Anonym (inflation) skrev 2023-11-17 18:19:20 följande:
Det finns faktiskt vetenskapliga bevis för att världen blivit mer narcissistiskt, ta tex att folk hellre drar fram telefonen för att filma en olycka och att delge alla vilket spännande liv de har och få massor med likes istället för att faktiskt hjälpa till. När folks första impuls är att dra fram telefonen och posta andra olycka så visar ju hur självupptaget och empatibefriat samhället faktiskt blivit.
Personligen tror jag att vi har sociala medier att "tacka" för det. Alla lägger upp sina bästa sidor och framgångar för allmän beskådan, men sina brister och misslyckanden behåller man för sig själv, det får lätt alla att tro att alla lever fantastiska liv, utom en själv. Men så är det ju inte, dvs det skapar en falsk och ytlig bild av verkligheten som folk jämför sig själva med. Och så känner man sig misslyckad, mår dåligt och går på antidepp men fortsätter med nyllet intryckt i telefonen och FB och skiten driver sig självt runt och runt.
Jag är definitivt sådan. Jag kan inte hantera social media normalt. Så fort jag börjar lägga upp bilder på mig själv och får några likes så triggas jag att lägga upp mer och även mer avklätt. Jag blir sådan att jag inte kan vara där jag är utan att jag tänker på vad är en bra bild eller kort filmsnutt att lägga upp på social media. Så jag missar hela grejen med att tex vara på stranden eller vart som helst egentligen jag är där men tänker på hur jag ser ut på bild/film och att lägga upp det. Har lagt ner social media annat än ett anonymt konto för att vara med i en grupp och följa vissa personer för att diskutera mestadels medeltidshistoria det triggar min personlighetstörning och sjukliga bekräftelse och uppmärksamhetsbehov med social media. Instagram är absolut värst med det för mig.