Anonym (100) skrev 2023-11-16 06:53:39 följande:
Man kan reflektera över livet men de behöver ju inte gå runt och beklaga sig för andra för det. Den typen av individer som bara går runt och klagar men aldrig gör något. Alla är ju så trött på dem. Ingen vill lyssna på dem. Ingen vill hjälpa dem för att de inte gör något.
Har en bekant som beklagar sig över att hon mår så dåligt. Sedan med jämna mellanrum säger hon att på måndag börjar mitt nya liv. Jag ska börja motionera och sluta äta dåligt. Inom en vecka ser man garantert henne med en bulle i handen och allt är som vanligt igen. Beklagandet över hur dåligt hon mår etc.
Det hela är en smula svårt att diskutera då man inte riktigt har något gemensamt att utgå i från. Inte heller kan jag använda din bekant som referensram då jag inte heller känner henne.
Och visst, jag nekar inte till att det finns de som tycker synd om sig själva och har svårt ta sig ur negativa spiraler.
Det jag ville komma till är att det någon uppfattar som något, per automatik inte alltid är sant.
Om någon exempelvis uppfattas som att den "klagar", så kan den mycket väl göra det, men det kan också handla om en ovilja från omgivningen att ta del i förändring. Eller liknande.
Finns mycket sådana aspekter. Men att exempelvis bara döma ut någon som bitter, är ofta en rätt subjektiv upplevelse hos en själv och inte nödvändigtvis hur saker sedan är.