• Tukt

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Frågan är ju om de verkligen tycker synd om sig själva, eller att individer med en annan typ av personlighet tolkar in det.
    Sedan måste man ju inte tycka synd om sig själv, bara för man är nedstämd, eller för att man reflekterar över sin livssituation.
    Där med inte sagt att det inte finns människor som tycker synd om sig själv. 

• Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-16 06:53:39 följande:
    Man kan reflektera över livet men de behöver ju inte gå runt och beklaga sig för andra för det. Den typen av individer som bara går runt och klagar men aldrig gör något. Alla är ju så trött på dem. Ingen vill lyssna på dem. Ingen vill hjälpa dem för att de inte gör något. 

Har en bekant som beklagar sig över att hon mår så dåligt. Sedan med jämna mellanrum säger hon att på måndag börjar mitt nya liv. Jag ska börja motionera och sluta äta dåligt. Inom en vecka ser man garantert henne med en bulle i handen och allt är som vanligt igen. Beklagandet över hur dåligt hon mår etc.
    Det hela är en smula svårt att diskutera då man inte riktigt har något gemensamt att utgå i från. Inte heller kan jag  använda din bekant som referensram då jag inte heller känner henne.
    Och visst, jag nekar inte till att det finns de som tycker synd om sig själva och har svårt ta sig ur negativa spiraler.
    Det jag ville komma till är att det någon uppfattar som något, per automatik inte alltid är sant.
    Om någon exempelvis uppfattas som att den "klagar", så kan den mycket väl göra det, men det kan också handla om en ovilja från omgivningen att ta del i förändring. Eller liknande.
    Finns mycket sådana aspekter. Men att exempelvis bara döma ut någon som bitter, är ofta en rätt subjektiv upplevelse hos en själv och inte nödvändigtvis hur saker sedan är.
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-16 07:51:37 följande:
    Vad är det du syftar på?

Personer som klagar över samhällsförändringar som klimat, kriminalitet och dylikt?

Nej, det är inte ok det heller.

Har en vän som startade företag inom grön teknik. Bolaget är idag värt flera hundra miljoner. Har aldrig någonsin hört honom klaga över klimatet. Det är så man ska agera.
    Jag gör en generell reflektion runt det som ses som gnäll för den ena, inte nödvändigtvis är det för den andra. Eller egentligen gnäll alls.
    Personer med tydligt mätbara bedrifter brukar annars vara snabba att odla det mantrat att alla andra är gnällspikar, eftersom de inte gjort deras egna livsval.
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-16 20:47:41 följande:
    Kan du komma med något konkret exempel?
    Jag förstår nog inte vad det är för konkreta exempel du vill ha. Jag för ett rätt allmänt resonemang.
    Dessutom brukar konkreta exempel få diskussioner att fastna i just de konkreta exemplen, snarare än själva andemeningen. 
  • Tukt

Det blir ju också en rätt konstig logik om man betraktar den som startar en tråd om sina problem, här inne. Och att den etiketteras med en rad problem, tillstånd och diagnoser.
    Samtidigt som de  svarande i tråden på något sätt skulle vara det "normala" som ska ge råd.
    De problem någon drar fram här på Familjeliv är oftast bara en västanfläkt av de problem många uppvisar då de svarar på den.
    Liksom med hela den här tråden. Grunden är att någon stör stör sig på de som är ensamma och ledsna. Och att det är de som är problemet. Men problemet i sig kan lika gärna vara att man stör sig så pass att man skriver en sådan här tråd.
    Och i tredje hand dåatt andra reagerar starkt på den.

• Tukt
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-18 11:33:40 följande:
    Jag förstår inte hur du orkar vara här, men du har väl dina skäl. 

Jag har sagt det tidigare men du förtjänar att höra att du framstår som en bra person.
    Tack! Men det är väl så att vi alla också kan lära oss något av dylika forum. Och dess fler som liksom inte låter känslorna skena i väg och gör ett inlägg så fort de stör sig på något, utan först tänker efter. "Är det jag som äger problemet, eller de andra"? Alternativt "kan jag hjälpa en annan människa, eller ska jag bara spy ur mig för att det lättar trycket över bröstet på mig själv". Ja ju fler sådana, dess större balans mellan det konstruktiva och det givande, mot det primitiva.
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 11:42:08 följande:
    Som jag skrev beror svaren helt på vad man har för ingång.

En person som klagar över sin situation och skyller på andra kommer att bli attackerad och ska bli attackerad. Det är helt enkelt inte ok att bete sig på det viset.

