Anonym (Gryning) skrev 2023-11-17 14:13:46 följande:
Det är sorgligt. Ibland så verkar uppfostran också kompenseras med ytliga saker. T ex om kompisen Pelle fick ett nytt Xbox som födelsedagspresent så ska min Nisse ha det också för att han grinar, trots att det inte är hans födelsedag eller att pengar finns.
Vilket också leder till att Nisse ser saker som en form av kärlek, kärlek är saker, eller objekt. respekterar inte andras saker då det bara är att köpa en ny, förstärker känslan av ilska och frustration när denne inte får allt den pekar på. Blir ett offer i olika sammanhang gör att det brukar ju fungera att skrika och gråta för att få det man vill ha.
För att det är för jobbigt att säga nej till sitt barn.
Japp och att Nisse växer upp i tron att man bara kan få saker utan motprestation.
Och att Nisse lär sig att om man grinar och gnäller så får man som man vill.
Och att Nisses inte lär sig värdet av saker, etc, etc.
Allt sånt kommer Nisses ha med sig in i sina egna relationer som vuxen och det är klart att det kommer bli svårt. Andra kommer inte alltid dalta lika mycket med honom eller acceptera lika mycket med honom som mamma eller pappa gjort och det kommer garantera leda till friktion med sin omgivning. Hur ska en sån kille klara av ett jobb tex? En flickvän?
Så visst är det tragiskt, man gör dem inte en tjänst direkt genom att uppfostra dem så. Och när man ser sånt på nära håll så börjar man undra hur många andra ungar som växer upp så, och man börjar fatta varför vissa vuxna människor beter sig som de gör.
Ena av dessa mammor känner jag sen många år och vi har en ganska förtrolig relation, jag försökte lyfta frågan en gång och frågade hur hon tänkt sig att hennes son ska kunna klara sig själv när hon inte längre fanns där för honom, hur ska han klara ett jobb? hur ska han klara en relation?
Taggarna åkte ut och offerkoftan på med en gång hon blev enormt sur och förklarade för mig att jag minsann inte har en aning hur svårt det är att med barn med diagnoser för mina ungar har inte det... jag hade velat försöka förklara för henne att det är säkert sant att det är svårt och jag kan inte veta hur svårt det är, men oavsett hur svårt det är så behöver hennes son fortfarande lära sig klara sig själv för hon kommer inte alltid kunna finnas där för honom men jag insåg att det hade varit meningslöst att fortsätta samtalet för inget hade nog gått in.