behöver man resa sig igen.
    Vad vet jag om andra människor vad dom brottas med, har dom förlorat en nära anhörig nyss tex. då kanske förmågan inte finns där att göra en livstilsförändring.
    För det flesta krävs det att man tar hjälp.....att man hittar bra stöd...
    Att kommentera någons vikt hur som helst är respektlöst..... det var ju bra att du inte tog åt dig men många blir ledsna....de i sin tur kan öka tröstätande....

• Tow2Mater

Vad säger de då i detta program för viktnedgång hos överviktiga efter graviditet?  Barnvagnspromenader, babygympa, babysim, lättare egen gympa tills man läkt, etc har val alltid belysts efter graviditet? Och att inte overäta under graviditet. Vad vill de gora annorlunda?

• Trast
    Core skrev 2023-11-09 23:17:01 följande:

Vet inte om det finns tråd om det här, men nu senast är det ramaskri över att region Värmland haft en vecka som belyst ett program för viktnedgång hos överviktiga efter graviditet. https://www.nwt.se/2023/11/08/region-varmland-stoppar-instagraminlaggen-efter-raseriet-inte-var-avsikt-att-vikthetsa-b7437/

Alltid samma sak, de senaste 10-15 åren. Kvinnor vill ha rätten att vara feta, det är inte ohälsosamt, det är kvinnohat att påpeka att övervikt inte är bra. Etc.

Man inbillar sig att män inte har samma krav, när det inte alls stämmer. Jag har i alla år varit vältränad med haft de attribut som anses eftertraktat bland män.

Jag kunde inte räkna på fingrarna hur många pikar jag fick, varje dag, främst från kvinnor. Helt öppet och oblygt, kollegor, svärmor, familj, vänner. Grejen är bara den att jag aldrig brytt mig? Jag skiter väl högaktningsfullt i vad du tycker om mig, det rör mig inte ryggen. Samma sak med komplimanger nu, när jag är i form igen

Frågan är bara, varför stickar man offerkoftor och gråter ut på internet som kvinna, när man får sanningen, fetma är ohälsosamt?

visst, för 25 år sedan var det en annan sak, män hade en auktoritär roll på ett annat sätt i arbetslivet och samlivet, men så är inte fallet längre. Kommer det här från kvinnor som lever kvar i det förflutna, som offer?

fatta mig inte fel, jag vet att de flesta kvinnor inte är så här, uppskattar kvinnans natur och ni är gudagåvor, men förstår mig bara inte på det här grinandet bland en del.

Tycker du uttrycker dig aningen nedlåtande. Jag tror att anledningen till att kvinnor tar illa vid är för att kvinnor uppfostras till att värderas utifrån utseendet, där vikten är främsta kriteriet. Vilket då också innebär att någon påtalar att personen är utan värde. Det är av förklarliga skäl provocerande. Många kvinnor idag verkar omfamna sin övervikt. Kanske som en tyst protest för att betona att självet är värdefullt, andras syn egentligen oviktigt. En poängtering att andras syn är oviktigt, vilket säkert är viktigt för självförtroendet. Både män och kvinnor upprätthåller den synen på kvinnor.

Mäns värde sitter inte i utseendet på samma sätt, vilket också innebär att en man inte känner sig värdelös av samma anledning.

men det är grova generaliseringar varianter finns naturligtvis.
  • Vattumankillen
    Core skrev 2023-11-09 23:17:01 följande:

De tror de har rättighet till att vara attraktiv 
  • Ekdahl
    Avenia skrev 2023-11-09 23:59:16 följande:

Fetma i sig är inte ohälsosamt. En smal person kan lika gärna vara ohälsosam. Vilket många är. Problemet är att många med fetma överöter söta saker vilket skapar ohälsa. Att äta för mycket nyttig mat och sedan röra sig, och ändå vara fet är INTE ohälsosamt. Att vara smal, leva ett stillasittande liv och äta en massa godis är ohälsosamt 

Det är definitivt ohälsosamt att vara överviktig även om man lever hälsosamt i övrigt.

Att en smal person kan vara ohälsosam i andra aspekter förändrar inte det.
  • Ekdahl
    Earlgrey skrev 2023-11-10 00:21:51 följande:

En del tar väl illa upp för att det är jobbigt att höra sanningen. Dom kanske lever i förnekelse. Kan också vara för att vissa anser att det är okej att mobba överviktiga personer. Det är verkligen fult gjort, men rättfärdigas med att dom får skylla sig själva typ....

Samtidigt så undrar jag varför man måste berätta för någon att det är ohälsosamt med övervikt. Samma som om någon röker, behöver man verkligen berätta för den personen att det är farligt. 
    På vilket sätt hjälper det den personen att jag påpekar fakta, som personen redan känner till. 
    Det intressanta blir väl, hur kan jag hjälpa personen att få motivation till och tilltro till att kunna göra den förändring som krävs. Som inte är lätt och som inte kommer över en natt och som personen behöver fortsätta med resten av livet.... där man inte kan gå tillbaka till gamla vanor igen. Får man återfall så behöver man resa sig igen.
    Vad vet jag om andra människor vad dom brottas med, har dom förlorat en nära anhörig nyss tex. då kanske förmågan inte finns där att göra en livstilsförändring.
    För det flesta krävs det att man tar hjälp.....att man hittar bra stöd...
    Att kommentera någons vikt hur som helst är respektlöst..... det var ju bra att du inte tog åt dig men många blir ledsna....de i sin tur kan öka tröstätande....

Ja, allmänt socialt inkompetent att säga till överviktiga att de borde gå ner.
    Alla bestämmer över sin kropp och väljer själva om de vill leva med extra hull. Det är varje persons ensak.
  • Tow2Mater

Hittade detta, låter ju toppen. Erbjuds, inte tvingas.

Du som har BMI 27?35 erbjuds en kostbehandling som kallas LEVA-metoden. Leva-metoden står för Livsstil vid effektiv viktminskning efter graviditet under amning (både för den som ammar eller inte ammar).
    Du får stöd i att förändra dina mat- och levnadsvanor.
    Kostbehandlingen går ut på att du med hjälp av en dietist på vårdcentral får en kostplan som passar dig och dina behov. Du och dietisten kommer ha en tät kontakt med några fysiska träffar men framför allt kommer stöttningen att ske digitalt via 1177.se.  Målet är att hitta hälsosamma förändringar som går att bibehålla över tid och som är bra för dig och din familj.

www.1177.se/Varmland/barn--gravid/graviditet/livsstil-och-halsa-under-graviditeten/tankar-pa-din-vikt-efter-din-graviditet/

• Limajo

Kvinnor generellt tar inte alls illa upp över att få något så självklart konstaterat för sig att fetma inte är hälsosamt. Det är en mindre grupp högljudda vänsterinstagramfeminister som gör det. 

Jag tycker regionen var vek. De borde ha stått på sig.

• Core
    Ekdahl skrev 2023-11-10 02:15:26 följande:
    Ja, allmänt socialt inkompetent att säga till överviktiga att de borde gå ner.
    Alla bestämmer över sin kropp och väljer själva om de vill leva med extra hull. Det är varje persons ensak.
    Så är det, men samtidigt är det var mans ensak att vara alkis, röka, spela, ja du kan dra det hur långt som helst. Det är ingen som motsätter sig initiativ mot det, men just fetma bland kvinnor är inte ok att lyfta?
Svar på tråden Varför tar kvinnor illa upp när det påtalas att fetma är ohälsosamt?