En person som istället förklarar sin svåra situation och ber om råd för hur den ska göra för att lösa situationen kommer att få både medlidande och bra råd 
    Jag har väl i någon mån svarat på utgångsfrågan om att "tycka synd om". Att attackera någon är oftast andra saker.
    Inte alltid, för även personer i extremt underläge kan attackera också. Vilket man bör ha med i åtanke om man ska döma dessa. Hela faktorn med makt, i ett bredare perspektiv saknas ofta i den här och liknande diskussioner. Kanske för att folk ofta har svårt med maktkritik 
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 13:14:11 följande:
    Kan du utveckla det och ge några konkreta exempel?
    Jag svarade dig i går, på sidan 11. Det gäller fortfarande.
    "Jag förstår nog inte vad det är för konkreta exempel du vill ha. Jag för ett rätt allmänt resonemang.
    Dessutom brukar konkreta exempel få diskussioner att fastna i just de konkreta exemplen, snarare än själva andemeningen. "
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 17:14:53 följande:
    Kan du utveckla vad du menar med att maktkritik saknas i tråden? Och vilken är din syn i den frågan.
    Maktkritik handlar kanske inte ont anande om att se makt där den finns. Och ifrågasätta den.. Det kan såklart vara lite knepigt då det finns många varianter av makt. 
    Ett exempel kan vara på en arbetsplats där det finns en "gnällig" individ.omgiven av folk som ogillar dennes offerkofta-attityd. Men det som inte syns är att den här omgivningen skapar en situation där den i underläge kommer i konflikt med de andra.
    Den typen av konflikt handlar sällan om att någon bara "tycker synd om sig själv", utan har ofta underliggande orsaker. Det kan vara så att det finns ett attitydproblem hos den som "tycker synd om sig" själv. Men det kan lika gärna vara så att de andra som är i majoritet - och därmed ofta mer makt, kanske slarvar på jobbet och inte vill någon ska ifrågasätta det.
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-18 21:58:14 följande:
    Intressant. Jag skulle säga att det gäller att ställa sig själv över maktproblematiken i ett sådant läge.

Om klagan är befogad blir den inte mer konstruktiv för det, såvida man inte kan göra något åt situationen. En person som är långt ner i hierarkin gör således klokast i att helt enkelt konstatera att det är en dålig ledning i organisationen och söka sig till en annan arbetsgivare. Om vederbörande inte vill eller kan det behöver den ta ansvar för det beslutet och antingen försöka klättra i organisationen för att kunna påverka eller acceptera situationen och göra det bästa utifrån det. 

Egentligen är det när man har befogad klagan men är i maktlöst tillstånd som man verkligen sätts på prov. För det är mycket svårare att släppa det och gå vidare.
    Det är ju ofta svårt att se vad som är konstruktivt eller inte. Om någon påpekar något relevant men omgivningen använder sin makt för att sänka det, så kan det ibland räcka med att det kommer in en ny person så förändras allt.
    Det kan ju också vara problem med en mindre arbetsgrupp, men samtidigt  inte problem på jobbet i sin helhet. 
    Det jag vill komma med är att det finns många variabler. Och att bara dra från problem skapar också ofta fler.
  • Tukt
    Anonym (Caspians secret) skrev 2023-11-18 23:27:09 följande:
    Det kan räcka med en person om den är stark och positiv OCH bestämmer sig för att stanna - för det mesta drar de vidare snabbt är min erfarenhet.

Att dra ifrån problem men ta med sig vad man lärt sig till nästa plats är vad jag skulle rekommendera den som vill utvecklas, och lära sig att leta efter positiva influenser. De negativa kan man ignorera eller applicera valfri kampsport på.
    Det är väl det där som är det svåra. Gäller ju det samma som i diskussioner här på FL om man ska skilja sig och så.
    Lite av problemet är väl också att det odlats en myt om att den som drar är den starka. Men min erfarenhet säger att det ofta är det motsatta. Men... att stanna riskerar också att en blir lite kritisk och gnällig.
  • Tukt
    Anonym (100) skrev 2023-11-19 06:56:38 följande:
    Är det verkligen svårt? Det tycker inte jag. Klagan är aldrig konstruktiv. Hjärnan vill däremot intala en att klagan är konstruktiv även att den inte är det. 

Vill man vara kvar på en arbetsplats som inte fungerar tillfredsställande ska man absolut inte vara den gnälliga. Utan istället ska man vara den positiva och få med andra. Man påverkar andra med sitt beteende vilket även Caspians secret är inne på. Om man själv är positiv ökar chanserna att omgivningen är det. Om man klagar och är gnällig blir även omgivningen mer gnällig.

Finns det ett problem som man har möjlighet att lösa ska man istället  ta sig an det problemet  med ett positivt och lösningsorienterat fokus. Det är inte alltid lätt men det är så man ska jobba. Gör man inte det tar man inte sitt ansvar och är en del av problemet på arbetsplatsen, även om man inte tänker på det själv.

Det ska även tilläggas att alla arbetsplatser har ljuspunkter. Lyft upp och berömm kollegor och chefer när de gör något bra. Prata bra om arbetsplatsen. Visa glädje under arbetsdagen. Gör man det blir det också enklare att ta sig an de problem som finns.
    Fast då är vi  tillbaks där diskussionen började. Att det som den ena uppfattar som klagan, inte nödvändigtvis behöver vara det. 
    Det kan lika gärna vara så att någon vill påtala ett problem. Det kan också vara så att vissa personer söker konsensus i gruppen. 
    Samtidigt som det finns personer som skyr allt som kan vara lite konfliktfyllt eller jobbigt och tolkar det på sitt sätt.
    Med risk då för att bli tjatig. Jag säger inte att det inte finns gnälliga människor som tycker synd om sig själva. Utan det att det också är en rätt subjektiv bedömning från den andra parten om vad som är gnälligt eller att en tycker synd om sig själv.
  • Tukt

I ett försök att vara ännu tydligare så är det jag reagerar på utgångspunkten att den som säger att andra gnäller, eller "tycker synd om sig själv", per automatik alltid har rätt.
    Vår samhälle är fullt med människor som föredrar att bara prata om vädret.  Det är fyllt av människor som räds konflikter eller känslor som pesten. Det är fullt med personer som alltid ser det som att den med formell eller informell makt alltid har rätt.
    Självklart krockar de synsätten med andras. Inget konstigt med det.

Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?